Piata telecom din Romania ar urma sa creasca si in 2018 cu circa 3-4%, sub nivelul estimarii de 5% din 2017 insa, chiar si asa, o evolutie puternica, considera Liudmila Climoc, CEO al Orange Romania, operator cu afaceri de circa 1 miliard de euro.

“In primul rand, intreaga economie a Romaniei va creste undeva la 5% - intr-adevar, crestere bazata pe consum. In broadband – mobil si fix -, avem de asemenea un potential de crestere excelent si acest lucru se va reflecta intr-o evolutie similara cu 2017”, puncteaza CEO-ul Orange.

Vocea clasica este inlocuita de date, Orange observand penetrarea din ce in ce mai puternica a pachetelor cu multe date incluse. “Este deja greu sa separi ce parte din venituri vine din voce si ce din date. Este insa sigur faptul ca traficul de voce stagneaza in timp ce creste consumul de Internet”.

Una dintre strategiile esentiale ale Orange pe anul curent este oferirea de (si) mai multe pachete cu date incluse, cu mai multe resurse, bonusuri adtionale care duc pana la dublarea datelor.

“Practic, ajungem sa oferim Internet aproape nelimitat. Intrebarea este, insa, CAT poti consuma intr-o singura luna? Si aici vreau sa punctez ceva – pana la urma conteaza experienta pe care o ai. Degeaba oferi, in teorie, Internet nelimitat, daca nu ai acoperire buna si nu poti consuma, efectiv, acest beneficiu”, spune Liudmila Climoc, atacand, subtil, parte din concurenta.

Citeste si:
Ce isi doresc romanii, de fapt, de la un operator telecom?
Ce isi doresc romanii, de...

Intrebata cat consuma, in medie, romanii, CEO-ul Orange spune ca undeva la 2 gigabiti pe luna, mult sub tarile nordice unde media ar fi undeva la 10 Gb/luna.

“Evident, aceasta este o medie. De exemplu baiatul meu face trafic de 20 de Gb, lunar”, spune ea, zambind.

In acest context, cea mai importanta (si totodata complexa) miscare pe care a facut-o Orange in ultimul an a fost miscarea spre convergenta.

Citeste si:
Cu ce noi solutii pentru small offices vine Orange Romania
Cu ce noi solutii pentru...

“Nu este cel mai usor sa faci asta, mai ales dinspre operator mobil spre fix. Este mai simplu sa faci o astfel de strategie cand esti, in mod traditional, operator fix. Este o transformare majora in companie – de la procese interne, mindset. Evident, mai avem de investit in aceste servicii, inclusiv la nivel de site”, puncteaza Liudmila, care nu exclude, de asemenea, necesitatea de a investi in constructia PROPRIEI retele, complementare infrastructurii pe care o foloseste in prezent de la Telekom.

Ce va aduce My Orange diferit

Aplicatia mobile My Orange, la care se lucreaza in prezent, va avea in primul rand in prim plan experienta utilizatorilor. In acest sens, compania a inrolat intr-un serviciu beta circa 20.000 de useri care ofera feedback operatorului telecom.

“Urmeaza si imbunatatirea site-ului Orange.ro. In ceea ce priveste interactiunea cu brandul la nivel de relatii cu clientii, 39% este digitala. Si aici vorbim de chat online, eMail, tot ce e digital. Cresterea este de o patrime fata de anul precedent”.

Totodata, Orange vrea ca toate ofertele disponibile in mediul traditional/offline sa fie disponibile si online, pentru a creste vanzarile pe acest canal.

Citeste si:
Orange Money lanseaza creditul pentru telefoane, tablete si accesorii
Orange Money lanseaza...

“In prezent nu avem toate ofertele de retentie online si nici toate pachetele. Cand o sa deschidem si ofertele acestea, plus altele de baza, ne asteptam ca online-ul sa devina si mai important, chiar o mare parte din comenzi sa vina astfel. Exista cerere mare”, subliniaza CEO-ul operatorului telecom.

Ce produse financiare vor fi introduse in Romania

Pentru fiecare tara in care activeaza Orange, parte a France Telecom, situatia este particulara, Grupul analizand solutia optima.

