Razer este unul dintre cele mai bune brand-uri de periferice de gaming din lume, multiple produse ale lor intrand in top 3 ca vanzari si in Romania. Inainte de a intra in tara, perifericele se limitau la “mousi office” si tastaturi “clasice”; lucrurile s-au schimbat, insa, rapid, in ultimii ani. Ce tendinte sunt pe piata, ce strategie are Razer, am discutat cu Marco Chillon, seful Razer pe Europa.

WALL-STREET.ro: Cum evolueaza piata de produse pentru video gaming in Europa de Est si, in particular, Romania, comparat cu Europa de Vest/China & SUA? Ce diferente sunt intre regiuni?

Marco Chillon: Tendintele de pe piata din Romania sunt similare cu ceea ce vedem, in general, in tarile Est-Europene.

Cele mai importante diferente comparat cu pietele traditionale tin de bugetul pe care gamerii il aloca pe accesorii de gaming. Desi tendintele arata ca investitiile in periferale cresc, inca nu putem discuta de o dinamica similara pietelor din Europa de Vest.

Inainte de a intra in Romania, perifericele se limitau la mousi de birou si keyboard-uri standard. Acum, de cand Razer a devenit o parte importanta a retail-ului IT, vanzarile si interesul pentru accesorii arata ca gamerii romani sunt “flamanzi”, ca restul lumii de altfel, dupa echipamente de inalta calitate pentru video gaming.

Piata este impinsa in fata si de popularitatea in crestere a eSports – iubim faptul ca si romanii apreciaza competitiile de video gaming ca noi si pro-playerii cer produse Razer pentru a profita din plin de sesiunile de gaming.

W-S.ro: Cum s-au schimbat preferintele consumatorilor in ultimii ani? Ce doresc mai mult/diferit?
MC: Preferintele romanilor raman similare cu cele ale utilizatorilor din alte parti ale Europei. Performanta este factorul cheie si gamerii cauta cele mai bune solutii pentru a putea rula si juca titlurile lor preferate.

Este demn de mentionat faptul ca una dintre tendintele care au castigat teren in ultimii ani este iluminarea RGB, Razer Chroma fiind solutia principala in acest sens, disponibila acum nu doar pentru perifericele Razer, ci si pentru produse terte, permitand gamerilor sa isi personalizeze si mai in adancime statiile de gaming. Mai mult, Razer Chroma este acum integrat in cele mai populare jocuri PC ale momentului, acest lucru contribuind la imersiune prin efecte luminoase.

W-S.ro: Pe ce noi verticale va intra Razer in viitorul apropiat?
MC: Nu discutam foarte mult despre viitoarele lansari; ce pot spune este ca vom continua sa servim gamerii cat mai bine cu putinta si vom continua lansarile de produse care vor asigura cele mai bune experiente de gaming. De exemplu, ca raspuns al celor mai noi nevoi ale comunitatii, Razer a lansat recent cel mai nou mouse, Razer Viper, care seteaza o noua stacheta de greutate la nivelul industriei (cantareste doar 69 de grame), dar si la nivel de viteza de raspuns prin noul Razer Optical Mouse Switches.

W-S.ro: Care sunt bestsellerele in regiune?
MC:
In Romania, cel mai popular mouse este DeathAdder Elite, lucru care nu este surprinzator, avand in vedere ca este si cel mai popular mouse Razer, la nivel global, pana in prezent.

Pe segmentul de casti, linia Kraken merge foarte bine, datorita raportului calitate-pret foarte bun. Un alt motiv pentru popularitate este faptul ca am lansat diferite modele, pentru diferite categorii de utilizatori, astfel incat gamerii pot sa isi aleaga solutia dorita. Seria Nari este de asemenea apreciata in Romania – inca un semn ca romanii aleg deseori produse mai scumpe, high-end.

Pe segmentul de tastaturi, gamerii romani prefera doua modele dedicate pro-playerilor: Blackwidow Elite si Huntsman Elite. Tehnologia Razer Chroma integrata cu Phillips Hue prin software-ul Synapse 3 este de asemenea pe un trend ascendent, pe masura ce gamerii doresc cresterea imersiunii prin intermediul produselor ce schimba gaming room-ul.

W-S.ro: Care sunt provocarile dezvoltarii/recunoasterii brand-ului pe piata locala si cum s-au schimbat aceste provocari in ultimii ani?
MC: Razer fiind deja un brand cunoscut pe piata locala, provocarea principala este sa informam gamerii privind noutatile si dezvoltarile pe care le intreprindem, sa se simta inclusi in ecosistem. Incercam sa incorporam feedback-ul primit de la fani in noile produse pe care le dezvoltam si le lansam. Datorita acestui lucru, Razer are cea mai mare comunitate de followei pe diverse canale sociale, precum Facebook sau Instagram.

Lucram alaturi de influenceri locali, inclusiv din Romania, dar si cu media, asigurandu-ne ca intrunim pretentiile clientilor nostri si ca acestia primesc update-uri constante de la noi.

W-S.ro: Ce planuri de expansiune are Razer pentru piata locala (sau cel putin regional)? In ce fel se va extinde?

MC: La nivel global, Razer este liderul pietei de periferice pentru PC si crestem si pe segmentul de console. Prezenta pe piata din Europa este similara cu cea la nivel gloval, si in Romania suntem in top 3 pe segmentul de mousi, casti si tastaturi.

Vrem sa ne crestem cota de piata in regiune oferind ceea ce numim “un avantaj nedrept” (unfair advantage – in original) clientilor nostri, prin periferice de calitate.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea IT & C »