Wall-Street.ro: Am citit recent un material destul de amuzant – un programator angajat al unei companii mari din SUA a ales sa isi externalizeze munca in China. Cat de legal/ilegal este acest lucru? Poate fi privit ca ceva original!
Florin Scarlat: Eu sunt antreprenor, am pornit firma de la zeri deci relatia mea cu angajatii este una deschisa, apropiata, nu am fost inchistat in proceduri si reguli. Am implementat insa anumite linii de conduita pentru ca imi trebuiau pentru licitatii. Unul dintre pasii pe care i-am urmat in urma a fost sa stabilesc un set de reguli clare si sa nu existe rabat de la ele. Una extrem de importanta este ca angajatii mei sa nu poata pleca la concurenta pe parcursul unui an sau sa divulge informatii confidentiale despre clienti si contracte. Cat despre cazul acela, angajatul respectiv a incalcat clar normele companiei – a oferit informatii clar confidentiale catre o terta parte.

W-S.ro: Care sunt principalele ingrijorari si probleme pe care le au potentialii tai clienti?
FS: Cea mai mare problema pusa este partea de securitate si confidentialitatea datelor.

W-S.ro: Ce convinge companiile sa isi externalizeze procesele?
FS: Iti dau chiar un exemplu de acum – am un client mare care acum doi ani, desi m-au placut si ne-am inteles foarte bine, nu au dorit sa externalizeze procesele. Acum insa au apelat direct la mine, nu au cautat si alte variante. Practic le-a plecat omul de IT si decat sa stai sa train-uiesti un altul, care, la fel, sa nu ai garantia ca va sta mult, mai bine apelezi la o echipa specializata, completa.

Mai mult, angajatii IT au si ei dreptul si nevoie de concedii, timp in care unele procese “raman in aer”. Daca externalizezi, aceste probleme sunt automat rezolvate. Mai apare o problema – angajarea unui om, din punct de vedere al taxelor catre stat, “te omoara”. Mai mult, un om nu are toate specializarile necesare. Da, poate fi expert intr-un domeniu, dar IT-ul este mult mai vast. Iti trebuie o echipa completa care sa acopere 5-6 domenii.

Una dintre problemele legate de IT, care nu stiu daca este constientizata de toti managerii, este partea ca IT-ul poate sa intre pe orice computer, oricand, sa afle orice. Nu mai exista secret. Un administrator de retea poate intra pe orice computer din firma. Atunci cand dai IT-ul pe mana cuiva, chiar daca semnezi un NDA (non disclosure agreement), nu ai nici atunci garantia completa. Cel mai important este cum te prezinti, pana la urma, ce fel de om esti. Da, semnezi hartii, NDA-uri, dar pana la urma totul se rezuma la om si oameni. Noi avem si un set de proceduri interne cunoscute care garanteaza securitatea, niveluri de acces diferite in functie de pozitia in firma.

W-S.ro: Ce servicii aveti in plan sa mai lansati anul acesta?
FS: In prezent testam serviciile de cloud, le vom lansa anul acesta. Sunt solutii in-house, SaaS, undeva prin vara o sa iesim cu ele. Am experienta in spate cu programatorii, stiu ca se depasesc termene, de aceea nu vreau sa inaintez o data precisa. Vreau ca atunci cand lansam produsele, sa fie gata 100%, nu doar 80-90%.

W-S.ro: Ce venituri ati generat anul trecut?
FS: Pentru BitSolution am generat circa 5-600.000 euro, avem 60-70 clienti cu contracte cu 50-60 proiecte la care lucram punctual. Avem o echipa de 18 oameni si sase freelanceri. Cele mai cautate servicii sunt cele de aplicatii customizate, CRM si CRP, este o tendinta a pietei, per total.

Evolutia salariilor in IT – in sfarsit, salarii realiste

W-S.ro: Cum au evoluat salariile si cerintele pecuniare ale angajatilor in IT din 2008 pana in prezent?
FS: In 2008 cand incercai sa angajezi un tehnician junior, discutia cu el pornea de la un 800 de euro, minim. Un om cat-de-cat ok. Lucrul asta era o mare problema intrucat aceste salarii se reflectau in preturile catre clienti. Deci daca angajai “pe bune”, cu taxe platite corect, era o problema.

De cand a inceput criza, sa spunem ca salariile au revenit in normal. Un echivalent, acum, este de 5-600 euro, un om cu o oarecare experienta, care a mai lucrat in domeniu.

W-S.ro: Ce sanse au cei abia iesiti de pe bancile facultatilor sa fie angajati?
FS: In general se cauta oameni cu experienta. In aceasta perioada, managerii nu mai au timp sa angajeze pe cineva care sa treaca prin perioade lungi de invatare, acomodare, cursuri. Trebuie deja sa-l angajezi pe un nivel destul de inalt.

W-S.ro: Si atunci ce i-ai sfatui pe actualii studenti la Cibernetica sau Politehnica, de exemplu?
FS: Sa incerce sa fie angajati din timpul facultatii. Nu conteaza atat de mult salariul de inceput, conteaza sa castige experienta. Imi aduc aminte de o greseala facuta de mine in urma cu mai multi ani. La un interviu de angajare, un tanar a venit la mine (si nu l-am luat pentru ca a fost primul intr-o lista mai mare de oameni care doreau postul si am gresit) si mi-a zis “lasa-ma sa muncesc aici, ma platesti cu suma asta, dovedesc ca pot si dupa 3 luni imi dai cat cer eu”. Mi-am zis atunci ca daca un om se bazeaza pe chestiunea aceasta, este un om bun, poate sa si vanda. Dar nu l-am angajat pentru ca nu-i vazusem deloc pe ceilalti. Cand am terminat, l-am sunat, dar se angajase pana atunci.

