Ferrari, producatorul italian de supermasini, a recastigat titlul de cel mai puternic brand al lumii (ultima oara detinut in 2014), conform raportului Brand Finance Global 500 2019, lansat marti la World Economic Forum in Davos. Amazon ramane cel mai valoros brand al lumii, cu 187,9 mld dolari (in crestere cu 25%), iar Apple si Google se plaseaza pe locurile 2 si respectiv 3, Microsoft revine in primele 5 branduri, cu o crestere de 47%, in timp ce Facebook isi vede forta brandului diminuata de scandalurile recente.

Brand Finance, cea mai mare firma globala independenta de evaluare si strategie de brand, determina forta relativa a brandurilor printr-o balanta de indicatori, analizand investitia de marketing, brand equity (reputatia acumulata cu clientii/consumatorii, angajatii si alte parti interesate) si respectiv impactul acestora in performanta de piata. Conform acestor criterii, Ferrari este cel mai puternic dintre cele 14 branduri care au primit clasa de rating AAA+ in Brand Finance Global 500 2019.

Forta brandului Ferrari a crescut pana la un scor Brand Strength Index (BSI) de 94.8 din 100, mai mult decat McDonald’s, Coca-Cola, Lego sau Disney. De la inceputurile sale, Ferrari a fost un brand emblematic, un sinonim pentru stil si performanta, ceea ce i-a permis si extinderea in alte sectoare.

“Ferrari – cel mai remarcabil fabricant de masini de lux al lumii – se bucura de un nivel incomparabil de recunoastere a brandului, promovand continuu excelenta in design si inovatie. Calul cabrat din logo este un simbol perfect al fortei si vitalitatii brandului in dezvoltarea acestuia prin noi modele, dar si in sectoare in afara industriei auto”, a declarat David Haigh, CEO Brand Finance.

cele mai puternice branduri

Firmele Big Four, printre cele mai puternice branduri

Firmele de servicii profesionale din Big Four au inregistrat, de asemenea, o performanta notabila in forta brandului, cu trei dintre acestea (Deloitte, PwC si EY) in clasa de elita AAA+; al patrulea brand, KPMG (AAA-) are o forta a brandului in usoara scadere, dupa un an in care a fost implicat in controversatul audit al Carillion – firma falimentara de constructii din Marea Britanie.

Magazinul universal (“The Store of Everything”)

Amazon isi mentine pozitia de cel mai valoros brand global in raportul Brand Finance Global 500, cu o crestere impresionanta de 25%, pana la valoarea de 187,9 miliarde dolari – cu peste 30 miliarde dolarimai mult decat Apple, care se claseaza pe locul 2. Anul trecut, Amazon a vandut peste 100 de milioane de produse intr-o singura zi ( Prime Day) – dupa care, tot in premiera, firma a depasit valoarea de 1 trilion dolari pe Bursa. Cu un portofoliu de produse in continua diversificare, se pare ca nicio industrie nu este la adapost de amenintarea Amazon. Cu toate ca valoarea brandului este in crestere, viitorul apropiat poate aduce schimbari odata cu finalizarea divortului fondatorului (si CEO) Jeff Bezos; in functie de aranjamentele de separare, nu este exclusa nici o scadere a valorii brandului de 5-10%.

Impactul comertului online

Industria de retail a resimtit cel mai puternic impact din partea Amazon si a firmelor similare, pe masura ce e-commerce si mobile commerce au devenit norma preferata de consumatori. De exemplu, Walmart, care ocupa primul loc in raportul Brand Finance Global 500 cu doar 10 ani in urma, a coborat sub primele 10 branduri in acest an. Walmart – precum si ceilalti “big box retailers” – trebuie sa-si dezvolte oferta online si, in acelasi timp, sa amplifice experienta consumatorilor in magazine, daca nu vor sa piarda in continuare valoare de brand in favoarea competitorilor e-commerce.

Titanii din tehnologie domina Top 10

Odata cu disruptia adusa industriilor traditionale, firmele din sectorul tehnologiei au creat o valoare imensa de brand, ocupand 6 pozitii dintre primele 10 cele mai valoroase branduri. Dupa liderul Amazon, podiumul este completat de Apple (locul 2, cu 153,6 miliarde dolari) si Google (locul 3, cu 142,8 miliarde dolari). Cu toata forta sa de brand, Apple incetineste in pietele emergente si nu da semne de diversificare, ceea ce ar putea permite Google sa reclame locul 2 in 2020. Ramane de vazut daca dependenta de vanzarile de iPhone va afecta prosperitatea Apple pe termen lung.

