22 Octombrie 2009

Dupa 20 de ani, reforma sistemului fiscal este, in continuare, incompleta

Cota unica de impozitare (16%) si cota standard de TVA (19%) reprezinta doua dintre principalele avantaje competitive ale sistemului fiscal romanesc in context regional, considera specialistii Deloitte, insa acestia sustin ca frecventa schimbarilor legislative, insuficienta reglementarilor si ineficienta aparatului administrativ actioneaza ca factori de instabilitate in dezvoltarea robusta a mediului de afaceri romanesc.

Majorarea TVA - o solutie pe termen scurt

Dupa 20 de ani de reforme, Romania inca nu a intrat in rand cu lumea occidentala in ceea ce priveste principiul impozitarii.

“Din foarte multe puncte de vedere, gradul de sofisticare fiscala dintr-o tara este direct proportionala cu nivelul de maturitate a economiei respective. In Romania, fiscalitatea a traversat numeroase etape de dezvoltare, incercand sa raspunda cerintelor mediului de afaceri. Companiile cu care am vorbit au recunoscut progresele inregistrate si au punctat foarte clar o serie de avantaje fiscale. In continuare, exista insa motive de ingrijorare cu privire la interpretarea, stabilitatea, aplicabilitatea si transparenta procedurilor si reglementarilor”, a declarat Rodica Segarceanu (foto), partener Deloitte Tax si coordonator al echipei International & Corporate Tax.

Specialistii Deloitte considera ca Romania are un cadru legislativ incomplet din care lipsesc normele cu privire la tratamentul practic al unor situatii specifice si in care se intalneste necorelarea prevederilor diferitelor impozite. De asemenea, multitudinea reglementarilor impune unificarea legislativa a contributiilor sociale.

“Pot spune ca procesul legislativ din Romania este foarte apropiat de standardele Uniunii Europene. Cu toate acestea, modul de executie a acestor reguli nu este intotdeauna in spiritul Uniunii Europene. Potrivit Bancii Mondiale, nivelul impozitarii, reglementarea si administrarea fiscal sunt elemente cheie pentru mediul de afaceri, in momentul luarii unei decizii de investitii. Romania si-a dezvoltat sistemul fiscal in ultimii 20 de ani, insa reforma este in continuare incompleta, iar acest lucru se reflecta in nivelul de atractivitate pentru investitorii straini si in evolutia mediului de afaceri local”, a declarat Pieter Wessel, partener Deloitte Tax si coordonatorul echipei de TVA.

In contextul in care deficitul bugetar este extrem de ridicat, iar veniturile de la bugetul de stat sunt tot mai mici, George Mucibabici (foto), presedintele Deloitte Romania, considera ca Fondul Monetar International si autoritatile romane ar putea alege majorarea Taxei pe Valoare Adaugata (TVA), desi optim pentru economie ar fi mentinerea nivelului actual al acesteia.

Din perspectiva consumatorului, o crestere a cotei TVA este nefavorabila si va conduce la o scadere si mai accentuata a consumului, in acelasi timp afectand si rata inflatiei.

TVA - cea mai mare problema a companiilor in relatia cu autoritatile fiscale

Sondajul "Fiscalitatea romaneasca - Radiografia unei reforme incomplete", realizat de Deloitte Romania - o analiza din perspectiva directorilor financiari din marile companii asupra fiscalitatii din tara noastra - subliniaza nevoia ca autoritatile sa urmareasca o strategie fiscala pe termen mediu si lung si sa isi concentreze eforturile pentru a diminua frecventa modificarilor legislative.

Astfel, luand in considerare actualele constrangeri bugetare, companiile care au participat la acest sudiu se arata foarte ingrijorate de o posibila crestere a costurilor cu contributiile la asigurari sociale (36% dintre respondenti), de cresterea cotei standard de TVA (25%) si de avansul cotei unice de impozit pe profit (22%).

Pe de alta parte, doar 17% din companiile intervievate considera ca cel mai mare impact negativ l-ar avea eliminarea cotei unice pentru impozitul pe venit si reintroducerea impozitarii progresive.

Care sunt pricipalele masuri pe care companiile le considera absolut necesare pentru a fi implementate de autoritatile fiscale romane:

- scutirea de impozit pe profit pentru profitul reinvestit;
- introducerea unui plafon pentru nivelul contributiilor sociale platite;
- proceduri clare si rapide pentru rambursarile de TVA;

Intrebati de specialistii Deloitte, 34% dintre directorii financiari din companiile participante la studiu sustin ca, daca ar ocupa o pozitie de conducere in cadrul Ministerului Finantelor, ar avea ca prioritate reducerea frecventei modificarilor legislative, in timp ce 22% sustin ca ar introduce proceduri clare pentru administrarea fiscala.

In materie de legislatie fiscala corespunzatoare Taxei pe Valoarea Adaugata, 38% dintre companiile care au participat la studiu sustin ca aceasta este foarte complicata, 43% o considera doar complicata, 13% dintre companii o caracterizeaza ca fiind optima si doar 6% sustin ca este simpla.

"Am observat ca autoritatile fiscale, printr-o abordare formala a legislatiei nationale, nu tin intotdeauna cont de jurisprudenta europeana sau de principiile fundamentale de TVA european, cum ar fi neutralitatea", a explicat Pieter Wessel, partener Deloite Tax.

In plus, reglementarile privind TVA reprezinta aspectele in care cele mai multe companii au o relatie problematica cu autoritatile fiscale din Romania, urmate de cele privind impozitele cu retinere la sursa si aspectele privind impozitul pe profit.

Deloitte Tax a realizat acest studiu in perioada 17 august - 20 septembrie 2009, adunand opiniile directorilor financiari sau ale coordonatorilor din cadrul departamentelor de taxe din mai importante 130 de companii din Romania.



Citeste si