Valoarea adaugata de sectorul de IT (software si servicii) la PIB-ul Romaniei a ajuns la 3,066 miliarde de euro in 2015, in crestere cu 21% comparativ cu 2014, conform datelor ANIS. Pentru anul 2016, valoarea estimata este de 3,616 miliarde euro, conform lui Constantin Magdalina, expert, tendinte si tehnologii emergente.

Constantin Magdalina are o experienta profesionala de 8 ani, timp in care a lucrat la companii multinationale, atat in tara cat si in strainatate. Constantin are un Master in Marketing si Comunicare la Academia de Studii Economice Bucuresti. Este certificat Lean Six Sigma si ITIL (IT Information Library.

Software – Se estimeaza ca piata interna de software (fara export) va creste cu 6,7%, ajungand la 425 milioane euro in 2016, depasind nivelul de 398 milioane euro din 2015. Pe termen mediu, se astepta o crestere semnificativa, cu un CAGR de 8,4% in perioada 2016-2020, ceea ce va face ca valoarea pietei sa urce la 648 milioane euro in 2020.

Serviciile de IT – Se estimeaza ca piata interna a serviciilor de IT va creste de la 593 milioane euro in 2016 la 972 milioane euro in 2020, ceea ce corespunde unui CAGR de 8,5%. Solutiile de cloud si adoptarea outsourcing-ului de catre companiile locale vor genera extinderea segmentului serviciilor, care va completa sursele consacrate de venituri cum sunt consultanta si integrarea sistemelor.

Software pentru companii: Piata romaneasca de enterprise software este matura ca o consecinta a integrarii in economia europeana – ratele de penetrare raman insa semnificativ mai mici decat cele din Europa de Vest, dar si decat cele din Europa Centrala si de Est. Oportunitatea reprezentata de enterprise software in Romania ramane concentrata pe ERP, CRM si managementul lantului de aprovizionare (SCM). Datele pentru 2015 arata ca ratele de adoptie in randul IMM-urilor sunt sub media Uniunii Europene, atat pentru ERP cat si pentru CRM. In unele cazuri, diferenta a fost deosebit de mare, inclusiv pentru penetrarea aplicatiilor tip ERP la nivelul companiilor mici-si-mijlocii si a celor tip CRM la nivelul companiilor mari.

Citeste si:
TotalSoft vrea afaceri de 23 milioane de euro anul acesta
TotalSoft a avut venituri de...

Cloud computing: Romania este o piata mica in comparatie cu cea mai mare parte a Europei, dar este in curs de dezvoltare rapida. Desi presiunea pe pret este de asteptat sa fie intensa din cauza sensibilitatii pietei la pret in general, potentialul ramane semnificativ. Cresterea rapida a adoptiei cloud computing-ului este sustinuta de calitatea ridicata si infrastructura extinsa. Se estimeaza ca totalul cheltuielilor de cloud computing in Romania va creste cu o rata medie anuala de 17,4% in perioada 2016-2020, pana la 69 de milioane de euro.

SaaS: Potrivit datelor Eurostat, Romania se situeaza in spatele colegilor din Europa Centrala si de Est. In 2014, doar 5% din intreprinderile nefinanciare din Romania, cu 10 sau mai multi angajati, au adoptat cel putin un serviciu de cloud.

IaaS/PaaS: In ceea ce priveste adoptarea Infrastructure-as-a-Service (IaaS) / Platform-as-a-Service (PaaS), datele arata ca stocarea fisierelor si hostingul bazelor de date au fost cele mai comune servicii in 2014, accesate de aproximativ o treime din companiile care folosesc solutiile cloud, in timp ce doar 19% dintre companiile ce utilizeza solutii cloud din Romania folosesc cloud computing pentru aplicatiile proprii. Acest lucru ar putea fi o oportunitate pe termen mediu.

Pepiniera de talente

In Romania, exista aproximativ 100.000 de specialisti in sectorul de IT la nivel national. Invatamantul tehnic include 5 universitati politehnice de top, 59 de facultati de stat si 174 facultati private. Romania se afla in top 10 la nivel global in ce priveste numarul de specialisti IT certificati, iar aproximativ 98% dintre specialistii de IT vorbesc engleza. Acest lucru recomanda Romania ca un hot spot pentru dezvoltarea rapida a sectorului IT in urmatoarele decenii, potrivit studiului Brainspotting IT Report din 2016.

Citeste si:
De ce nu mai poate fi ignorat SAM (Software Asset Management)
De ce nu mai poate fi ignorat...

Un avantaj al tarii este reprezentat de limbajele de programare diversificate si foarte solicitate pe care expertii romani le stapanesc: Java (28%), PHP (15%), NET C # (15%), si C / C ++ (12%), sunt cele mai des intalnite dintre limbajele de programare si de expertiza. Specialistii IT sunt interesati sa obtina certificari internationale, precum: Linux, Cisco, Microsoft, Oracle, Sun, ISTQB, OMO, CBAP.

Cu toate ca Romania isi propune sa fie un centru IT regional, pepiniera de talente nu pare sa furnizeze numarul de specilisti necesar atingerii acestui obiectiv. Cei peste 7.000 de absolventi IT sunt totusi insuficienti pentru a acoperi nevoile pietei. Acest deficit se poate adanci pe termen mai lung pe masura ce specialistii migreaza spre alte parti ale UE in cautarea unui salariu mai mare si a unor oportunitati mai bune de angajare.

Perspective pe termen mediu

Industria serviciilor de IT va fi segmentul fanion al pietei de IT pe termen mediu, ca urmare a cresterii continue in externalizarea si adoptarea mai larga a serviciilor de cloud computing in randul utilizatorilor finali din Romania, atat in sectorul privat cat si cel public. Cheia acestei tendinte este cererea interna generata de companii si investitiile guvernamentale in societatea informationala. Un alt factor va fi outsourcing-ul si potentialul de crestere semnificativa a cloud computing-ului in Romania, in cazul in care sunt puse in aplicare reglementarile UE pentru securitatea datelor.

Modernizarea sectoarelor economice cheie din Romania va oferi in continuare oportunitati pentru furnizorii din sectorul de IT in domeniul bancar, petrol si gaze, energie si telecomunicatii. Investitiile in modernizare sunt de natura sa conduca la cresterea oportunitatilor pentru IT, in special in transporturi si utilitati.

Citeste si:
Tranzactie: Arobs cumpara UCMS Group Romania, companie de solutii HR
Tranzactie: Arobs cumpara...


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea IT & C »



Citeste si
Pinghioiu, Cegeka: Omul de vanzari NU trebuie sa se gandeasca la bonus