Ca in aproape orice legat de tehnologie, nu exista lucruri clar negative sau 100% pozitive, existand un yin si yang dificil de balansat.

Un studiu realizat in 2018 pe adolescentii din SUA (13-17 ani) arata ca YouTube, Instagram si Snapchat sunt cele mai populare platforme in randul lor, lucru care este, cel mai probabil, valabil si in Romania. Facebook a pierdut “tronul” de cea mai folosita retea sociala (2014), in favoarea celor de mai sus.

Un studiu foarte recent subliniaza ca 44% dintre tinerii cu varste intre 18 si 29 de ani si-au sters complet aplicatia Facebook din telefon.

Mai mult, 45% dintre adolescenti spun ca sunt online “aproape constant”.

Infografic Daca esti pe...
Citeste si: Facebook a facut 8,8$ din vanzarea informatiilor despre tine in T3

Perspectiva adolescentilor asupra tehnologiei – pozitiva, in mare parte

Deloc surprinzator, majoritatea adolescentilor sustin ca tehnologia este benefica. Astfel, 31% dintre cei intervievati spun ca efectele sunt in mare parte pozitive, in timp ce 45% spun ca nici pozitiva, dar nici negativa.

Cu toate acestea, 24% dintre adolescenti constientizeaza ca efectele sunt si negative. Acestia spun ca, uneori, folosirea in exces a tehnologiei si retelelor sociale le induce stari suplimentare de stres, dar si probleme de relationare fata in fata.

Ca efecte pozitive, adolescentii sustin ca social media ii ajuta sa mentina contactul cu multi oameni, simultan, tehnologia oferindu-le oportunitatea de a avea mai multe variante pentru a comunica.

Circa 9% dintre adolescenti spun ca social media este o modalitate buna de enertainment, ca ofera un spatiu bun pentru exprimarea personalitatii (7%) si ca retelele sociale ii invata lucruri noi, in general (4%), conform unui studiu Pew Research Center.

Lodesani, Intesa Sanpaolo:...
Citeste si: Cum va arata competitia dintre banci si Apple dupa digitalizare

De partea cealalta, parintii sunt ingrijorati

Aceeasi companie de cercetare a raportat ca 92% dintre adolescenti intra pe Internet zilnic, 24% spunand chiar ca sunt online constant.

Un studiu mai vechi a incercat sa exploreze atitudinea si ingrijorarile parintilor privind acest subiect. Acestia au subliniat ca adolescentii pot fi expusi la continut indezirabil sau chiar interzis lor si, poate mai rau, le rapeste posibiltiatea si placerea interactiunilor fata in fata, “reale”. Ca parti pozitive, parintii spun ca social media/tehnologia deschide o lume de informatii si le permite copiilor sa devina mai independenti.

Profesorii au o perspectiva similara, tehnologia fiind, in optica lor, o sabie cu dublu tais. De exemplu, intr-un alt studiu Pew care se adreseaza profesorilor, 77% dintre acestia spun ca Internetul si instrumentele digitale au un efect in mare parte pozitiv in sistemul de invatamant; pe de alta parte, 87% dintre ei admit faptul ca aceleasi tehnologii si medii digitale pot distrage usor elevul de la scopurile educationale, limitand atentia copiilor.

In Romania, Ministerul Educatiei nu a reusit absolut deloc sa puna la punct un sistem eficient de integrare a tehnologiei in curricula. Mai rau, Ministerul a eliminat manualele alternative, revenind la sistemul comunist al unui singur manual/materie, solutie care se dovedeste a fi dezastruoasa, manualele fiind intesate de greseli inadmisibile.

Mike Parsons, Qualitance:...
Citeste si: Bancile se bat in experienta oferita clientilor! De ce nu e suficient?

Depresie si chiar suicid

Foarte multe persoane se arata ingrijorate de faptul ca obsesia pentru tehnologie poate fi extrem de daunatoare copiilor. Intr-un articol recent in Atlantic, intitulat “Au distrus smartphone-urile o intreaga generatie?”, autorul noteaza ca generatiile care au crescut alaturi de smartphone-uri sunt complet alterate de aceasta experienta digitala. Practic, tinerii au o cu totul alta viata sociala comparat cu generatiile mai vechi.

Autoarea Jean Twenge subliniaza ca adolescentii ar putea infrunta si crize de sanatate mentala asa cum nu am mai vazut. Citand din statistici ale studiului Monitorizarea Viitorului, finantat de National Institute of Drug Abuse, Twenge raporteaza ca:

“Adolescentii care petrec mai mult timp interactionand cu ecrane au mai multe sanse sa fie nefericiti, in timp ce adolescentii care prefera interactiunile care nu implica ecrane tind sa fie mai fericiti. De exemplu, adolescenti de clasa a 8-a care petrec 10 ore pe social media spun, in procent de 56%, ca sunt mai nefericiti decat cei care nu petrec atata timp pe social media”.

  • 27% dintre elevii din clasa a VIII-a care folosesc intens retelele sociale risca depresia, in timp ce aceia care practica sportul sau chiar fac teme “offline” risca mult mai putin;
  • Pe masura ce adolescentii petrec din ce in ce mai putin timp interactionand fizic, scad riscurile altercatiilor intre ei, insa cresc riscurile sinuciderilor sau tentativelor de sinucidere. De exemplu in 2011, pentru prima oara in 24 de ani, rata de suicid intre tineri a fost mai mare decat rata omuciderilor intre adolescenti.

Nu exista indoiala asupra faptului ca tehnologia va continua sa evolueze si, vrem sau nu vrem, ne va “invada” din ce in ce mai mult vietile. Mai mult, viteza tehnologiei nu permite omenirii sa anticipeze cu exactitate ce riscuri vin la pachet cu ea, astfel incat sa ne protejam.

Tehnologia poate aduce extrem de multe beneficii copiilor, contribuind la dezvoltarea intelectuala si chiar relationala a lor, insa, consumata in exces, poate duce la depresii sau inabilitatea de a se exprima.

Adolescentii sunt inca foarte fragili si predispusi la extreme, asa ca sarcina protejarii lor revine parintilor, profesorilor, tutorilor; acestia trebuie sa ghideze copiii in a folosi tehnologia astfel incat sa devina complementara interactiunilor fizice, fiind totodata la curent cu studii precum cele citate in acest articol.

Sursa foto: Shutterstock.com