Astfel, daca in septembrie anul trecut actiunile Apple ajungeau la un maxim istoric de 705,07 de dolari per actiune, in prezent valoarea acestora este mult mai mica, compania inchizand sedinta Nasdaq din 2 iulie la un pret de 418,4 de dolari per actiune.

Valoarea brandului american este estimata a fi mai mare cu 71,4 miliarde de dolari decat cea a urmatorului clasat, Google.

Ce i-a asigurat pozitia, in ciuda pierderii increderii investitorilor?

Andra Constantinescu, account manager in cadrul Daedalus Millward Brown, filiala locala a Millward Brown, compania de cercetare care a realizat clasamentul, a explicat pentru wall-street.ro evolutia Apple.

Topul celor mai valoroase branduri tehnologice in 2013

•Pretul actiunilor Apple a scazut dupa lansarea iPhone5, in septembrie anul trecut, care nu s-a ridicat la nivelul asteptarilor. In plus, inlocuirea Google Maps cu o versiune Apple plina de probleme a generat ingrijorare in randul investitorilor, creandu-le perceptia ca, odata cu incetarea din viata a lui Steve Jobs, s-a stins si capacitatea brandului de a livra un design creativ si produse fiabile.
• In ciuda unei scaderi accentuate a pretului actiunilor, Apple a ramas cel mai valoros brand in tehnologie datorita puterii brandului. Desi Samsung se apropie de Apple cu viteza foarte mare, cu o crestere de 51% in valoare si cu o ascensiune de 25 pozitii in top, Apple valoreaza inca aproape de noua ori mai mult decat Samsung, iar contributia marcii este cu 18% mai mare. Din alta perspectiva, valoarea brandului Apple este cu 60% mai mare decat cea a celui de-al doilea clasat, Google, iar diferenta dintre Apple si Google este aproape egala cu valoarea Coca Cola.
Astfel, motivul pentru care Apple a ramas pe prima pozitie, desi a pierdut 30% din capitalizarea bursiera, este brandul. Pastrarea acestui loc ne sustine convingerea ca puterea marcii este mai durabila decat valoarea de piata si mai putin volatila decat sentimentele investitorilor. Utilizatorii iarta mai usor greselile unui brand de care sunt atasati decat pe ale unui brand care nu inseamna nimic pentru ei.
• Apple este o marca foarte iubita de utilizatori pentru experienta oferita de produsele sale. In plus, Apple are o comunicare foarte coerenta, reusind sa transmita acelasi mesaj prin toate mediile – de la TV si print, la outdoor, in retail, la evenimente, pe internet si prin retelele de socializare.

Va putea Apple sa ramana lider?

• Desi smartphone-urile sunt, acum, terenul de lupta al brandurilor din tehnologie, viitorul Apple nu depinde doar de producerea celor mai bune dispozitive. Viitorul lui Apple depinde de tot ceea ce livreaza si de tot ceea ce reprezinta Apple, atat la nivel tangibil, cat si intangibil.
• Universul brandurilor este impartit in doua categorii: cele care ofera produse si servicii si cele ale caror produse si servicii fac parte dintr-o platforma sau dintr-un ecosistem. Cea de-a doua categorie de branduri ii include pe Apple si Google, alaturi de Amazon, Facebook si Microsoft. Fiecare dintre aceste branduri reprezinta un ecosistem de dispozitive, sistem de operare si continut. Amazon, de exemplu, vinde Kindle, dar produsul face parte dintr-un ecosistem mai larg care include continut sub forma de carti online, muzica, filme si un inventar urias de informatii despre produse si opinii ale consumatorilor inmagazinate in Amazon Cloud.
• O distinctie esentiala intre ecosisteme este daca sistemul este deschis – adica accepta aplicatii de la alte branduri – sau este inchis. O parte din scepticismul legat de Apple este cauzat de ideea ca avantajul sau de sistem inchis – controlul calitatii si performanta sustinuta – se erodeaza pe masura ce produsele ajung la paritate in ceea ce priveste calitatea si fiabilitatea. Teoria aceasta nu tine cont, insa, de dimensiunea intangibila prin care Apple isi atrage fanii in universul sau, prin combinatia unica intre inovatie la nivel de produs, leadership in design si prezenta in retail.