In 2016 s-au facut pasi importanti in piata de asigurari RCA, dar au ramas oarecum neterminati. Ca urmare, faptul ca, in prezent, Comisia Europeana ne obliga sa facem niste schimbari la Legea 132/2017 ne ofera posibilitatea, daca tot deschidem "cutia Pandorei", sa incercam sa rezolvam si alte probleme pe care le avem, precum lipsa unui mecanism de piata de control al despagubirilor pe RCA sau sa limitam costurile de administrative si de vanzari, de aceasta data, prin mecanisme de piata, pentru a evita cresterea tarifelor, mai ales in cazul transportatorilor, a declarat presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, la o conferinta BAAR.

"Pentru o privire de ansamblu asupra industriei de asigurari m-as intoarce la 2016, cand cred ca s-au facut pasi importanti la acel moment, dar cumva neterminati. Se pare ca atunci am reusit sa miscam lucrurile in directia buna, dar sunt cateva neterminate. Astfel, as trage doua lectii din 2016: prima, ca lucrurile s-au imbunatatit, dar doar atunci cand am ajuns intr-o criza, aveam oameni in strada. Si acum sunt niste amenintari si de aceea fac referire la ele. Nu este acesta un mod inteligent de a rezolva problemele, ci mai degraba sa incerci sa vii cu solutii inainte ca ele sa explodeze si sa ajungi la conflicte. A doua lectie a fost ca deficientele de reglementare lasa urme, ca au o inertie foarte ridicata. Iar, anumite actiuni ale jucatorilor din piata pot sa aiba consecinte legale. Sunt riscuri la care anumite companii sau expus si au fost consecinte in decizia noastra de anul trecut", a declarat Bogdan Chiritoiu (foto).

Anul trecut, Consiliul Concurentei a sanctionat noua companii de asigurare si Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR) cu amenzi totale in valoare de 246.739.195,6 lei (aprox. 53 milioane euro) pentru incalcarea reglementarilor nationale si europene din domeniul concurentei prin coordonarea comportamentelor pe piata in vederea majorarii tarifelor la asigurarile obligatorii de raspundere civila (RCA).

Legea 132/2017 a fost facuta "la presiunea strazii si lucrurile in piata s-au imbunatatit. Dar, nu tot ceea ce a intrat in Lege a fost si implementat. De exemplu, putem sa punem niste baze de date sa comunice intre ele. Nu inteleg de ce este atat de complicat. Sunt si cateva lucrurie care necesita modificari la Lege si avem din nou o oportunitate, prin faptul ca si Comisia Europea ne obliga sa facem anumite schimbari. Ne da posibilitatea, daca tot deschidem cutia Pandorei, sa incercam sa rezolvam si alte probleme pe care le avem. Unele lucruri sunt chiar mai importante decat ceea ce solicita Comisia. Desi se dramatizeaza putin legat de cerintele CE, dar nu cred ca vor genera perturbari puternice in piata", a mai spus Bogdan Chiritoiu.

In opinia Comisiei Europene noua legislatie in domeniul asigurarii de raspundere civila auto, adoptata in 2017, a introdus o serie de obligatii in special limitarea la 25% a ponderii costurilor administrative si de vanzare la calcularea primelor de asigurare, obligatia ca plafoanele pentru primele platite de clientii cu risc ridicat sa fie calculate pe baza "tarifelor de referinta", limitarea criteriilor de segmentare in functie de riscuri la cele de care asiguratorii pot tine seama la calcularea primelor lor, toate aceste prevederi fiind incompatibile cu Directiva 2009/138/CE (Solvabilitate II).

Citeste si:
Tarifele RCA au crescut in prima zi de dupa eliminarea plafoanelor
Tarifele RCA au crescut cu...

"Cand spun de lucruri mai importante care au ramas nerezolvate, cea mai mare problema care mi se pare mie, este lipsa unui mecanism de piata de control al despagubirilor. O formula de care eu X ma angajez ca voi plati oricat spui tu Y ca face, nu este, in principiu, un mecanism care sa aiba logica economica. Ci este un mecanism care genereaza inflatie, costuri excesive si asta se pare ca se intampla in momentul de fata in industrie. Si evident costurile mai mari pentru asiguratori vor trebui cumva transferate catre clientii lor. Aici cred ca este lucrul cel mai important pe care l-am putea rezolva, eventual printr-un pret de referinta la reparatii auto", a arata Bogdan Chiritoiu.

Aici Bogdan Chiritoiu s-a referit la practicile incorecte, reclamate de catre companiile de asigurati, existente la nivelul unor categorii de service-uri auto, in ceea ce priveste dreptul soferilor la o masinade schimb, in caz de accident auto. Astfel, unele service-uri auto incearca sa obtina un profit incorect, prin tarife foarte mari si prin introducerea spre decontare a unor facturi nejustificate ca valoare, catre companiile de asigurari, pentru plata masinilor de schimb, in vederea compensarii dreptului de folosinta a autovehiculului avariat.

"Avem posibilitatea sa ne uitam, chiar si cu ajutorul tehnolgiei, sa limitam aceste costuri administrative si de vanzari, care se transpun in costurile politelor RCA. Putem sa gasim un mecanism de piata care poate fi compatibil cu ceea ce spune Comisia Europeana. Ne gandim sa facem si comparatoare de preturi astfel incat sa fie mai transparenta informatia pentru clienti. Si un comision de referinta pentru comisioanele brokerilor ar putea fi o solutie. Pana la urma, brokerii sunt platiti de catre asiguratori."

Insa, "trebuie sa privim in ansamblu tot circuitul economic si sa nu cream un sistem in care sa castige doar asiguratorii si aiba costuri excesive altii. Nu este sustenabil. Pentur noi, Consiliul Concurentei, va fi foarte important si ce se intampla cu transportul rutier, care este una dintre pricipalele industrii aducatoare de venituri in economia nationala", a incheiat Bogdan Chiritoiu.

Citeste si:
Tarifele RCA devin libere de vineri: "Nu va fi un soc in piata"
Consiliul Concurentei va...

Sursa foto: Agerpres

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Finante - Banci »



Citeste si
Safety: Asiguratorii evita vanzarea de RCA pentru transportatori