Cele mai importante companii din domeniul IT si-au concentrat activitatea in Polonia, ca urmare a unui apetit crescut al clientilor pentru tehnologiile de ultima generatie, insa si datorita unui ritm de crestere sustinut al economiei care a incurajat companiile din acest domeniu sa creeze din Polonia un centru al tehnologiei pentru partea estica a Uniunii Europene.

Desi nu exista o diferenta majora intre cele doua piete, Polonia are un avantaj in acest sens datorita unei puteri de cumparare mai ridicate. Romania ocupa locul 10 intr-un top al salariilor minime din Uniunea Europeana - cu 162 euro, comparativ cu Polonia care se situeaza pe locul al 8-lea in top cu un salariu minim de 336 euro. Acesta variaza de la un minim de 138 euro pana la un maxim de 1801 euro, potrivit datelor Eurostat, preluate de wall-street.ro.

Pe aceasta harta, Romania - desi cu o crestere economica de peste 2% in 2012 - incearca sa recapete un teren pierdut in fata tarilor dezvoltate, iar acest lucru deja se simte.

„Europa de Est nu mai este cosul de gunoi pentru Vest. In Romania, adoptam anumite tehnologii pentru consumul individual chiar mai rapid decat francezii sau englezii, insa ei investesc mult in institutiile publice”, sustine Mike Borze (foto), managing director BenQ ECE.

Daca va reusi sau nu si, mai precis, care sunt diferentele intre cele doua state europene si restul tarilor dezvoltate pe acest segment, ne explica, intr-un interviu acordat wall-street.ro - Mike Borze.

*
Patrick Vrabie, Wall-Sreet.ro: Ce diferente sunt intre piata de consum (IT) din Polonia si cea din Romania? Prin ce se evidentiaza?
Mike Borze, BenQ: Nu este o diferenta mare intre cele doua piete, insa in Polonia, datorita puterii de cumparare mai ridicate, tehnologiile noi sunt adoptate mai rapid.

Patrick Vrabie, Wall-Sreet.ro: Unde ar fi loc de crestere? Ce segmente ar trebui imbunatatite?
Mike Borze, BenQ: Imbunatatiri pot fi facute pe toate nivelurile, insa cheltuielile pentru IT in Romania sunt destul de reduse, poate doar in Bulgaria investitiile sunt mai mici. Pe segmentul de IT, singurul sector in care Romania se claseaza pe pozitii fruntase este viteza internutului.

P.V. - Cat de receptivi si deschisi la „nou” sunt polonezii? Ce ne lipseste noua?
M.B. - Polonia este cea mai mare piata din Europa de Est, astfel ca este „curtata” de orice producator care vrea sa se impuna pe piata est europeana. In scolile din Europa de Vest, de exemplu, fiecare unitate de invatamant este echipata cu proiectoare, pe cand in Romania nu toate scolile au un astfel de produs. Cresterea pe segmentul proiectoarelor, in Romania, poate fi influentata foarte mult de zona educationala, vanzarile fiind asteptate sa creasca cu aproximativ 300% in urmatorii ani.

Profiulul consumatorului polonez vs. roman

P.V. Cat investesc polonezii in gadget-uri? Care este bugetul mediul alocat de un polonez pentru achizitionarea unui monitor/videoproiector/camera foto vs. Romania?
M.B. Puterea de cumparare este diferita in cele doua tari. Consumatorii din Polonia investesc aproape dublu in tehnologie comparativ cu cei din Romania, daca investitia romaneasca este sub 100 euro pe an, in Polonia se investeste, in medie, peste 200 euro.

P.V. Cum se comporta service-urile in Polonia si cat de prompt raspund la solicitari?
M.B. Cand vine vorba de service, polonezii sunt mai sensibili si solicita servicii rapide si de calitate. Companiile care nu au un service corespunzator cerintelor nu au viitor pe piata din Polonia. Pentru romani, service-ul este un instrument bun, iar acestia sunt din ce in ce mai atenti la astfel de servicii post-vanzare.

P.V. Cum functioneaza sistemul de retur al produselor in Polonia? Exista o perioada de testare, in care utilizatorii sa vada daca sunt multumiti sau nu de un anumit produs?
M.B. In Polonia, produsele returnate sunt tratate conform legii, in decursul a 15 zile poate primi un produs nou la schimb, fie unul similar sau superior. In cazul in care problema nu se rezolva, consumatorul primeste un credit nou de valoarea produsului achiyzitionat.

Citeste si:

P.V. Catre ce sunt mai orientati clientii din Polonia: Retail sau online?
M.B. In Polonia 70% dintre cetateni se documenteza online despre achizitia din magazine, iar in Romania 80% dintre achizitii sunt influentate de online.

P.V. Care sunt cele mai mari magazine online din Polonia?
M.B. Piata online din Polonia este mult mai fragmentata fata de cea din Romania, 70% din piata e-commerce este ocupata de cei mai mari retaileri polonezi, precum agito.pl sau allegro.pl.

P.V. Sunt polonezii mai grijulii cu produsele pe care le utilizeaza?
M.B. Grija manifestata fata de un produs tine si de puterea de cumparare.

Business-ul BenQ (Polonia vs. RO)

P.V. Care este cota de piata a BenQ pe pietele pe care activati in Polonia? Dar in Romania?
M.B. Cota de piata in Polonia este de 25 si 30% pe trimestru pentru prioectoare si 5-10% pentru monitoare si camera foto. In general, cota de piata este mai buna pe segmentele pe care ne focusam: monitoare corporate, proiectoare pentru educatie si home cinema.

P.V. Pe ce segmente este lider de piata BenQ in Polonia? Cine sunt principalii concurenti pe fiecare segment?
M.B. In segmentul proiectoarelor suntem pe primul loc, de asemenea si in categoria monitoarelor de 24 inch. Concurentii din Polonia sunt aceeasi precum in Romania.

P.V. Ce business merge cel mai bine in fiecare din cele doua state?
M.B. Pentru partea de gaming procentul este mai mare in Polonia, fiindca si piata de gaming este mai mare in Polonia. In Polonia, BenQ sustine echipa de pro-gaming BenQ Delta eSports.

*
Mike Borze este un manager de origine romana, care coordoneaza activitatea BenQ din Viena ocupand functia de director pe zona Europei Centrale si de Est. Anterior, Borze a ocupat o pozitie similara in cadrul producatorului IT Acer.

Filiala locala a producatorului taiwanez de electronice BenQ estimeaza cresteri pe toate segmentele pe care activeaza, mai exact un avans de 15% in zona de proiectoare si camere foto si de 5% pe cea a monitoarelor.

Practic anul acesta, BenQ ar putea ajunge la vanzari de circa 7000 de proiectoare. Compania a avut in 2011 o cota de 40% din piata de proiectoare, estimata la circa 14.500-15.000 de unitati, si o valoare de aproximativ 10 milioane de euro.

Principalii competitori ai BenQ pe piata locala sunt Epson, Acer, Samsung sau LG sau Dell.