De ce vorbim atât de mult despre Apple? S-ar putea să fie pentru că Apple este cea mai valoroasă companie și marcă tehnologică din lume. S-ar putea să fie pentru că produsele sale sunt aspiraționale; adică credem că ni se conferă un anumit statut atunci când folosim unul dintre aceste dispozitive. Am spune că este, de asemenea, în mare parte, datorită poveștii din spatele brandului Apple.

Totul a început într-un garaj, cu un vizionar enigmatic. Compania conduce primul val al computerului personal, dar valul se aplatizează și vin timpuri grele. Vizionarul enigmatic este trimis în exil. Compania aproape cedează. Fondatorul strălucitor se întoarce, scoate compania din cenușă și produc împreună noi produse iconice. Apoi, fondatorul strălucit moare, iar un ofițer șef de operațiuni cu blândețe preia conducerea.

Povestea Apple are, în sine, o calitate mitică. Așadar, poate că nu ar trebui să ne surprindă că plutesc constant mituri în jurul companiei. Iată-le pe cele mai importante și o explicație a modului în care se îndepărtează de realitate.

Fără viziunea lui Jobs, Apple este condamnată la eșec

Apple a intrat într-o nouă etapă a istoriei sale, care cu siguranță nu este condamnată. Unii oameni au impresia că compania nu mai are capacitatea de a concepe și de a produce produse extrem de inovatoare, care perturbă piața, cum ar fi iPod, iPhone și iPad.

Este prea devreme pentru a pretinde asta. Vom învăța mult mai multe despre „viziunea” Apple în viitor, când vor fi disponibile mai multe informații despre proiectul de mașini „Project Titan” și despre eforturile lor viitoare în realitatea virtuală.

Finanțele Apple nu arată ca cele ale unei companii condamnate. Chiar dacă vânzările de iPhone au stagnat în ultimii ani (în mare parte din cauza încetinirii ratelor de înlocuire a smartphone-urilor și a saturației pieței), compania înregistrează în mod obișnuit venituri care îi depășesc pe cele ale altor giganți tehnologici.

Tim Cook nu are abilitățile potrivite rolului său

Oamenii sugerează adesea că CEO-ului Apple, Tim Cook, îi lipsește acea misterioasă calitate pe care o avea Jobs, care ar trebui să ducă Apple la următorul nivel de inovație, relevanță, bogăție etc.

În filmul său recent despre Apple, Rick Tetzeli subliniază că în cei cinci ani în care Cook a fost la conducere, veniturile Apple s-au triplat, forța sa de muncă s-a dublat și acoperirea sa globală s-a extins semnificativ (de ex. în China, India). „El nu va fi niciodată la fel de strălucitor ca Jobs, dar poate fi directorul executiv perfect pentru monstrul care a devenit Apple”, scrie Tetzeli despre Cook.

Ați putea susține că succesul este doar rezultatul unei execuții foarte bune în jurul produselor care existau deja când Cook a preluat conducerea. Dar chiar și acest argument poate fi ușor dezbinat. Primul produs complet nou lansat în timpul epocii Tim Cook, Apple Watch, s-a vândut mai mult în primul său an decât a făcut-o iPhone-ul în primele 12 luni. Ceasul ar putea ajunge să fie un blockbuster, mai ales că Apple adaugă mai multe capacități de sănătate și fitness.

Fiecare lansare Apple a fost magică

Steve Jobs a fost într-adevăr un producător vizionar de produse, dar nu tot ce a atins s-a transformat în aur. Jobs a avut la fel de multe eșecuri ca succese (doar că succesele sale au fost mai discutate). Vă amintiți mouse-ul circular care a venit cu primul iMac în 1997? Sau „Cubul” PowerMac G4 din 2001 pe care Apple l-a întrerupt după un an? Sau rețeaua de recomandări sociale iTunes Ping? Mai sunt și altele.

Apple trebuie să mențină o gamă de produse foarte limitată

Când Steve Jobs s-a întors la Apple, a tăiat 70% din produsele la care lucra Apple. Gata cu imprimantele. Gata cu Newton PDA. A concediat 3.000 de oameni. Jobs a desenat o matrice cu patru cadrane: „Pro”, „Consumer”, „Desktop” și „Laptop”. În cartea sa despre Steve Jobs, Walter Isaacson îi acordă lui Jobs credit pentru salvarea Apple, reorientând compania către acele domenii de produse. Probabil că este adevărat.

Dar credința că Apple trebuie să aibă o gamă de produse limitată pentru a reuși este învechită. Și în epoca alegerilor radicale ale consumatorilor, nu este chiar atât de adevărată ca pe vremuri. Apple vinde acum mai multe tipuri de desktopuri, laptopuri, tablete și telefoane. Vinde dispozitivul de streaming Apple TV. A adăugat ceasul Apple Watch, care vine în două dimensiuni și cu combinații aparent interminabile de benzi și ceasuri. Și există șanse mari ca compania să lanseze în viitor un fel de dispozitiv de realitate augmentată, precum și o mașină electrică.

Sursa foto Pixabay.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri