Falimentele si supravietuitorii crizei: “cinci ani de victime” si de castigatori in retailul electroIT
In cei cinci ani de criza, aproape toate magazinele de retail IT “de cartier” au disparut, fiind scoase de pe piata sau achizitionate de “greii” industriei – Flanco, Altex, Domo, K-Tech Ultra Pro, Depozitul de Calculatoare, printre ei.
“Clientii incep sa migreze de la magazinul de proximitate de la coltul strazii lui, mai mic, spre «magazinul destinatie», care este de regula un magazin mai mare, mai generos din toate punctele de vedere. Clientul de astazi a trecut de comoditate, nu mai vrea sa ia decizii pe o gama restransa de produse. Pe langa acest factor, unii oameni chiar se relaxeaza in magazine mari de IT si electronice, isi petrec timpul liber acolo, petrec ore in sir uitandu-se la produse, «clatindu-si ochii», vazand ce mai este nou. De aceea, magazinele mici nu mai sunt atat de rentabile”, spunea in martie 2008 Dragos Simion, pe atunci CEO al Flamingo.
In cateva luni, urma sa loveasca criza economica iar in putin timp brandul Flamingo sa fie scos de pe piata, “inghitit” de Flanco. Acesta din urma intra ulterior in insolventa, dupa 21 de luni consecutive de pierderi – septembrie 2008-iunie 2010. Compania a fost ulterior salvata, fiind achizitionata.
Afirmatiile lui Dragos Simion s-au dovedit a fi insa adevarate: magazinele de mici dimensiuni au disparut aproape complet, supravietuind doar companiile ce au avut fondurile necesare pentru deschiderea de magazine cu suprafete mari; concurenta online isi spune de asemenea cuvantul, eMag.ro crescand de la venituri de doar 15 mil. de euro in 2007 la venituri de 153 mil. de euro in 2012.
Compania a crescut de 10 ori in plina criza economica.
Nu acelasi lucru se poate spune despre alti playeri de pe piata.
Falimentul a fost unul rasunator, zguduind piata si semnaland instaurarea crizei (si) in Romania.
Managerii companiilor din retail se aratau insa optimisti in continuare, incercand pe toate canalele media sa transmita incredere.
“Pentru noi, anul acesta ar putea fi Armaghedon, dar si back in business (revenire - n.r.). Oricum, acestei crize nu o sa-i supravietuiasca toti jucatorii mari, concurenti sau nu cu noi", spunea in februarie 2009 omul de afaceri Octavian Radu."Nu cred ca vom da totusi faliment, pentru ca noi incercam sa fim intotdeauna cel putin un pic mai buni decat concurentii. Deci daca picam noi, ei dau faliment inainte", era de parere Radu (foto jos), proprietar RTC Holding, la acea data.
In 2007, RTC Holding genera afaceri de 64 mil. de euro si un profit net de 841.000 de euro, avand 500 de angajati.
Cinci ani mai tarziu, aceeasi companie, puternic modificata, genera afaceri de 23 mil. euro si pierderi de aproape 1 mil. de euro, avand doar 151 de angajati.
Poate cea mai importanta iesire de pe piata din cadrul grupului a fost Best Computers, companie cu traditie, fondata in 1997.
Hollywood Music & Film a reprezentat inca o iesire notabila, magazinul de pe Magheru, Bucuresti, nefiind nici in prezent ocupat de un nou proprietar.
Flamingo, companie care inainte de criza detinea brandul Flanco si se mandrea cu peste 25 de magazine sub acest brand, inregistra in 2007 afaceri de 34 mil. euro la pierderi nete de 2, 6 mil. euro, pierderi datorate extinderilor si investitiilor in noi magazine.
Compania avea la acea data 300 de salariati. Flamingo a intrat in insolventa la un an distanta de la declaratiile optimiste ale CEO-ului, evitand astfel executarea silita demarata de banca ING. Actiunile companiei, in cadere libera in ultimele luni, erau suspendate de la tranzactionare pe BVB. Pana la intrarea in insolventa, in 2009, compania inregistra pierderi cumulate de peste 8 milioane de euro si deja multi “ii cantau prohodul”.
Cu toate acestea, in iulie 2010, Adrian Olteanu, CEO-ul companiei Flanco, anunta iesirea din insolventa a grupului. “Multi concurenti s-au bucurat, in sinea lor, cand au auzit de intrarea in insolventa a Flanco, in decembrie 2009. Unele publicatii deja puneau egal intre insolventa si faliment. Cu toate acestea, din decembrie 2010 vom reintra pe piata in forta, gata sa atacam luna cea mai buna din an cu forte maxime", declara, increzator, Adrian Olteanu, in iulie 2010.
La cateva luni distanta, Iulian Stanciu de la Asesoft Distribution (actual Network One Distribution – n.r.), preia controlul companiei. In 2012, Flanco inregistra afaceri de 137 mil. de euro si profit de 60.000 de euro, fiind unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata.
Romsoft, proprietarul Depozitului de Calculatoare, este inca o companie ce a fost puternic zbuciumata de criza economica.
Compania genera in 2007 venituri de 8,2 mil. euro si un profit de 1,4 mil. de euro.
Intre timp, Romsoft a fost implicata intr-un scandal de proportii, alaturi de distribuitorii RHS si Scop Computers. Optimismul lui Adrian Furnica a scazut considerabil. Compania inregistra in 2012 o cifra de afaceri de doar 15 mil. de euro, sub veniturile unor jucatori ce vand exclusiv online, inregistrand un profit de 24.000 de euro. Magazinul de vanzari online al companiei, DC-Shop.ro, a fost achizitionat de Cel.ro, diminuand veniturile Romsoft.
Un supravietuitori major al crizei este liderul pietei electroIT, Altex. “Cuirasatul” lui Dan Ostahie se pare ca a reusit “sa vireze” si sa gaseasca drumul bun in “oceanul crizei”, compania generand in 2012 afaceri de 254 mil. euro si profit de 2,7 mil. euro.
In 2007 insa, compania reusea sa genereze venituri de 317 mil. euro, insa pierdea 3 mil. de euro. Tot in 2007, compania avea aproape 2.100 de angajati. Numarul acestora s-a redus in ultimii cinci ani, ajungand in 2012 la circa 1.650.
Domo Retail genera in 2007 o cifra de afaceri de aproape 200 de milioane de euro si profit de 8,6 mil. de euro. Tot in 2007, compania intra in actionariatul fondului de investitii Equest. Compania a avut mai multi proprietari in toti acesti ani, veniturile din 2011 ale retailerului situandu-se la o valoare de 165 mil. de euro. Compania a fost pe pierderi in ultimii ani.
Cea mai reusita adaptare in plina criza a avut-o insa, fara doar si poate, eMag.ro. Compania a reusit in cinci ani sa isi creasca afacerile de zece ori, de la 15 mil. de euro in 2007 la 153 de milioane de euro in 2012. Miscarea cruciala pentru companie a fost, similar cu Flanco, preluarea de catre Asesoft Distribution a companiei la inceputul lui 2009.
In iulie 2012, eMag anunta ca a fost achizitionat de grupul sud-african Naspers, bifand un nou pas in istoria companiei.