Intre hype, entuziasm si un potential real care poate fi exploatat – unde se afla, in realitate, FinTech-urile made in Romania? Cat loc este pe piata pentru un startup FinTech care intra in batalia cu gigantii financiari si cu marii jucatori globali? Care sunt sansele reale de crestere si care sunt riscurile de a fi inghitit rapid de „rechini”? Realitatea este undeva la mijloc intre toate aceste ipoteze, ar fi concluzia speakerilor din panelul dedicat ecosistemului FinTech in cadrul evenimentului Future Banking 2019.

FinTech made in Ro - hype sau realitate?

Dan Calugareanu - Partner Early Game Ventures: „Credem ca exista potential, e clar ca stim cum sa facem tehnologie. Nu prea stim cum sa iesim in piete, dar invatam. Cu totii trebuie sa invatam mai mult. Vor aparea oportunitati si vor veni din urma tineri care vor sti mai mult decat stim noi acum. In acest moment exista cateva tag-uri, cateva cuvinte esentiale care cresc cu aproximativ 60% sansele unui startup sa primeasca investitii, cuvinte precum Realitate Virtuala, Inteligenta Artificiala sau Machine Learning”.

Ciprian Paltineanu, angel investor & start-up adviser: „Suntem dezamagiti de stadiul de dezvoltare al ecosistemului FinTech local. Simtim ca FinTechul romanesc este in faza de soul searching, mai are mult de crescut pe zona de educatie si invatare. Exista si oportunitati, dar este si multa galagie – e cool sa fii antreprenor in zilele noastre, mai ales antreprenor tech. Toata lumea este FinTech mai nou, desi unii sunt doar tech enabled. Haideti sa vedem unde este capacitatea disruptiva a FinTechurilor – cate chiar pot revolutiona industria. Un FinTech trebuie sa isi aleaga inteligent pietele pe care intra si bataliile pe care le poarta”.

Andrei Dudoiu - Co-founder Human Finance: „Sansele de a vedea noi unicorni sunt la fel de mari in Romania cum sunt si in tari precum Serbia sau Croatia. Depinde foarte mult si de experienta antreprenorului, dar si de noroc. Pe mine m-a atras noutatea, am simtit ecosistemul la inceput si ma atrage acest potential la fel de mare ca in orice tara cu acelasi nivel de dezvoltare. Locul lasat liber de banci a fost exploatat de FinTech-urile care au inteles nevoia de user experience si revolta utilizatorilor fata de lipsa de transparenta. Cred ca timingul este foarte important pentru succes, este o combinatie de noroc si stiinta – sa vezi daca esti la momentul potrivit cu produsul potrivit”.

Provocarile unui fintech local

Radu Ciorba, fondator Volt si Ocean Credit, a explicat in cadrul conferintei Future Banking ca una dintre cele mai importante piedici poate fi dorinta consumatorului de a folosi produsul tau.

„Calitatea si simplitatea reprezinta baza de la care am pornit noi. Sunt foarte multe produse, competitia este foarte mare: pe de-o parte bancile care au foarte mult capital, pe de alta parte sunt aplicatiile din afara tarii. Este o piata super – competitiva, daca nu ai un produs perfect, e foarte greu”, a explicat acesta.

Volt este o aplicatie care le permite utilizatorilor transferul de bani din si catre orice card bancar emis in Romania, direct de pe smartphone. Aceasta este disponibila pe Google Play Store si Apple Store. Citeste aici povestea antreprenorului din spatele Volt.

Una dintre principalele probleme este legata de finantare, mai ales ca este o nevoie constanta. In cazul Volt, resursele au fost cele personale, dar si banii prietenilor, despre care Radu Ciorba spune sunt cei mai buni investitori, pentru ca inteleg si au rabdare.

„Cea mai mare greseala a noastra a venit din lipsa de experienta. Nu aveam nicio idee despre cum sa fie construit un astfel de business. Am invatat din ce au scos ceilalti, am cautat pe google, am cercetat, dar in spate este un proces mult mai complex. Noi am rescris codul de doua ori, dupa ce prima data problemele au fost de ordin tehnic”, a mai spus fondatorul Volt.

Insa, greselile nu sunt blamate de investitorii din domeniu, ci din contra. „Daca iesi pe piata cu un produs perfect, ai asteptat prea mult. Ideea e sa iesi cu produsul si apoi sa faci fine tunning”, a punctat Ciprian Paltineanu.

Si Dan Calugareanu a subliniat ca trebuie sa vada ca s-au facut greseli anterioare: „Nu poti sa vii sa spui ca esti prima data in piata si esti perfect, cineva trebuie sa isi asume niste etape arse corect. Apoi, conteaza foarte mult viziunea, fondatorul trebuie sa adreseze o problema reala, nu una imaginara. Urmatorul pas este sa alegi strategia potrivita: scalezi o piata locala, pe care sa validezi produsul, si apoi mergi spre alte piete? Incerci sa mergi oportunist catre o piata virgina pe care sa o educi”.

Andrei Dudoiu, Human Finance, constata ca antreprenorii ar trebui sa faca mai multe eforturi ca sa se apropie de investitori. „Exista bani, dar nu e foarte multa incredere. Lipsa de experienta inhiba apetitul investitorilor. Chiar daca exista inovatie, nu adreseaza tot timpul o nevoie noua si, avand in vedere competitia, e greu sa convingi un investitor ca faci lucrul potrivit.

Platforma Human Finance ii ajuta pe antreprenori sa atraga finantare, antreprenori care trec printr-un parcurs educational, in care vor acces la studii de caz si vor sustine mai multe teste. Toate acestea, impreuna cu o analiza financiara si de business aprofundata, isi propun sa ii aduca pe antreprenori la forma necesara acordarii finantarii. Citeste aici mai multe detalii despre platforma.

Evenimentul Future Banking este realizat cu sprijinul lui George (inovatie BCR), ApPello si European Fund for Southeast Europe ca Gold Partners. IT Smart Systems, Filip & Company, Raiffeisen Bank Romania, Namirial Group, ING Bank Romania, PAID Analytix, Cegeka, Gemalto (o companie Thales), EY Romania, phyre, Peli Partners, TBI Bank, Patria Bank, Instant Factoring, Auka si Fintech OS sunt Silver Partners. De asmenea, evenimentul se bucura si de sprijinul FinTech Camp, Agora, First Bank si Wolf-E.

Sursa foto: Ovidiu Udrescu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri