Inflația a redus cheltuielile românilor cu utilitățile și serviciile, dar nu a afectat apetitul pentru călătorii și divertisment. În general, românii au fost mai atenți cu banii și au cheltuit mai puțin la shopping sau pentru „coșul zilnic”, în supermarketuri. Pe ce au cheltuit românii bani anul acesta.

Impactul inflației asupra comportamentului de consum al românilor se vede din reducerea cheltuielilor/utilizator cu categorii de servicii și bunuri care erau în mod constant pe un trend de creștere - mărfuri alimentare (-3,50%) și utilități (-2,90%), conform unui studiu realizat de Revolut, în perioada ianuarie - septembrie 2022, față de perioada similară din 2021.

Pe de altă parte, revenirea la o mobilitate similară celei din perioada anterioară pandemiei de COVID-19 se vede din trendul ascendent pentru cheltuielile de transport (sumă medie/utilizator) care au crescut cu 18% și din reducerea cheltuielilor cu sănătatea, igiena personală și beauty (-1,6%). Cu alte cuvinte, pandemia este de domeniul trecutului, inflația și creșterea costului de trai sunt preocupările constante ale românilor pentru că acestea le pot afecta planurile de călătorie și fondurile pentru activitățile care îi relaxează.

În schimb, a crescut ponderea cheltuielilor cu divertismentul (de la 14% la 17%), a celor din restaurante și cafenele (de la 9% la 11%) și a celor cu călătoriile (de la 7% la 8%), în totalul cheltuielilor realizate în primele nouă luni ale anului, față de primele nouă luni din 2021. Inflația este și ea un factor care influențează acest comportament, iar aceasta se vede și din ponderea deținută de cheltuielile cu serviciile și utilitățile, aflate pe un trend descendent, în totalul cheltuielilor realizate de români (-2 puncte procentuale fiecare).

Cum a arătat bugetul individual de cheltuieli în primele trei trimestre ale anului

În perioada de referință, un utilizator de Revolut din România a cheltuit, în medie, 611 euro pentru divertisment, 470 euro pentru călătorii, 386 euro pentru shopping, 295 euro pentru produsele cumpărate din supermarket-uri (mărfuri alimentare, produse de uz casnic etc.), 282 euro în restaurante, cafenele, baruri și pentru servicii de catering. Cel mai mic buget a fost alocat pentru sănătate, igienă personală și cosmetice (159 euro).

Citeste si:
Șefa BCE: 2023 va fi un an mai bun decât credeam. Inflația rămâne...
Șefa BCE: 2023 va fi un an...

Categoria de vârstă care pare să nu fie afectată de creșterea prețurilor și de inflație este 18-24 ani. Clienții din acest segment de vârstă au fost singurii ale căror cheltuieli au crescut pentru toate categoriile de mărfuri și servicii, cu 68% (primele 9 luni 2022 vs. primele 9 luni 2021). Cea mai mare sumă medie/client cheltuită de această categorie a fost de 382 EUR/client pentru divertisment. De asemenea, un client din același segment a cheltuit în primele nouă luni ale acestui an cu 35% mai mult pentru servicii de ospitalitate (în restaurante, cafenele, baruri).

La polul opus, categoriile de vârstă 25-34 și 35-44 au arătat mai multă prudență cu propriile bugete. Acestea au redus cheltuielile pentru cumpărăturile din supermarket-uri (-4%, respectiv -6%), cu serviciile (-13%, respectiv -19%), cu shopping-ul (-4%, respectiv -10%), cu utilitățile (-7%, respectiv -13%).

Citeste si:
Puterea de cumpărare a românilor nu e nici la jumătatea mediei...
Câți bani are de cheltuit un...

Bărbații au fost mai atenți cu cheltuielile decât femeile

În timp ce bărbații au cheltuit mai puțin pentru servicii (-16%) și utilități (-9%), femeile au continuat să plătească mai mult, față de primele nouă luni ale anului trecut, pentru aproape toate categoriile de cumpărături, mai puțin în cazul utilităților (-4%). Suma medie cheltuită/ tranzacție de o femeie a fost de aproximativ 33 euro, în timp ce pentru un bărbat a fost de 38 euro în medie/ tranzacție.

Diferențele dintre cele două genuri dispar atunci când ne uităm la categoria de plăți pentru care consumatorii au preferat să utilizeze Revolut la efectuarea plății. Atât doamnele, cât și domnii, au folosit Revolut mai ales pentru a plăti cumpărăturile făcute în supermarketuri (aproape 14 milioane de tranzacții în cazul femeilor, respectiv 23 de milioane de tranzacții, între clienții de gen masculin) și pentru a achita servicii de transport (9,5 milioane de tranzacții înregistrate în cazul doamnelor și aproape 16 milioane de tranzacții, în cazul domnilor).

Citeste si:
Câciu: Scăderi ale prețurilor s-ar putea înregistra după jumătatea...
Câciu: Scăderi ale prețurilor...

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Luminița Mîndrilă
 Luminița Mîndrilă a lucrat anterior la Hotnews.ro și Aleph News, iar în prezent acoperă domeniul finanțe-bănci în cadrul Wall-Street.ro.

Te-ar putea interesa și:

Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri