20 August 2008
Ce profituri au inregistrat in primul semestru greii din banking-ul romanesc
Cei mai mari jucatori in ierarhia bancilor locale, BCR, BRD si Raiffeisen, au inregistrat in primul semestru cresteri ale profitului de cel putin 40%, fata de aceeasi perioada a anului trecut. De asemenea, si creditele acordate clientilor pana la finalul primului semestru au avansat, in cazul celor trei grei din banking, cu 40%, doar activele au inregistrat cresteri mai reduse, chiar si de 2,3%, la BCR.
Profituri mai grase pentru cele mai mari banci din Romania
Profitul inregistrat inainte de impozitare, aferent primului semestru din 2008, a fost de 89,3 milioane euro, fata de 53,5 milioane euro la sfarsitul lui iunie 2007.
Spre comparatie, BRD-SocGen, a doua banca din sistem, a inregistrat in primul semestru un nou profit-record de 515 mil. lei (140,3 mil. euro), adica un avans de 23% fata de aceeasi perioada din 2007.
Liderul banking-ului romanesc, Banca Comerciala Romana (BCR), si-a sporit profitul net consolidat dupa impozitare si plata intereselor minoritare cu 63,5% in primul semestru, la 206,6 milioane euro.
Rezultatele financiare prezentate de BCR sunt consolidate si neauditate, fiind calculate conform standardelor de contabilitate internationale (IFRS).
La active, cadenta de crestere este mai redusa
Ca o comparatie, activele BRD au ajuns la circa 12 miliarde de euro la jumatatea anului, in crestere cu circa 22% fata de aceeasi perioada a anului trecut, astfel incat distanta fata de BCR s-a redus considerabil.
In cazul BCR, pe partea de eficienta, raportul cost/venituri s-a imbunatatit de la 54% in prima jumatate a anului trecut la 41,6% dupa primele sase luni din 2008.
Rentabilitatea capitalului propriu (ROE) a crescut la 30,4% in primul semestru din 2008, in comparatie cu 21,2% in perioada similara din 2007.
In conturile BRD, ROE a scazut la 32,4% fata de 38,1%, cat s-a inregistrat la jumatatea anului trecut.
Activele Raiffeisen Bank, banca care si-a anuntat ieri rezultatele financiare, au crescut cu 16% fata de aceeasi perioada a anului trecut, ajungand la 4,57 miliarde euro.
"Desi parcurgem o perioada marcata de criza financiara internationala, Raiffeisen Bank a reusit sa obtina rezultate foarte bune in primul semestru al acestui an. Am reusit sa crestem semnificativ profitabilitatea bancii in conditiile in care am continuat sa ne extindem reteaua de unitati intr-un ritm sustinut. In paralel, ne-am propus sa crestem calitatea serviciilor noastre si sa construim relatii pe termen lung cu toti clientii nostri", a spus presedintele si directorul general al Raiffesen Bank, Steven van Groningen (foto).
Creditarea a crescut mai repede de cat activele
Spre comparatie, volumul creditelor acordate de BRD SocGen in primul semestru al acestui an a crescut cu 40% fata de aceeasi perioada din 2007. Creditele pentru populatie au sporit cu 43%, iar cele acordate companiilor - cu 37%.
Depozitele clientelei inregistrau, la sfarsitul primului semestru din 2008, o crestere cu 41% fata de 30 iunie 2007.
In cazul BCR, creditele acordate clientilor au crescut in primul semestru cu 10,4%, de la 36,9 miliarde lei (10,2 miliarde euro) la sfarsitul anului trecut pana la 40,73 miliarde lei (11,2 milioane euro) in 30 iunie. Fata de jumatatea anului trecut, creditele acordate de BCR au avansat cu 44,4%.
Bancherii de la BCR spun ca rata mai mare de crestere a creditelor acordate clientilor decat a activelor totale reflecta faptul ca sunt alocate mai multe resurse pentru activitatea principala a bancii", ceea ce se reflecta prin reducerea plasamentelor interbancare si a activelor financiare.
Ca structura, 50,3% din creditele totale acordate de banca pana la jumatatea anului erau in lei, restul fiind imprumuturi in valuta, respectiv euro sau dolari. In martie, 50,08% din valoarea imprumuturilor era in lei.
Depozitele atrase de la clienti au crescut cu 6,8% in intervalul decembrie 2007-iunie 2008, pana la 32,3 miliarde lei (8,9 miliarde euro.
Retail vs. corporate la BCR, BRD si Raiffeisen
Rivalul Raiffeisen Bank avea, la sfarsitul primului semestru din 2008, 2,1 milioane de clienti de retail (dintre care 120.000 IMM-uri). "Raiffeisen Bank a continuat sa-si dezvolte canale de vanzare specializate in domeniul creditelor cu garantie imobiliara, pentru serviciile Raiffeisen Exclusive, precum si o retea de consilieri dedicati sectorului IMM", explica oficialii bancii.
De asemenea, numarul clientilor pe segmentul corporativ depasea 4.400 companii mari si medii, la sfarsitul lunii iunie.
"Raiffeisen Bank si-a concentrat atentia si a structurat solutii pentru finantarea unor proiecte industriale complexe, precum si spre zona achizitiilor si a fuziunilor. Partenerii din segmentul mid-market au devenit cel mai important vector de crestere a activitattii de corporate banking", se mai arata in comunicat.
Cele mai mari 3 banci au 36.000 de POS-uri
Reteaua de aparate pentru plata cu cardul la comercianti (POS) a ajuns la 13.874 terminale, numarul acestora crescand cu 21% fata de iunie 2007.
Numarul salariatilor BCR a continuat sa scada, ajungand la 9.562 la jumatatea anului.
BRD a emis peste 2,2 milioane de carduri si opereaza o retea de 1.360 de bancomate (ATM-uri) si 14.900 de aparate pentru plata cu cardul la comercianti (POS-uri).
La jumatatea acestui an, Raiffeisen Bank Romania avea o retea de peste 500 de unitati bancare, 964 de bancomate (ATM) si aproximativ 8.000 de aparate pentru plata cu cardul la comercianti (POS).