Incepand cu 1 iunie 2019, Mircea Modran a preluat functia de director executiv Tehnologia Informatiei la Electrica SA. Are o experienta profesionala de peste 30 de ani, a ocupat timp de 20 de ani pozitii de varf in Romania si in strainatate, private si publice, din domenii precum energie si utilitati, petrol si gaze, chimica, aeronautica si tehnologia informatiei, acoperind o arie semnificativa de responsabilitati, de la tehnica de calcul si automatizari industriale, pana la coordonarea unor divizii operationale cu impact strategic asupra rezultatelor financiare. El a stat de vorba cu wall-street.ro despre motivele intoarcerii in tara, dar si despre prioritatile sale la Electrica SA.

Mircea a lucrat mult timp la BASF, in Canada si SUA, inainte de a se intoarce in Romania, unde a lucrat la Petrom, Transelectrica sau Deloitte.

WALL-STREET.ro: Ce v-a determinat sa va intoarceti in Romania, dupa experientele din America de Nord? Cum vi s-a parut impactul socio-economic de aici, comparativ cu SUA & Canada?

Mircea Modran: Cred ca decizia a venit natural, odata cu obtinerea diplomei de Master in Administrarea Afacerilor de la o Universitate din Toronto, moment in care am decis ca as putea replica noile principii invatate chiar la mine acasa, in Romania. Am vrut sa demonstrez ca orice angajat roman, atat timp cat este dedicat si profesionist, se poate ridica la acelasi nivel cu specialistii din alte tari, unde spiritul de competitie corporatista este mai bine inradacinat. Si chiar mi-au fost depasite toate asteptarile.

Pe plan personal, voi multumi mereu Canadei, pe care o consider tara mea adoptiva, pentru ca a fost locul unde am intalnit oportunitati care m-au dezvoltat atat ca om, cat si ca profesionist. Totusi, am descoperit ca vizitele in Europa imi ofereau acel sentiment de regasire, cu atat mai intens cu cat ma apropiam de Europa de Est si, evident, de Romania. Sunt sigur ca aceasta senzatie este resimtita de toti cei care traiesc si muncesc pe alte meleaguri si care viseaza ca, la un moment dat, se vor intoarce „acasa”.

Citeste si:
Bode: Tarom, pierderi de 190 de milioane de lei anul acesta
Bode: Tarom, pierderi de 190...

W-S.ro: In ce masura transformarile digitale & implementarea de roboti inteligenti ar putea impacta job-urile celor care lucreaza in industrie?

MM: Desi legitima si omniprezenta, aceasta intrebare nu este noua. Ba chiar, intr-o forma echivalenta, a fost enuntata si la aparitia proceselor bazate pe „banda rulanta” sau, mai recent, la aparitia calculatoarelor in viata noastra. Am avut ocazia sa vad, la sfarsitul anilor `90, filme „documentare” realizate in anii `60, care explicau „stiintific” cum toate slujbele oamenilor vor fi preluate de calculatoare si, undeva in jurul anului 2000, oamenii vor sta la plaja, sorbind linistiti bauturi racoritoare oferite de robotei. Inca zambesc cand imi aduc aminte de acele imagini care sugerau o planeta de turisti si de pensionari.

In acelasi timp, sunt absolut convins ca transformarea digitala reprezentata de roboti inteligenti si/sau de alte forme superioare de automatizare („big data”, „machine learning”, drone etc.). vor afecta profund structura si cerintele pietei de job-uri din viitorul apropiat. Intrebarea dificila este „cum anume?”. Nu schimbarea tehnologica este elementul nou, ci viteza cu care are loc si, mai ales, acceleratia careia trebuie sa ii faca fata un profesionist pregatit. Daca vreti, este aceeasi situatie ca a astronautilor sau pilotilor de avioane supersonice, care nu au probleme insurmontabile cu viteza propriu-zisa, in schimb timpul de acceleratie pana la acea viteza este marea provocare.

W-S.ro: Ce transformari si investitii digitale propune/a implementat deja pentru Electrica?

Citeste si:
Trudeau: Canadienii vor o "actiune puternica la schimbarile climatice"
Justin Trudeau: Canadienii au...

MM: Din perspectiva IT&C am inceput deja schimbarile in Grupul Electrica, dar acestea vor trebui sa acopere o strategie de business ce tocmai a fost redefinita in vara acestui an, astfel ca mai avem putin de lucru pe noile directii. Este un proces ce se va intinde pe un termen mai lung, de 4-5 ani, dar progresul pe care l-am inregistrat pana acum este semnificativ.

Digitalizare este cuvantul-cheie in aceasta ecuatie, in care toate zonele tehnologice sunt evaluate, pentru a ne da seama cat de mature, stabile si aplicabile sunt in business-ul Grupului.

Cateva dintre tehnologii au trecut, deja, sau sunt gata sa treaca acest test de foc - RPA (procese robotice de automatizari), SmartGrid (retea de distributie inteligenta), algoritmi predictivi de evaluare a consumului propriu tehnologic si altele.

W-S.ro: Cum actioneaza atunci cand este o perioada de criza (Black out curent electric, de exemplu)? Care sunt procedurile si ce sfaturi are pentru alte companii, nu neaparat in industrie, care trebuie sa faca fata unei perioade de criza punctuala?

Citeste si:
Startup-ul romanesc MorphL, selectat in Techstars Montreal AI
Startup-ul romanesc MorphL,...

MM: Involuntar, am fost martor al blackout-ului din 14 august 2003, care a afectat simultan 10 milioane de utilizatori din Ontario si 45 de milioane de utilizatori din 8 state americane.

Ceea ce se pare ca a fost cauzat de o eroare de software, s-a transformat intr-o experienta memorabila – ma aflam cu familia pe o autostrada care lega Ontario de Quebec si toate benzinariile au inchis brusc livrarea, deoarece pompele erau electrice. Am avut noroc si cativa litri de benzina in plus in rezervor, care ne-au dus pana in Quebec, unde blackout-ul nu afectase reteaua de transport si distributie. In schimb, in zonele afectate, serviciile esentiale, distributia de mancare, carburant, telefonie, transport rutier, feroviar, toate au fost blocate, unele „doar” 7 ore, iar altele au ramas in intuneric pana la 2 saptamani.

La acel moment eram responsabil pentru infrastructura IT&C a unei corporatii multinationale, cu sucursale in toate provinciile canadiene si in cateva dintre statele americane afectate. Solutia de avarie, pe care o pregatisem din timp, a functionat: am condus operational de la distanta, din Montreal, reteaua si centrele de calcul, care functionau pe generatoare cu alimentare asigurata pentru 3 zile. Asadar, lectia pe care toti ar trebui sa o invatam este ca pregatirea prealabila functioneaza, atat timp cat fiecare stie foarte bine ce are de facut, atat la nivel personal, cat si tehnologic.

W-S.ro: Ati fost atacati cibernetic? Cat de des si din ce regiuni? Care sunt cele mai uzuale atacuri cibernetice si cum incercati sa le blocati? Cat de important este cybersecurity-ul in cazul Electrica & ce resurse alocati in directia aceasta?

MM: Nu neaparat atacul in sine este problema. Dificil este sa evaluezi balanta dintre frecventa atacurilor si nivelul de detectie al acestora. Practic, nicio organizatie, oricat de avansata tehnologic ar fi, nu se poate lauda cu detectie 100%, iar cele care totusi, ipotetic, ar reusi, ar avea o problema serioasa de falsa auto-linistire si auto-multumire.

Din punct de vedere al regiunilor atacate, geografic vorbind, toate sunt expuse si vulnerabilitatea lor este testata frecvent. Din punct de vedere al originii atacurilor, diversitatea globala este prezenta si confirmata, chiar daca unele zone geografice par sa fie mai susceptibile la initiere de atacuri decat altele. Voi raspunde indirect la intrebarea „care sunt cele mai uzuale atacuri cibernetice” afirmand ca vremea atacurilor cibernetice facute de un tanar glumet dintr-un colt de lume, care vrea sa faca haz de o companie plasand un desen mai mult sau mai putin hazliu pe website-ul companiei, acea vreme, spuneam, a trecut. Procentul cel mai mare de atacuri externe tintesc obiective de business, obtinerea de avantaje materiale...