O revenire remarcabila pentru brandul Microsoft, care urca de pe locul 6 pe locul 4 in Brand Finance Global 500. Cu o crestere de 47% a valorii de brand (119,6 miliarde dolari), Microsoft a inregistrat cea mai mare crestere din Top 10, brandul beneficiind de succesul transformarii catre un model de business “cloud-centric”. Microsoft este un exemplu ca firmele se pot adapta schimbarii, intr-o epoca in care chiar si gigantii tehnologiei pot fi depozitionati de start-up-uri si de branduri emergente.

Facebook isi pastreaza a saptea pozitie in clasament, dar forta brandului a scazut cu 11% dupa o succesiune de scandaluri – incluzand rolul firmei in raspandirea de stiri false (“fake news”), folosirea de catre Cambridge Analytica a datelor personale de pe platforma Facebook si deficientele de securitate ale platformei.

“Exista un motiv pentru care zicala ‘sa nu pui toate ouale intr-un singur cos’ a traversat secole: o afacere nu isi poate concentra toate eforturile si resursele intr-o singura arie, daca vrea sa reziste pe termen lung. Brandurile care evolueaza si experimenteaza in noi sectoare, precum Amazon si Microsoft, sunt cele care care isi depasesc constant competitorii – pe cand brandurile care sunt mai reticente in a se adapta si a se diversifica, precum Walmart si Apple, vor pierde oportunitati de a-si creste valoarea de brand”, spune David Haigh, CEO Brand Finance.

Platformele digitale disturba industria de media

Industria media este un alt exemplu in care nou-venitii schimba regulile jocului. Cele mai mari retele de televiziune au simtit acest lucru, pe masura ce platformele digitale le cuceresc audienta. Cum tot mai multi consumatori prefera continut media disponibil la cerere (on-demand streaming content), gigantul chinez iQiyi a intrat anul acesta, pentru prima oara, in Brand Finance Global 500, cu o valoare de 4,3 miliarde dolari – o crestere de 326% fata de evaluarea anului trecut, fiind brandul cu cea mai mare crestere. Platforma video (detinuta de Baidu) este raspunsul Chinei la modelul Netflix, cu peste 500 de milioane de utilizatori activi pe luna, ceea ce arata o crestere imensa a cererii de content media din partea consumatorilor chinezi.

La randul sau, Netflix, brandul global de video streaming, marcheaza cea mai rapida crestere in valoare de brand in afara Chinei, urcand de pe locul 147 pe 77 in clasament, cu o valoare de 21,2 miliarde dolari si 139 milioane de utilizatori globali.

Brandurile din China continua sa urce in clasament

Prezenta brandurilor din China in Brand Finance Global 500 a crescut semnificativ, cu o valoare cumulata de brand de 1,307 miliarde dolari, depasind pentru prima oara pragul de 1 trilion dolari– multe dintre aceste branduri urcand individual in clasament fata de anul trecut.
Ascensiunea Chinei este notabila in domeniul tehnologiei – unde, pe langa cea mai accelerata crestere detinuta de iQiyi -– China este prezenta cu WeChat (valoare 50,7 miliarde dolari, in crestere cu 126%); brandul detinut de Tencent (la randul sau prezent in clasament) a creat un ecosistem digital pentru 1 miliard de utilizatori chinezi, care-l folosesc pentru activitati zilnice.

Pe langa tehnologie, sectorul bancar este cel care contribuie masiv la ascensiunea brandurillor chinezesti. Tot in premiera, un al doilea brand chinezesc intra anul acesta in top 10 cele mai valoroase branduri globale – China Construction Bank (CCB), cu o valoare de 69,7 miliarde dolari, brandul este un pionier al banking-ului digital in China, precum si al agentiilor ‘self-service’ operate de roboti, care folosesc recunoasterea faciala, inteligenta artificiala si realitatea virtuala. CBC se alatura astfel bancii ICBC, care inca de anul trecut intrase in top 10 – si care este, de altfel, cel mai valoros brand chinezesc.

“Brandurile chinezesti sunt increzatoare in forta lor si sunt pregatite pentru razboiul comercial incipient, iar valoarea acestora a crescut notabil in mai multe sectoare, in special in tehnologie, banking, asigurari si imobiliare. Ramane de vazut cum vor naviga aceste branduri in mediul dificil al tarifelor vamale impuse de SUA si cum isi vor face drum printre tensiunile comerciale ale viitorului imediat”, comenteaza David Haigh, CEO Brand Finance.

Sursa foto: Konstantin Egorychev/Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri