20 August 2010

Piata de electronice si IT din Romania, de cinci ori mai mica decat cea poloneza



Vanzarile de produse electronice, electrocasnice, IT si telecom au fost de circa 537 milioane de euro in primul semestru al acestui an, de 4,6 ori mai mici decat cele din Polonia, a doua tara din Europa de Est in ceea ce priveste vanzarile de bunuri de folosinta indelungata, arata datele companiei de cercetare GFK.

Pe de alta parte,dintre cele trei tari din Europa de Est care au inregistrat scaderi ale vanzarilor, Romania a fost cea mai afectata de criza, in prima jumatate a anului vanzarile de produse electronice, electrocasnice, IT si telecomunicatii micsorandu-se cu 20,3% fata de ianuarie-iunie 2009.

Comparativ, in Polonia scaderea a fost de 6,1%, in timp ce in Slovacia de 4,1%.

Cu toata acestea declinul este mai mic comparativ cu perioadele anterioare, de exemplu, in prima jumatate a anului trecut in Romania s-au vandut produse in scadere cu 40,4% fata de ianuarie-iunie 2008.

Insa sunt si tari est-europene care au inregistrat cresteri in primul semestru din acest an, in Ucraina vanzarile crescand cu 45,3% comparativ cu aceeasi perioada din 2009, in Rusia cu 11,9%, iar in Cehia cu 3,1%.

Scaderea mare inregistrata in Romania de bunurile de folosinta indelungata a fost cauzata mai ales de vanzarile foarte slabe din domeniul IT-ului, telecomunicatiilor si produselor pentru birou.

Astfel, vanzarile de produse IT au scazut de la 216 milioane de euro anul trecut la 149 de milioane de euro in primul semestru din 2010, cele de telefoane mobile si accesorii pentru acestea s-au diminuat de la 119 milioane de euro la 81 de milioane de euro, iar vanzarile de echipamente pentru birou au scazut de la 24 de milioane de euro in primul semestru din 2009 la 17 milioane de euro.

Cu toate ca in al doilea trimestru al anului, acesta scaderea fata de aprilie-iunie 2009 a fost de circa 15%, majoritatea managerilor romani se asteapta ca piata sa continue sa se contracteze avand in vedere ca majorarea TVA, reducerile de personal si de salarii sunt factori care ii determina pe romani sa isi limiteze tot mai mult cheltuielile.

"Decizia de achizitie in piata de electronice s-a mutat aproape exclusiv catre ofertele speciale. Practic, piata este definita de o maxima agresivitate in ceea ce priveste ofertele de pret, marginile jucatorilor reducandu-se de multe ori sub limita de supravietuire", afirma de curand Alexandru Mina, directorul de comunicare al Panasonic Romania.

Sursa: GFK Temax.
Pentru Rusia, Polonia, Ucraina si Cehia a fost luat in considerare cursul valutar de la 30 iunie 2010, respectiv 30 iunie 2009.



Citeste si