30 Septembrie 2014

Te-ai saturat de Romania si vrei sa emigrezi? Cum arata "oferta" de pensii in strainatate



Te-ai saturat de Romania si vrei sa emigrezi? Daca iti doresti sa faci acest pas, sa te muti definitiv in alta tara din Uniunea Europeana, unde sa fii activ pe piata fortei de munca, sa-ti platesti contributiile pentru asigurarile sociale si sa obti cetatenia, trebuie sa cunosti, de asemenea, si cateva informatii despre sistemele de pensii din cele mai importante state membre din spatiul comunitar.

Polonia

Polonia dispune de un sistem de pensii publice statutare cu doua componente obligatorii: schema de contributii notional definite (CND) de tipul PAYG si o schema complet finantata de catre contribuabili, administrata de companii private de investitii si supravegheata de stat. Sistemul de pensii statutare este finantat prin contributii la pensia pentru limita de varsta (rata contributiei este de 19.52% din venitul brut) divizate intre cele doua componente, in timp ce sistemul de pensii private volutare este bazat pe scheme ocupaționale si/sau conturi individuale voluntare.

Riscuri: valoare actuala a pensiilor nu este sustenabila pe termen lung, rata de inlocuire fiind estimata sa scada semnificativ. In plus, in 2048, femeile vor avea pensii cu 13% mai mici decat barbatii, datorita diferentei varstelor de pensionare. De asemenea, contributia la sistemul bazat pe contributii definite a fost redusa in 2011 de la 7.3% la 2.3% din salariul brut. Diferenta a fost redirectionata catre regimul de pensii de tip redistributiv. Cheltuielile cu pensiile nu sunt prognozate a creste alarmant pe termen lung, insa, pretul este nivelul scazut de inlocuire a ultimului salariu in pensie.

Shutterstock / centrul orasului polonez Wroclaw


Regatul Unit al Marii Britanii si al Irlandei de N.

Sistemul de pensii din Marea Britanie are trei componente: pensia publica, de baza asigurata de contributii la sistemul de asigurari nationale; a doua pensie de stat (S2P) raportata la venituri, pensiile private ocupationale, finantate si schemele de pensii individuale care joaca un rol important in sistemul de pensii. Angajati pot opta pentru S2P sau pentru o pensie privata finantata, marea majoritate orientandu-se spre a doua optiune. Un tip de ajutor special, legat de venit este indreptat spre pensionarii saraci.

Riscuri: in pofida reformelor, Marea Britanie inregistreaza una dintre cele mai mici pensii statutare din UE27. Adecvarea generala a pensiilor depinde in mod crucial de proviziile facute la pensiile private la care isi permit sa contribuie categoriile cu venituri medii spre ridicate. Procentul angajatilor care contribuie in 2012 la o pensie privata este de sub 60% (Comisia Europeanã, 2010, Joined Report on Pensions).

In acest sens, riscurile tin mai cu seama de riscul cresterii ratelor saraciei pentru populatia in varsta. Marea Britanie trebuie sa optimizeze metodele de testare eficienta a categoriile vulnerabile si sa incurajeze economisirea privata.

Shutterstock / Big Ben


Germania

Sistemul public general de tipul PAYG (Pilonul I) se calculeaza in functie de venituri dar cu un plafon minim de asistenta sociala pentru pensionarii cu venituri reduse. Pensiile functionarilor publici sunt platite direct de la bugetul de stat si profesiile liberale au scheme speciale de pensii. Calculul pensiei se face in sistem de puncte in functie de venitul individual in relatie cu venitul mediu.

Pilonul I acopera 80% din populatia angajata a Germaniei. Punctul de pensie este ajustat anual printr-un index compozit. Pilonul 2 (Pensia Riester, pensie ocupationala) este subventionata de stat avand si o serie de avantaje fiscale atasate. Pilonii 2 si 3 functioneaza in general pe principiul definirii beneficiilor (DB) sau, in unele cazuri, pe baza definirii contributiilor (DC) cu un nivel de venit minim acceptabil.

Riscuri: Imbatranirea populatiei este mai accentuata decat media europeana (in 2060, 59% pentru populatia cu varste de peste 65 de ani in fata de 53% in UE). Pensia medie a femeilor este mult mai mica decat cea a barbatilor (jumatate in Germania de Vest si doua treimi in Germania de Est). Cu toate acestea, se asteapta o armonizare a acestor discrepante prin uniformizarea varstei de pensionare. Un alt risc este acela al sustenabilitatii pe termen lung a finantelor publice.

Shutterstock / Koln, Germania


Suedia

Din 1999, sistemul public de asigurare sociala contine trei parti: pensia raportata la venit intemeiata pe o schema de contributie notional definita - NDC (este indexata in functie de venit, iar sustenabilitatea acesteia este recalculata in fiecare an); pensia premium complet finantata printr-o schema de contributii definite; pensia garantata bazata pe un minimum de beneficii definite, finantate din taxe generale.

In primele doua tipuri de pensii, rata de contributie este fixata la 18.5% din veniturile brute. Sistemul public de pensii este complementat de schemele private, ocupationale bazate pe definirea contributiilor. Mai mult de 90% din angajati sunt asigurati prin pensii ocupationale stabilite prin aranjamente colective.

Riscuri: riscurile Suediei sunt relativ mici pe termen lung si includ cu precadere declinul ratei nete de inlocuire de la 65% din salariu in 2008 la 48.2% in 2048. Acest declin va afecta cohortele tinere care vor primi pensii mai mici ca procent din salariul obtinut pe timpul vietii active. Cu toate acestea, avand in vedere ca nevoia de consolidare pe termen lung va fi moderata, iar sustenabilitatea financiara a Suediei este stabila, sistemul de securitate sociala nu va avea prea mult de suferit.

Shutterstock / Stockholm, Suedia


Italia

Schemele de pensii publice statutare (pensia pentru limita de varsta, pensia de invaliditate, pensia de supravietuitor) acopera 100% din populatia oficial angajata a Italiei. Vechiul sistem bazat pe definirea beneficiilor a fost inlocuit in etape tranzitorii cu unul de tip CND care se aplica persoanelor care au intrat pe piata muncii incepand cu anul 1996. Acest capital notional este multiplicat de coeficienti specifici de transformare a varstei de pensionare care sunt reactualizati o data la trei ani in functie de speranta de viata la varsta de pensionare.

Pensiile ocupationale sunt reprezentate de scheme voluntare, finantate. Sistemul include trei optiuni: fonduri negociate, reglementate prin aranjamente colective; fonduri deschise manageriate de intremediari financiari la care pot adera lucratori individuali sau grupuri; polite de asigurare de pensii.

Riscuri: sustenabilitatea pe termen lung a finantelor publice datorita imbatranirii accelerate a populatiei, deficitul actual guvernamental si datoria publica foarte ridicata sunt cele mai importante riscuri pe termen lung. Asigurarea unor pensii adecvate pentru viitorii pensionari reprezinta o provocare majora datorita vietii active considerabil mai scurte din ultimii ani, intrarii relativ tarzii a tinerilor pe piata muncii, cresterii muncii atipice si numarului redus de contribuabili la scheme private.

Shutterstock / Cinque Terre, Italia




Citeste si