In ceea ce ne priveste, la nivelul Grupului Electrica securitatea cibernetica este considerata element-cheie. De aceea, discutam despre un ansamblu de masuri preventive (audit de securitate, test de penetrare, pregatire pentru recuperare IT&C la dezastru), proactive (criptare si tehnologii de control trafic informatic, implementarea prioritara a corectiilor de securitate) si reactive (programe anti-malware, sisteme de backup, securitatea terminalelor mobile). La nivelul interactiunii cu alte companii, colaboram cu entitatile specializate in acest tip de activitati, cum ar fi CERT-RO, dar si altele. In materie de resurse, am decis crearea unei entitati care va coordona operational la nivel de Grup toate activitatile din aceasta zona, care pana acum erau initiate si implementate la nivel de entitate juridica individuala.

W-S.ro: Cum arata o zi din viata CIO-ului Electrica?

MM: Ziua incepe ca de obicei, cu o lista de activitati prioritare, pe care le planific in avans. Bineinteles, sunt si zilele in care neprevazutul se infiltreaza in calendar, astfel ca trebuie sa pun pauza task-urilor pentru a rezolva urgentele. Totusi, incerc sa le ofer colegilor mei libertate cat mai mare de abordare a acestor situatii, astfel incat flow-ul de lucru sa nu mai implice notificarea CIO-ului pentru orice situatie ce poate fi remediata punctual si rapid de catre ei.

Dincolo de activitatile specifice strategice si operationale din IT&C, se intampla des sa apara activitati cu caracter IT&C subsecvente unor procese si proiecte de business aflate in diverse stadii (planificare, implementare sau productie) in care se descopera necesitatea unor pregatiri, consultari sau chiar reactii operationale urgente si neplanificate din partea organizatiei IT&C. Aici intervine procesul de guvernanta, gestionarea resurselor si redefinirea ad-hoc a prioritatilor, in care de multe ori escaladarea implica decizii ale CIO.

W-S.ro: Ce ati schimba acum, pe loc, daca ati putea, la tehnologia/zona de IT a Electrica? Ce ati imbunatati rapid?

MM: Nu sunt adeptul schimbarilor de tip „acum”. Nu vreau sa evit raspunsul, dar, pentru mine, lista de schimbari, prioritatea lor si ritmul de schimbare au fost definite in Strategia IT&C. Un raspuns valid este „nimic”. Si nu glumesc. Schimbarea „pe loc” de tehnologie este chiar periculoasa, daca organizatia si procesele care functioneaza bine nu sunt gata sa incorporeze si sa utilizeze in beneficiul business-ului noua tehnologie.

W-S.ro: Puteti oferi mai multe detalii referitoare la „Information Technology/ Operational Technology - coabitare si tendinte divergente” – la ce se refera, ce presupune, ce efect are asupra companiei?

MM: Discutia despre IT (Information Tehnology) versus OT (Operational Technology) este relativ recenta.

Tehnologia Informatiei acopera, in mod traditional, tehnologia de tip „office”, ce include caile de comunicatii de date traditionale de tip TCP/IP, infrastructura traditionala de tip server si stocare de date, aplicatiile care deservesc procesele de business traditionale de tip contabilitate si resurse umane, terminalele traditionale de tip PC, desktop, telefon mobil inteligent, tablete etc.

Tehnologia Operationala include cai de comunicatie de date bazate pe standarde diverse, inclusiv TCP/IP, infrastructura adaptata la nevoile tehnologiei industriale specifice (utilaje, turbine etc.), aplicatii care deservesc procese de productie, dar si comanda manuala, semi-automata sau automata in diverse faze ale proceselor de productie.

Efectele asupra companiei sunt usor de ghicit – IT si OT trebuie privite ca un tot unitar.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea IT & C »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
Un miliardar vrea sa investeasca milioane de lire in Aston Martin
Setari Cookie-uri