31 Ianuarie 2011
TOP: 10 tendinte din piata de asigurari in 2011
Brokerul Marsh a identificat 10 tendinte principale in dezvoltarea pietei de asigurari din Romania. Acestea isi au originea in 2010 si este probabil sa se dezvolte si mai mult in 2011 datorita unor conditii de piata in plina evolutie.
Concurenta acerba
“Lichiditatea este o problema pentru majoritatea clientilor, iar asiguratorii au decis sa ofere reduceri importante pentru a-si pastra sau mari cota de piata. Un exemplu in acest sens sunt si reducerile oferite pentru politele RCA de mai multi asiguratori in campania de iarna”, a explicat Cristian Fugaciu (foto), general manager Marsh Romania.
De asemenea, brokerul mentioneaza ca efectul direct al cresterii competitivitatii a fost resimtit in negocierea programelor de asigurari, pentru ca acum asiguratorii acorda mai usor conditii de asigurare cuprinzatoare, iar calitatea serviciilor este atent controlata.
Serviciile brokerilor sunt la mare cautare
Astfel, chiar daca piata de asigurari a scazut, volumul primelor intermediate de catre brokeri s-a pastrat la acelasi nivel ca si anul trecut, deci gradul de intermediere din piata a crescut.
“2011 va marca un nou an in care brokerii vor putea sa castige clienti prin capacitatea lor de a-si sfatui clientii asupra riscurilor din aceasta perioada si prin puterea lor sporita de negociere”, a declarat Cristian Fugaciu. Astfel, nevoia de consultanta si de reduceri de costuri vor pune brokerii intr-o pozitie favorabila in piata. Brokerii au inceput sa se specializeze pe retail sau corporate sau chiar pe anumite canale de vanzare.
Un nou tip de Casco
Odata cu recesiunea si conditiile mult mai restrictive de creditare, dealerii auto au simtit nevoia de a creste veniturile in segmentul post-vanzare, in centrele service. In acelasi timp, clientii urmareau economii cu asigurarile, iar asiguratorii urmareau scaderea costurilor cu daunele pe segmentul auto. Toti acesti factori au condus la aparitia unui nou produs de asigurare pe piata din Romania, asigurarea Cobrand Casco.
Aceasta se numeste Cobrand pentru ca alatura mai multe branduri: producator auto, asigurator, broker de asigurare. Scopul acesteia este sa genereze mai multe venituri segmentului service.
In piata din Romania au aparut deja primele exemple de astfel de programe complexe prin care producatorii si/sau importatorii auto au negociat conditii speciale pentru potentialii clienti.
Asigurarile de raspundere profesionala, in crestere
In 2010 erorile medicale au ocupat primele pagini ale ziarelor, iar populatia a devenit mai atenta la ceea ce se intampla in clinicile din Romania, fie ele private sau de stat. Aceasta mediatizare a crescut nivelul de atentie al publicului la greselile medicale si la repercusiunile acestora.
“Este foarte probabil sa avem mai multe actiuni in instanta din partea pacientilor, acum ca multi au aflat ca medicii poarta aceasta raspundere si ca sunt obligati sa-si incheie o asigurare in acest sens”, a detaliat Cristian Fugaciu.
Asigurarile de raspundere profesionala pentru personalul medical sunt obligatorii, dar nu au fost folosite in adevaratul sens al cuvantului pentru ca nu au existat multe plangeri sau actiuni in instanta din partea pacientilor lezati.
Energia, un ajutor pentru piata asigurarilor
“Energia este o industrie in care se investeste mult in ultimul timp, iar riscurile acesteia sunt complexe si au nevoie de solutii complexe de asigurare”, considera directorul general al Marsh Romania.
Specialistii Marsh sugereaza ca investitiile in energia regenerabila, in special in cea eoliana, se vor rasfrange si asupra pietei de asigurari.
Beneficiile pentru angajati, de la moda la eficienta
Astfel, inca de la inceputul crizei economice, programele de beneficii extra-salariale au fost reanalizate si eventual reorganizate.
“Atat conform studiilor facute de compania noastra sora Mercer, cat si a experientei departamentului dedicat Marsh Employee Benefits putem spune ca eficienta este cuvantul de ordine in cadrul acestor reorganizari. Companiile vor apela din ce in ce mai mult la beneficii deductibile care sa aduca avantaje ambelor parti, un exemplu in acest sens fiind asigurarile de sanatate”, a explicat Daniela Barbieru, manager departament Employee Benefits in cadrul Marsh.
Asigurari online, crestere de volum si de competivitate
“Momentan foarte putini dintre noi sunt obisnuiti sa cumpere asigurari online, dar daca ne uitam pe pietele din regiune vom vedea ca exista clase care sunt dominate de vanzarile online”, a declarat Cristian Fugaciu.
In 2011 este foarte probabil ca numarul jucatorilor pe piata online sa creasca, mai ales in randul brokerilor care au un avantaj competitiv clar, respectiv acela ca pot pune la dispozitie oferte comparative.
Asigurarea facultativa a locuintelor
Asigurarile obligatorii sunt si vor fi folosite de asiguratori pentru a-si largi baza de clienti carora le pot oferi produse aditionale. Un fapt pozitiv este ca asiguratorii folosesc produsul pentru a vinde asigurari facultative de locuinte.
Un nou retail de asigurari
Sunt deja cunoscute produsele de garantie extinsa pentru autoturisme, unii producatori sau importatori oferind garantie de 4, 5 sau chiar 7 ani. Putini stiu insa ca in spate este de multe ori un produs de asigurare. Retailerii auto au folosit acest produs pentru a-si spori vanzarile si pentru a-si asigura venituri si in viitor prin partea de service.
Mai nou, operatorii telecom au lansat produse de asigurare a telefoanelor mobile sau asigurarea facturii (mediatizata si sub numele de asigurarea impotriva somajului). Aceste produse au fost introduse in 2010, dar isi vor arata cu adevarat roadele in 2011. Liniile de asigurare affinity sunt foarte populare in tarile vestice si marii retaileri isi asigura pana la 40% din profit din acest tip de asigurari.
“Urmatorii care vor lansa produse de acest tip sunt marii retaileri de electrocasnice care au suferit scaderi ale veniturilor in ultima perioada si se vad nevoiti sa inoveze pentru a-si creste business-ul”, a explicat Cristian Fugaciu.
Asigurarea de credit comercial
Totusi, “asiguratorii specializati au fost si ei extrem de precauti in preluarea riscurilor. Astfel, chiar daca existau multi clienti interesati, nu s-au incheiat la fel de multe polite pe cat ne-am fi putut astepta”, detaliaza Cristian Fugaciu.