Catalin Neagu este unul dintre cei mai cunoscuti antreprenori romani din industria colectarii de creante, dupa ce, inca din 2006, a fondat firma Top Factoring. In 2014 a pornit o afacere de tip IFN pentru acordarea de credit rapid, Telecredit, iar in 2017 a facut exit din Top Factoring catre compania suedeza Intrum Justitia. Catalin Neagu, managing director Intrum Romania, a oferit un interviu pentru wall-street.ro in care a detaliat ce a invatat din antreprenoriat, ce planuri are cu Intrum Romania, filiala pe care o conduce, dar si cum mai sunt privite companiile de recuperare de creante de catre romani.

WALL-STREET.ro: Ce trei lucruri mai putin uzuale ai invatat (d)in cariera de antreprenor, de-a lungul anilor?

Catalin Neagu: Invatarea este un proces pe care imi place sa cred ca il aplic constrant insa exista cateva aspecte la care ma intorc de fiecare data cand ma gandesc la lucrurile care au contact cel mai mult. Pentru ca pe acestea le invatam sa le aplicam constant: sunt lucrurile care conteaza si au impact ridicat asupra business-ului.

Orice intalnire, discutie, interactiune cu un potential client sau furizor trebuie vazuta in primul rand ca pe un timp castigat pentru tine ca si antreprenor. Timp dedicat dezvoltarii personale si dezvoltarii business-ului. Mai devreme sau mai tarziu informatiile din timpul intalnirii vor fi valorificate.

Cel mai greu lucru in dezvoltarea unei companii este crearea unei echipe de management si identificarea persoanelor cheie in jurul carora dezvolti business-ul. In special in zona serviciilor, personalul este un factor care influenteaza semnificativ procesele si implicit succesul unui business.

Citeste si:
Piata vanzarilor de creante bancare, pe cale de disparitie?
Dimana Vlaeva (DCA Romania)...

Si acord mare atentie managementul riscului in ceea ce priveste portofoliul de clienti. Intotdeuna trebuie sa existe un mix echilibrat in portofoliul de clienti dar si de servicii oferite.

W-S.ro: Ce ponturi poti oferi antreprenorilor care incearca sa isi vanda business-ul? Ce pasi ai urmat tu de cele cateva ori cand ai reusit tranzactii?

CN: Inainte de a porni un proces de vanzare, antreprenorul trebuie sa isi seteze obiectivele vanzarii. Isi mai doreste sa se mai implice in business? Vrea sa faca exit total sau partial?

Cel mai important sfat pe care il pot oferi antreprenorilor este sa aiba mare atentie la procesul de exit. In acest process este foarte important sa lucreze cu profesionisti care au experienta in procesul de due diligence cu potentialii cumparatori. In functie de rezolutia lui depind foarte multe aspecte, cel mai importante fiind de altfel pretul si conditiile de vanzare.

W-S.ro: Ai in plan deschiderea de noi afaceri? In ce conditii? In ce fel de business-uri te-ai gandi sa investesti si in ce conditii ai face-o?
CN: Desi componenta antreprenoriala este un element definitoriu al personalitatii mele si al stilului meu de management, momentan ma concentrez pe cresterea Intrum in Romania. Vedem o multime de oportunitati de crestere si dezvoltare de produse in zona de credit management si experienta unui grup puternic combinat cu experienta echipei in Romania ma face foarte increzator in viitor.

Citeste si:
EOS: Bancile ar putea vinde portofolii de credite de 3-4 MLD. lei...
Georg Kovacs, EOS KSI:...

W-S.ro: Care sunt cele mai complexe/provocatoare proiecte in cadrul Intrum Romania?

CN: Beneficiind de experienta grupului Intrum de peste 100 de ani pe piata de tranzactii NPL din Europa, gasim provocatoare o serie de proiecte pe care ne dorim sa le adaptam pe piata din Romania.

Unul dintre ele este Carve Out si consta intr-un proces de preluare atat de portofolii NPL cat si de active adiacente precum echipe, software, imobile.

Avem experienta Piraeus Bank din Grecia si Intesa San Paolo din Italia. In cazul Piraeus Bank, Intrum a preluat 80% totalul creditelor neperformante contra unei investitii de 328 milioane de euro. O noua companie a fost astfel infiintata in Grecia, cu 80% actionariat Intrum si 20% Piraeus Bank, cei 1.000 de angajati continuandu-si activitatea in noua companie.

Citeste si:
De ce este importanta comunicarea cu creditorul
Catalin Neagu, Top Factoring:...

In cazul Intesa San Paolo, operatiunile de collection ale bancii au fuzionat cu operatiunile Intrum din Itali, generandu-se astfel o noua companie (Joint Venture Services) din care Intrum detine 51%. In acest caz, investitia Intrum a fost de 670 M Euro.

Aceste tranzactii reprezinta o inovatie pe piata de NPL si sunt genul de proiecte provocatoare pe care ne dorim sa le implementam si in Romania. Spectrul lor nu se limiteaza la banking, un carve-out putand fi aplicat foarte bine orice companie cu un portolofiu mare de NPL-uri si cu active dedicate pentru gestionarea acestora.

