Discutiile despre RPA s-au intensificat in ultimii ani, companiile punand accent pe solutii care sa preia sarcinile repetitive din interiorul organizatiei. Am vrut sa vedem cum este perceput fenomenul RPA in industria financiara, iar pentru asta am ales sa stam de vorba cu Cristian Lia, RPA/AI Lead in cadrul ING Bank Romania.

Cristian Lia vine din zona de operatiuni a ING Bank Romania si marturiseste ca toata povestea cu solutiile RPA din cadrul bancii a inceput la finalul anului 2017. Impreuna cu niste colegi au pus pe picioare un proiect pilot pornind de la zero.

“Ne-am interesat, am vazut care sunt beneficiile si ne-am propus sa avem un pilot de 3 luni in care sa incercam sa facem un robot si sa il punem in productie. Am lucrat cu colegii din ING Polonia si cu cei din Amsterdam, care ne-au livrat platformele”, povesteste Cristian.

In prima faza echipa condusa de Cristian s-a concentrat pe desfasurarea mai multor sesiuni de training prin care angajatii bancii sa constientizeze beneficiile aduse de RPA. A discutat cu diverse departamente despre cazurile in care pot aplica tehnologia si le-a propus sa incerce dezvoltarea robotilor software. Peste 100 de angajati au participat la sesiunile initiatie de catre el, iar in acest moment considera ca toti angajatii banci au auzit despre RPA.

"Am avut mai multe sesiuni de constientizare privind tehnologia RPA, am sustinut prezentari si la un moment dat intrebarea "fac roboti si ne dau afara?" devenise elefantul din camera". Am zis sa ii abordez pe ideea "ce ar fi daca eu, care stiu tehnologia, te-as invata cate ceva despre acesti roboti? Cum sa ii controlezi, sa fii parte a procesului de RPA, poate nu sa ii faci, ci doar sa analizezi procesul. Ma ajuti pe mine sa ii fac", povesteste Cristian.

Primul robot software pe care l-au dezvoltat a avut ca scop inlocuirea unui proces repetitiv pe care il faceau membrii echipei de tranzactionare a bancii. Dupa 3 luni l-au pus in functiune, iar dupa alte 3 au ajuns la concluzia ca tehnologia functioneaza si ca este momentul sa se orienteze si catre alte procese repetitive din banca.

Citeste si:
Cat adevar sta in spatele "povestilor" de frauda a cardurilor bancare
Catalin Cretu, Visa Europe,...

Robotii care i-au ajutat sa isi mute sediul anul trecut

Mutarea sediului central al bancii in zona Bulevardului Expozitiei din Bucuresti i-a pus la treaba si pe cei 4 roboti software dezvoltati intern care gestioneaza obiectele de inventar. Decizia de a-i realiza a venit dupa o discutie cu echipa care avea printre altele si aceste atributii si care estima ca aceasta activitate necesita rularea a 3.000 de task-uri pe an.

Estimarea a fost departe de adevar pentru anul 2019, pentru ca nu a fost luata in calcul mutarea sediului, activitate ce a facut ca numarul de task-uri sa ajunga la 65.000. Task-urile preluate de catre roboti au constat in gestionarea unor obiecte precum laptopuri, birouri etc., obiecte a caror trecere dintr-un departament in altul trebuia consemnata pentru a fi trecuta in alt centru de cost.

Zona de RPA este in afara celei de IT in ING Bank Romania, iar echipa construita de Cristian a inceput deja sa le livreze roboti software care ii ajuta in gestionarea anumitor situatii, precum colectarea incidentelor ce tin de ATM-uri. Dincolo de exemplele de mai sus, a dus tehnologia RPA si in zona de KYC (cunoastere a clientului).

“Analiza facuta de oameni ar putea fi facuta cu roboti in aceasta zona, insa ar necesita ceva complex. Asadar, am decis sa nu ne concentram pe ea acum, ci pe etapa de colectare a informatiilor si a documentelor, pentru ca sunt mereu aceleasi. Efectiv, robotul software dezvoltat de catre noi strange toate aceste documente si informatii intr-un director si asteapta ca o persoana sa vina sa le analizeze. Dupa aceasta etapa intervine un alt robot care inregistreaza aceste cazuri”, precizeaza Cristian.

Citeste si:
Un sfert dintre companiile mici și mijlocii din România au...
Pași mici spre viitor: Un...

Cristian puncteaza faptul ca robotii dezvoltati au preluat doar sarcinile repetitive, iar rezultatul lor si decizia finala este luata tot de catre angajatii in a caror raspundere se aflau atributiile respective.

“Nu ne-am pus problema de automatizare a deciziei pe baza analizei. Sunt foarte multe lucruri care trebuie luate in calcul si vrem ca o persoana sa faca aceasta operatiune”, explica Cristian.

Sursa foto: Olivier Le Moal / Shutterstock.com

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Armand Iliescu
Armand s-a alăturat echipei Wall-street.ro în anul 2016, an în care a și finalizat cursurile Facultății de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion . De-a lungul timpului a acoperit domenii precum FinTech, Finanțe-Bănci și Fiscalitate. A pus umărul timp de patru ani la consolidarea proiectului Future Banking , dedicat industriilor FinTech și digital banking, din poziția de Head of Growth. Tot în cadrul aceluiași proiect a dat startul emisiunii FinTech Friday,...

Te-ar putea interesa și:

Setari Cookie-uri