1 Iulie 2014

40 de ani de la aparitia codului de bare. Care este urmatorul pas in retail



Pe 26 iunie 1974 un pachet de guma de mestecat a fost primul produs cu un cod de bare scanat din istorie. Se intampla intr-un supermarket din Ohio. Intre timp acest cod a revolutionat retailul la nivel global, oferind posibilitatea de a identifica un produs, de a-i urmari traseul de la producator pana in magazin si de a stabili pretul, scrie The Economist.

La vremea respectiva un element revolutionar, codul de bare are in prezent posibilitati limitate, fiind alcatuit dintr-o serie de dungi verticale ce pot fi citite de un dispozitiv de tipul laserului. Noua generatie de etichete aduce o abordare mult mai specializata, continand elemente electronice care pot stoca si furniza informatii. Unele produse sunt deja echipate cu etichete care pot fi identificate prin semnal RFID. Spre deosebire de codul de bare clasic, o eticheta RFID nu trebuie sa fie in dreptul dispozitivului de citire. Aceste etichete sunt folosite drept elemente de securitate pentru a urmari produsele in fabrica sau sunt implantate sub pielea animalelor de companie pentru o mai usoara identificare. Cu toate acestea, etichetele RFID sunt mai scumpe decat decat codurile de bare clasice, care pot fi printate ca parte din designul produsului, direct pe ambalaj.

Ideea din spatele etichetelor inteligente este producerea unui film flexibil din elemente electronice care poate fi tiparit ca un cod de bare. O companie care comercializeaza astfel de dispositive este Thinfilm, din Oslo. Firma ofera in premiera posibilitatea de a printa circuite de memeorie care pot fi utilizate de etichetele inteligente pentru a stoca informatii.

Aceste etichete pot stoca timpul si temperatura la care au fost produse bunuri perisabile precum alimente sau medicamente. In plus, pot fi programate pentru a ajusta pretul produselor in functie de promotiile avute in plan de catre companii.



Citeste si