W-S.ro: Prin ce difera activitatea Intrum Romania de a Intrum in alte state mai dezvoltate?

CN: In Romania, serviciile principale oferite catre companii sunt achizitia de portofolii garantate si negarantate, colectarea in sistem mandat si colectarea internationala. Misiunea noastra este de a ajuta companiile sa prospere in timp ce clientii lor au parte de servicii etice si solutii viabile. De aceea, serviciile Intrum sunt adaptate specificului local, astfel incat sa oferim cele mai bune solutii pentru clientii nostri.

Observam totusi in zona nordica o dezvoltare a serviciilor dedicate SME-urilor, precum dezvoltatea serviciilor de facturare iar in Spania un focus pe REO (Real Estate Collaterals) care presupune un business de gestionare si administrate al imobilelor din portofoliu, de la preluare pana la revanzare. In administrare sunt incluse si servicii de renovare, de fotografiere a locuintei si listare a acesteia pe site-uri de profil, ingloband si servicii tipice ale unei agentii imobiliare.

W-S.ro: Cum mai sunt privite companiile de recuperare creante de catre romani?

CN: O parte dintre consumatorii nostri sunt in continuare sceptici atunci cand sunt contactati de noi insa, in momentul in care vad ca suntem o companie cu principii etice si sanatoase, devin foarte cooperanti.

Un aspect important care contribuie la aceasta schimbare de paradigma il reprezinta faptul ca in toate conversatiile pe care le avem, ne referim la dansii ca la consumatori si nu folosim termeni precum datornici sau debitori.

Valorile companiei noastre sunt etica, empatia, dedicarea noastra in gasirea de solutii iar aplicandu-le suntem convinsi ca pe termen lung vom schimba din ce in ce mai mult perceptia consumatorilor asupra companiilor de collection pentru ca doar impreuna cu acestia putem deschide calea spre o economie puternica.

W-S.ro: Ce pondere din recuperari ajung in instanta/nu se incheie pe cale amiabila? Cum a evoluat aceasta pondere de-a lungul ultimilor ani?

CN: Noi ne dorim sa rezolvam cat mai multe cazuri pe cale amiabila insa vedem ca in ultimii ani tot mai multe dosare ajung in instanta, echipa noastra de Legal fiind in continua dezvoltare.

Acesta nu reprezinta nici pentru noi nici pentru companiile pentru care lucram un obiectiv insa din pacate este o tendinta a pietei.

Ceea ce este insa de mentionat este ca zona Legal nu este reprezentata doar de situatiile critice de executari. In zona legal intra si somatiile si popririle, acestea din urma fiind supuse reglementarilor legislative.

In prezent, colectarea amiabila reprezinta aproximativ 60% din business pe cand colectarea legal 40%.

W-S.ro: Va asteptati ca pe viitorul ciclu economic sa creasca restantele? De ce (nu)?

CN: Ne asteptam ca in urmatorii ani cresterea economica sa incetineasca, iar odata cu aceasta, nivelul datoriilor la nivel de piata sa creasca.

De aceea, simtim nevoia sa ne implicam din ce in ce mai mult in educatia financiara a consumatorilor si sa le oferim rapoarte dedicate cu privire la consum, in scop de constientizare precum si articole dedicate realizate de specialistii nostri in educatie financiara. Desfasuram aceleasi actiuni si pentru companii. Indiferent de dimensiunea unui IMM, acordam acceasi importanta cazurilor lucrate.

W-S.ro: Ce ai schimba acum, pe loc, daca ai putea, in activitatea Intrum? Ce ai imbunatati?

CN: Viteza cu care adoptam transformarea digitala. Pentru 2020 avem in dezvoltare atat portalul dedicat clientilor cat si pe cel al consumatorilor. De asemenea in call center vom implementa tool-uri care ne vor ajuta sa eficientizam activitatea. Sunt foarte entuziasmat de tot ceea ce inseamna digitalizare si mi-as dori ca lucrurile sa se intample mult mai repede.

W-S.ro:Ce afaceri estimati pentru 2019 vs 2018 pentru Intrum Romania? De unde vina cresterea/scaderea?

CN: La nivel de investitii am avut un plus de 35% year over year. Aceasta crestere vine din consolidarea relatiilor cu anumiti parteneri strategici. Piata nu ne-a ajutat foarte mult, valoarea portofoliilor scoase spre vanzare fiind in scadere in 2019.

Pentru 2020 ne dorim de asemenea o crestere a investitiilor cu minim 20% si un numar mai mare de clienti in zona de mandat, B2C sau B2B, pe care sa ii ajutam sa aiba un flux de numerar pozitiv.

W-S.ro: Ce masuri consideri ca ar fi necesare pentru ca Romania sa inceapa sa aiba o crestere economica sanatoasa, si nu bazata in mare parte pe consum?

CN: In primul rand ar trebui incurajata productia si implicit exportul. Ne miscam bine pe IT, insa exista mari oportunitari de dezvoltare si in zona de produse, nu doar de servicii. Asa cum producem si exportam masini, putem produce si exporta roboti, imbinand dezvoltarea de software cu productia de mici componente.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Finante - Banci »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
Lorilloux, Vodafone: Digitalizarea zonelor rurale, prioritara