Curtea Constitutionala (CCR) a respins marti, cu unanimitate de voturi, ordonanta de urgenta adoptata anul trecut de Guvernul Dancila, prin care s-a introdus prevederea ca vanzarea cartelelor de telefon prepay sa fie posibila doar cu buletinul, actualii posesori de astfel de cartele avand timp pana la 1 septembrie 2020 sa se identifice.

Sesizarea a fost depusa la CCR de catre Avocatul Poporului, Renate Weber, care a reclamat ca actul normativ „afecteaza drepturile, libertatile si îndatoririle cetatenesti”.

Potrivit comunicatului de presa prin care Curtea a anuntat respingerea ordonantei de urgenta, unul dintre motivele deciziei a fost ca ”Guvernul nu a motivat in cuprinsul actului normativ criticat situatia extraordinara a carei reglementare nu putea fi amanata si nici urgenta reglementarii, limitandu-se la a justifica oportunitatea si necesitatea reglementarilor, aspecte care nu se circumscriu criteriilor de constitutionalitate prevazute de art.115 alin.(4) din Constitutie, asa cum acestea au fost dezvoltate in jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale”.

”Mai mult, Curtea a constatat ca principala modificare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.111/2000 adusa prin actul supus controlului de constitutionalitate, respectiv cea referitoare la achizitionarea serviciilor de telefonie destinate publicului la puncte mobile pentru care plata se face in avans, a fost amanata de doua ori, mai intai pana la 31 decembrie 2019, apoi pana la 31 martie 2020, in conditiile in care Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.62/2019 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in data de 3 septembrie 2019, fapt care dovedeste inexistenta urgentei reglementarii”, se mai arata în comunicatul transmis de CCR.

În 2014, o Lege care viza identificarea utilizatorilor de cartele telefonice preplatite și a utilizatorilor de retele Wi-Fi a fost declarata neconstitutionala. Judecatorii Curtii CCR au considerat atunci ca modul în care sunt protejate datele personale ale utilizatorilor nu este unul suficient de sigur.

Citeste si:
INTERVIU cu scriitorul care a transformat in carte o replica a...
INTERVIU cu Radu...

Pe 12 septembrie anul trecut, Avocatul Poporului a anunta ca a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a OUG 62/2019 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului 34/2008 privind organizarea si functionarea Sistemul national unic pentru apeluri de urgenta si comunicatiile electronice.

„Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constitutionala a Romaniei cu exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului 62/2019 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului 34/2008 privind organizarea si functionarea Sistemului national unic pentru apeluri de urgenta si pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicatiile electronice. Avocatul Poporului constata, între altele, ca OUG 62/2019 afecteaza drepturi, libertati si îndatoriri cetatenesti. Avocatul Poporului apreciaza ca se impune din partea legiuitorului delegat un spor de rigoare în motivarea urgentei, a dovedirii existentei unei situatii extraordinare, cu respectarea principiului proportionalitatii restrangerii exercitiului drepturilor afectate si a jurisprudentei Curtii Constitutionale, exigente pe care actul normativ criticat nu le întruneste”, se anunta într-un comunicat al institutiei transmis AGERPRES.

Potrivit sursei citate, argumentele utilizate în preambulul actului normativ nu sunt de natura sa justifice situatia extraordinara si nici urgenta unui act normativ care, reglementand obligativitatea colectarii datelor cu caracter personal si a stocarii pe un termen nedefinit a acestora, limiteaza drastic exercitarea dreptului la viata intima, familiala si privata.

„Cat priveste argumentul legat de necesitatea stringenta privind localizarea celor care apeleaza la 112, Avocatul Poporului mentioneaza ca aceasta era posibila si prin reglementarea anterioara. În plus, din examinarea dispozitiilor legale nu rezulta scopul colectarii datelor de identificare si nici asigurarea garantiilor ca acestea vor fi folosite exclusiv în scopul declarat în preambul. Finalitatea urmarita de legiutorul delegat, si anume reducerea apelurilor abuzive prin identificarea si sanctionarea apelantilor abuzivi, prin intermediul colectarii datelor de identificare ale utilizatorilor de cartele preplatite, nu constituie o situatie extraordinara, nu este de natura a justifica urgenta reglementarii”, a adaugat Avocatul Poporului.

Citeste si:
PSD: Vom corecta in Parlament ordonanta de amanare a ratelor
PSD spune că va "corecta în...

În ceea ce priveste completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului 111/2011 privind comunicatiile electronice, justificarea oferita nu contine elementele necesare pentru care situatia care nu poate fi amanata ori necesitatea colectarii datelor de identificare ale utilizatorilor de cartele preplatite prin ordonanta de urgenta, cu atat mai mult cat aceeasi reglementare prin lege a fost supusa controlului a priori de constitutionalitate, aceleasi norme introduse fiind constatate ca neconstitutionale. De altfel, urgenta reglementarii nu se justifica nici prin prevederile continute, întrucat Ordonanta de urgenta a Guvernului 62/2019 nu cuprinde nicio masura de aplicare imediata de natura sa rezolve o situatie extraordinara. Dimpotriva, aplicarea efectiva a solutiei legislative privind colectarea datelor de identificare ale utilizatorului final al cartelei SIM preplatite se realizeaza începand cu data de 1 ianuarie 2020.

„În context, Avocatul Poporului observa faptul ca OUG 62/2019 încalca art. 115 alin. (6) din Constitutie, prin afectarea dreptului la viata intima, familiala si privata, prevazut de art. 26 din Legea fundamentala si art. 11 si art. 20 prin raportare la art. 8 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Avocatul Poporului reaminteste faptul ca, prin Decizia 461/2014 a Curtii Constitutionale, a fost admisa obiectia de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea si completarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului 111/2011, în ansamblul ei. Comparand textele din actul normativ constatat neconstitutional si cele din art. II al ordonantei de urgenta criticate, Avocatul Poporului observa ca unele contin aceleasi solutii legale. În fine, Avocatul Poporului apreciaza ca actul normativ criticat este în contradictie cu dreptul si jurisprudenta europeana în materia comunicatiilor electronice si nu asigura un cadru adecvat si suficient de protectie a datelor cu caracter personal de la dispozitia administratorului SNUAU, conform legislatiei europene în materie, masura colectarii însasi fiind neadecvata în sensul depasirii scopului propus – acela de sanctionare a apelantilor abuzivi la Serviciul de urgenta”, a concluzionat sursa citata.


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Citește și
Cum arată și ce pot noile flagship-uri Huawei P40: Videografie mobilă
Setari Cookie-uri