Contextul pandemic a impulsionat zona plăților digitale, care au ajuns la valori record. Ana Pochi, Account Manager la Mastercard, invitată la conferința Future Banking, a menționat că tendința se va menține la un nivel ridicat și în anii următori.

Tot mai mulți utilizatori au înțeles avantajele plăților cu cardul în detrimentul celor cu numerar, având în vedere contextul sanitar. Ana Pochi spune că, datorită parametrilor externi, evoluțiile legate de plățile digitale s-au reflectat și asupra comportamentului de plată al consumatorilor. Totodată, acest comportament începe să se observe și în zona rurală.

„Un exemplu este programul «Mese calde», pe care l-am realizat în perioada septembrie 2020-iunie 2021, în parteneriat cu autoritățile, fiind un ajutor social pentru achiziția de mese calde pe bază de card. Acest lucru a determinat și comercianții din zonele în care s-a desfășurat programul să își pună la punct infrastructura de acceptare, astfel încât beneficiarii să poată folosi cardurile. Am înregistrat peste 2.000 de comercianți care s-au înrolat în program, iar, în acest moment, partenerii sunt pregătiți să accepte plata cu cardul oricând, nu doar pentru programul social”, a explicat Ana Pochi.

Telefonul aduce schimbarea

Pentru a ajunge la cât mai mulți utilizatori nebancarizați sau slab bancarizați, este nevoie de infrastructură. Telefonul mobil este elementul care răspunde acestei nevoi atât pe zona de emitere de plăți, cât și pe cea de acceptare. Cardurile pot fi utilizate direct în portofelele electronice disponibile în smartphone-uri, ceea ce ușurează foarte mult procesul de plată.

Ana Pochi a menționat că, în prezent, 60% dintre românii posesori de telefoane mobile le folosesc pentru a accesa servicii digitale. Oficialul Mastercard a subliniat că există soluții de acceptare plăți, special dezvoltate de către bănci, pentru a putea fi folosite cu telefonul mobil și adaptate micilor comercianților, eficiente din punct de vedere costuri.

„Telefonul ne ajută să creăm infrastructură. Dar este necesară și adaptarea legislației, care ar trebui să reglementeze și să încurajeze acest circuit de plată, care este sigur, oferă trasabilitate și transparență.”

Un alt exemplu, care poate crește gradul de bancarizare, este dat de legea cashback-ului. Așteptările sunt, ca în viitorul apropiat, plafonul de 50.000 de euro cifră de afaceri stabilit de lege să fie coborât. Astfel, tot mai mulți comercianți, mai ales cei din zona rurală, ar putea să fie incluși în program, iar persoanele fizice ar avea o alternativă la lipsa bancomatelor.

Factorii esențiali în creșterea numărului de persoane care folosesc serviciile financiar-bancare sunt educația și comunicarea. Mastercard s-a implicat în fundamentarea educației financiare ca disciplină școlară, pentru ca tinerii să poată înțelege principiile economice de bază.

„Prin educație și schimbarea comportamentului populației în zona financiară și de plăți, o să asistăm la o schimbare generală a percepției consumatorilor și vom fi pregătiți să avem acest gen de abordare și în alte sectoare, cu impact pozitiv pentru economie și pentru societate”, a subliniat Ana Pochi.

Discuția integrală din cadrul Future Banking Summit este disponibilă în materialul de mai jos:

Sursa foto: Ovidiu Udrescu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri