Piata romaneasca de bunuri de folosinta indelungata a ajuns la 3,4 miliarde de euro in 2018, reprezentand o crestere de 13% comparativ cu anul anterior. Principalul motor al acestei cresteri a fost sectorul telecom, cu un avans de 23% in valoare, pana la 1,4 miliarde de euro. Telecom este astfel cel mai important sector din piata, cu o pondere de 42%.

La nivel de trimestru patru, piata romaneasca de electro-IT a ajuns aproape de 1,2 miliarde de euro, impulsionata de evenimente promotionale precum Black Friday si Craciun. Comparativ cu T4 2017, piata a crescut cu aproape 7%, principalele motoare fiind sectorul electrocasnicelor mari si cel al echipamentelor de birou, cu rate de crestere de 12%, respectiv 13%.

Telecom

Piata telecom include telefoanele inteligente si mobile, phablets (smartphone-uri cu dimensiunea display-ului > 5.4 inch), casti si wearables. In timp ce vanzarile de telefoane mobile pierd rapid cota de piata, smartphone-urile si phablets beneficiaza de rate de crestere de peste 300%. De asemenea, categoria de wearables este in plina expansiune (+45% fata de T4 2017), condusa de gadget-urile noi lansate intr-un rapid ritm.

Comparativ cu 2017, intregul sector a crescut cu 35%. Daca ne uitam la performantele trimestriale, T4 2018 a marcat un avant de 10% comparativ cu aceeasi perioada din 2017, in timp ce, in cadrul sectorului, piata de phablets a crescut cu 287%.

Electrocasnice mari

Electrocasnicele mari sunt al doilea sector ca valoare din piata locala de bunuri de folosinta indelungata. Acestea s-au bucurat de o crestere anuala in valoare de aproape 12%, ca efect al evolutiilor pozitive ale unor produse ca: uscatoarele de rufe, +45% fata de 2017 si masinile de spalat vase (+18%).

evoMAG: piata de echipamente...
Citeste si: evoMAG: piata de echipamente electronice reconditionate creste rapid

Trimestrial, uscatoarele de rufe au crescut cu 52%, in timp ce congelatoarele s-au clasat pe locul al doilea cu o crestere in valoare de 18% fata de T4 2017. Toate celelalte produse din acest sector au cunoscut un trend crescator, cuptoarele cu microunde ramanand relativ constante in valoare (doar +0,6%).

Electronice

Piata de electronice a inregistrat o valoare de 539 de milioane de euro in 2018, fiind al treilea sector ca pondere din intreaga piata electro-IT si marcand o crestere de aproape 7 procente in comparatie cu 2017. 85% din intreaga valoare a sectorului (sau 458 milioane de euro) revine vanzarilor de televizoare, o categorie de produse care da si tendinta de crestere a sectorului, cu acelasi plus de aproape 7% fata de 2017.

Putem vedea aici si categorii in scadere, precum media playere-le portabile (-26% versus 2017) sau video playere-le care au pierdut 21%.

Ce s-a intamplat in T4? Tendinta este aproape similara. Pentru televizoare, ultimele trei luni ale anului au adus 40% din vanzari, in timp ce cresterea in comparatie cu T4 2017 a fost aproape inexistenta (0,2%).

Produsele electronice pentru...
Citeste si: Produsele electronice pentru varstnici, o piata de 1 mil. euro

Sistemele home cinema au avut o evolutie buna, +2% fata de T4 2017, impreuna cu sistemele audio, cu o crestere de peste 12%.Toate celelalte categorii au marcat scaderi in T4 2018, cea mai severa fiind pentru cea din cazul video playere-lor (-36%).

IT

Piata IT a crescut cu aproape 8% pana la 485 milioane de euro. In cadrul acesteia, categoria cea mai importanta este cea de Mobile Computing (laptop-uri), deoarece reprezinta 55% din valoarea intregului sector, in crestere cu 7,5% fata de 2017. Cu toate acestea, computerele si accesoriile continua sa se bucure de o crestere sanatoasa de 14%, precum si monitoarele, cu 16% crestere versus 2017.

Tabletele reprezinta grupul de produse cel mai puternic afectat de cresterea phablets si laptop-urilor. Valoarea vanzarilor a ajuns la 50 milioane de euro in 2018, cu 7,5% mai putin decat cu un an inainte. Si pentru sectorul IT trimestrul al patrulea reprezinta cea mai buna perioada a anului, aducand 34% din vanzarile anuale totale. Cresterea fata de T4 2017 a fost de 1%.

Mobile Computing reprezinta 55% din vanzarile trimestriale ale sectorului si aproape 5% crestere versus T4 2017. Cea mai mare crestere a fost insa inregistrata de camerele video, 9,5%, pana la o valoare de 3 milioane de euro.

Romanii ocupa ultimul loc din...
Citeste si: Romanii, codasi in UE la achizitiile online

Computerele au fost responsabile de aproape 18% din vanzarile trimestrului, in scadere cu peste 8 procente fata de aceeasi perioada a anului 2017, la o valoare de 30 de milioane de euro. Aceeasi situatie a fost inregistrata si in cazul tabletelor, cu o scadere a vanzarilor de 9%, pana la 16 milioane de euro.

Electrocasnice mici

Cu o valoare in 2018 de 245 de milioane de euro, electrocasnicele mici reprezinta putin peste 7% din totalul pietei electro-IT si o crestere de 7 procente versus 2017.

Aspiratoarele sunt vedeta sectorului, o categorie de produse in care lansarile si inovatiile de produse au ridicat valoarea vanzarilor cu peste 12%, pana la 61 de milioane de euro si detin o cota de piata de 25% din totalul categoriei.

Putem remarca rate mari de crestere pentru produse cum sunt aparatele de ras, +14%, pana la 26 de milioane de euro, aparatele de preparare a bauturilor calde, 26% crestere si 39 milioane de euro sau friteuzele, cu o crestere de 41%, dar cu o baza mica, de doar 2 milioane de euro in 2018.

Categoriile care pierd din valoare sunt storcatoarele si masinile de tocat carne: -17%, respectiv -9%.

La nivel de trimestru, aspiratoarele au crescut cu peste 17%, pana la 22 de milioane de euro, in timp ce aparatele de preparare a bauturilor calde inregistreaza vanzari de 17 de milioane de euro, reprezentand o crestere de aproape 34% versus T4 2017.

Care sunt produsele care marcheaza cele mai mari rate de crestere din acest sector? Statiile de calcat (peste 57% fata de T4 2017), multicooker-ele (56%) si friteuzele (50%), dar la baze foarte mici, cu vanzari de doar 1 milion de euro pentru fiecare tip de produs la nivel de trimestru.

Echipamente de birou si consumabile

Segmentul echipamentelor de birou si al consumabilelor, care cuprinde toate tipurile de dispozitive multifunctionale si de imprimare, a avut o crestere sanatoasa de 15% in 2018, pana la 37 de milioane de euro. Cu 13 milioane de euro, trimestrul al patrulea reprezinta 34% din valoarea vanzarilor anuale si 13% peste acelasi trimestru din 2017.

Foto

Sectorul include camere digitale, cu o valoare de 23 milioane de euro in 2018 si 10% sub anul 2017. Odata cu tabletele, se pare ca si cresterea categoriei phablets a avut un impact negativ asupra camerelor foto. La nivel de trimestru, sectorul a atins 7 milioane de euro, cu peste 10% mai putin in comparatie cu T4 2017.


Mai multe articole din sectiunea IT & C »



Citeste si
Electrocasnicele, in topul preferintelor de Black Friday 2018