Daca in Franta Orange a lansat servicii financiare printr-o banca proprie, urmand ca aceasta sa intre si in Spania cel mai probabil in 2019, in Romania acest scenariu s-ar putea sa nu se repete.

“Scopul final ar fi banking-ul, dar nu cred, realist, ca mai repede de 2-3 ani. Exploram ce avem la moment in primul rand, necesitatea si focusul fiind in dezvoltarea ecosistemului Orange Money si largirea lui pentru alte servicii”, spune Liudmila Climoc.

In prezent, sistemul este destul de inchis, deci prioritatea Orange este de a adauga mai multe servicii, pe mai multe paliere, dar si sa-l deschida mai mult catre sistemul bancar, marind astfel aplicabilitatea.

In prezent, de exemplu, prin Orange Money nu poti plati orice serviciu. “Avem nevoie de integrare particulara cu fiecare vendor sau sa atribuim un card care deschied acces la ecosistem complet de plati”.

Unul dintre scopurile finale? De a avea acces la toate facturile in Orange Money, de a programa plata automata, transformarea telefonului si portofelului electronic intr-un gateway de servicii financiare.

In prezent, in sistem sunt inrolati peste 70.000 de clienti.

Gervais Pellisier, deputy CEO si director executiv pentru operatiunile din Europa, subliniaza la randul sau ca, cel mai probabil pana la jumatatea anului, Grupul va veni cu un raspuns clar privind strategia pe produse financiare ale Orange in Romania.

“A aduce si in Romania o banca noua, chiar si folosindu-te de legislatia UE, dureaza mult timp. Cel putin un an de dezvoltare a aplicatiilor, apoi obtinerea acordului organismelor de reglementare, testarea pietei si asa mai departe. In Romania am lansat Orange Money si lucram sa vedem cum sa construim un portofel digital, dar s-ar putea sa nu fie o oferta bancara completa”, puncteaza deputy CEO-ul Orange.

Este mult mai greu sa primesti acordul organismelor de reglementare pentru a avea depozite, sa primesti si sa pastrezi bani, nu doar sa acorzi credite. “La asta lucram acum, sa vedem daca renteaza, daca putem sau nu, sa lansam servicii financiare complete si in Romania. Chiar daca luam o decizie pozitiva in acest sens, aceste servicii cel mai probabil ar deveni realitate undeva in 2020-2021. Pentru noi este, deci, un proiect pe termen lung, trebuie sa vezi exact cine este competitor si ce ai putea face pentru a iesi in fata”, subliniaza, relaxat, Gervais.

El considera ca serviciile digitale financiare se vor dezvolta, cu adevarat, spre finalul decadei.

In ceea ce priveste segmentul de energie, Orange nu are planuri concrete pentru Romania la momentul actual. “Trebuie sa intelegem reglementarea energetica a tarii, daca este spatiu pe piata. De exemplu, in Franta nu ar avea sens sa intram cu astfel de operatiuni. Inca nu avem o decizie in acest sens”.

Ce ar schimba Gervais la operatiunile Orange Romania?

Este o intrebare care il face sa zambeasca. “Nu am avut ocazia sa stau foarte mult timp in Romania, deci nu pot privi operatiunile Orange din tara asa cum le fac in Franta, de exemplu, unde sunt si client. Insa…pot spune ca mi-as dori ca mai multe femei sa faca parte din management!”, spun el, zambind.

Un management bun este unul cat mai balansat, considera el. “De asemenea, cred ca doamnele sunt deseori mai practice si concretizeaza mai repede deciziile, nu sunt interesa(n)te doar la nivel conceptual”, subliniaza directorul executiv al Orange pe Europa.

Per total, Gervais se arata “foarte impresionat de operatiunile Orange in Romania, care sunt pe cale de a le depasi pe cele din Belgia. Totodata, brandul Orange este unul extrem de puternic in tara”, mai spune deputy CEO-ul Orange, care are ca target in urmatorii ani sa devina din ce in ce mai prezent si pe segmentul de solutii fixe.

“Daca va fi nevoie pentru a deveni lideri de piata si in zona de servicii fixe sa cumparam un jucator mai mic, vom face si acest lucru”, incheie Gervais.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea IT & C »



Citeste si
In ce startup-uri a investit Orange Fab