Deci studentii trebuie sa dovedeasca faptul ca sunt buni, nu banul este scopul. El va veni, daca dovedesc eficienta. Daca umbli dupa bani si nu faci nimic daca nu esti platit, degeaba.

E o strategie ce merge si in business. Semneaza cu clientul pentru o valoare mai mica, care nu reflecta calitatea si complexitatea serviciilor tale apoi, la reinnoire, dupa ce ai dovedit ce poti, cere pretul real, pentru ca a capatat incredere in tine.

Citeste si:

W-S.ro: Mai exista mentalitatea asta, in criza?
FS: Da, din pacate, da. E greu sa gasesti oameni cu adevarat competenti.

W-S.ro: O sa mai angajati anul acesta?
FS: Da, daca treburile merg bine, cate 5-6 persoane pe IT, majoritatea administratori. Preturile pentru un om bun pe partea de administrare sunt destul de mari – undeva intre 1.300 si 2.000 euro. Vorbim de un administrator bun, care face fata la orice situatie. Este un pret bun fata de 2007-2008.

Acum cativa ani te puteai duce foarte repede la concurenta, aveai de unde alege. Acum, in perioada aceasta, este mult mai greu.

W-S.ro: Deci creste fidelitatea?
FS: Nu neaparat, doar ca gasesti mai greu variante unde sa te duci. Dar adevarul este ca deseori la o prima optiune mai buna, pleaca. Vreau sa indrept putin BitSolutions si spre partea de leadership, sa responsabilizez si fidelizez oamenii prin premii mai putin evidente decat banii – recreere, sa simta ca apartin de un grup, o echipa.

Eu aveam un profesor de fizica in timpul facultatii, Stanciu, si el mi-a dat cheile de la laboratorul sau. Asta prin ’98, cand Internetul, mail-ul, era la inceput. Invatam la examene pentru chestiunea aceea de jena, ma gandeam ca ma fac de ras daca nu! Asta vreau sa fac si cu echipa mea, sa le ofer lucruri placute, de echipa, de recreere, astfel incat sa le fie jena de mine daca ma “tradeaza”.

W-S.ro: Cand angajezi un om de IT, la ce anume te uiti?
FS: Sunt trei aspecte – pregatirea profesionala – test practic, chestionare pe care le dau atunci, responsabilitaea si nu in ultimul rand, loialitatea. Eu ii pun in anumite situatii ipotetice, sa vad cat de bine se descurca. De exemplu ii spun ca un client nervos are nevoie de o reparatie, il urmaresc sa vad cum rezolva problema cand managerul acela il zoreste si ii sta in spate. Apoi discutam si vad cum gandeste.

De asemenea, in ziua de azi nu mai conteaza “in cat timp vii” sa rezolvi problemele din companie, ci in cat timp rezolvi, efectiv, defectiunile. Degeaba ajungi in 20 de minute (si inainte impresionai prin asta) daca rezolvi problema in 8 ore. Acum trebuie sa iei decizii rapid – daca vezi ca nu rezolvi computerul virusat (sa zicem) intr-o ora, iei imediat decizia sa inlocuiesti sistemul de operare, cu back-up cu tot. Mai bine decat sa tot zici “lasa, mai incerc 10 minute si dupa aia!”. Tine de competenta.

Sistemul de invatamant, deficitar

W-S.ro: Ce ai modifica la sistemul de invatamant, daca ai avea aceasta putere?
FS: Noi, ca romani, facem o facultate si nu iesim in fata la nicio prezentare, nu facem debate-uri in plen cu argumente pro si contra, nu suntem pusi in situatii cat mai aproape de realitate. Exact cum este in SUA. Studentii de acolo sunt foarte dezinvolti.

Noi nu stim sa comunicam, sa mergem pe partile practice, sa te faca sa gandesti, nu sa inveti materia ca un tocilar. Iti infrunti si tracul, inca de tanar.

W-S.ro: Comparat cu tari din regiune, cat de rapid este adoptat outsourcing-ul de servicii in Romania?
FS: Romania are o mare problema – daca lucrezi cu multinationale este foarte ok, eu am vreo 4-5 mari. Managerii straini au o alta mentalitate, stiu ce inseamna strategie corelata cu obiectivele business, ai prezentari, discutii, vorbesti pe aceeasi limba. In momentul in care dai de companii romanesti… Stam greu la nivel de comunicare, multe companii nu au o strategie pe termen mediu-lung, nu stiu ce produse o sa achizitioneze si nu le comunica pentru noi, astfel incat sa evitam dublarea solutiilor. Tine de mentalitate. Unii manageri romani sunt nepregatiti.

W-S.ro: Daca ai putea schimba ceva la piata de IT din Romania, ce ai modifica?
FS: In mod clar, mentalitatea managerilor privind outsourcing-ul. Sa capete mai multa incredere ca acest lucru ajuta la dezvoltarea businessului.

Din cate stiu, cam 30% din firmele din Romania isi externalizeaza anumite procese, dar nu exista studii clare. Toate lumea zicea in 2009 ca o sa fie un boom pe outsourcing, dar nu este chiar asa. Este acea problema de incredere, ce trebuie dobandita, castigata. Managerii inca nu inteleg ca daca ai mail la Yahoo sau Gmail, tot in cloud este si acela, undeva in America, unde au ei serverele.