11 Decembrie 2014

Dilema Airbus: sa modernizeze sau sa renunte la A380



Airbus Group, care nu a reusit sa atraga in acest an niciun nou client pentru aeronava de mari dimensiuni A380, se afla la o rascruce cu doua optiuni, sa o modernizeze sau sa renunte la ea, relateaza Bloomberg.

Anul 2014 este primul de la intrarea in serviciu a avionului cu punte dubla in care Airbus nu a reusit sa atraga un client nou. Singurul cumparator din acest an a fost o companie de inchirieri care trebuie mai intai sa atraga ca client un prim operator aerian pentru a activa o comanda de 20 de aparate A380, relateaza Mediafax.

Si numarul de comenzi primite pana in prezent de Airbus pentru A380 este destul de scazut si incert, fapt evidentiat de anularea unei comenzi de sase astfel de aparate de catre compania japoneza Skymark Airlines, alte doua avioane fiind aproape de livrare. La sapte ani de la intrarea in exploatare, avionul A380, a carui dezvoltare a costat 25 de miliarde de dolari, risca sa devina un esec costisitor. A380 este popular in randul calatorilor, dar majoritatea operatorilor aerieni prefera modele mai mici de avioane, cu consum mai scazut de carburant si care pot avea acces pe mai multe aeroporturi.

Emirates este singurul client fidel pentru A380, comandand 140 de avioane de acest tip, in timp ce alte companii aeriene fie au renuntat la comenzi, fie au probleme sa ocupe toate locurile din aceste aeronave. "Este un avion excelent, dar este potrivit numai pentru anumite destinatii", a declarat directorul general al Air France-KLM, Alexandre de Juniac, care intentioneaza sa anuleze comenzile pentru doua din 12 avioane A380, intentionand sa le inlocuiasca cu modele de dimensiuni mai mici.

Deocamdata, Airbus a exclus modernizarea motoarelor avioanelor A380, care le-ar face mai atractive pentru noii cumparatori. Directorul financiar al Airbus, Harald Wilhelm, a declarat luna trecuta ca programul A380 va amortiza costurile anul viitor si ca numarul comenzilor este solid, pentru urmatorii cativa ani.

Aeronava A380 cu patru motoare este o raritate, dupa ce Airbus a renuntat la modelul A340. Actiunile Airbus s-au depreciat in acest an cu 24%, inregistrand cea mai slaba ecolutie dupa 2008.

Titlurile companiei americane concurente Boeing s-au depreciat in 2014 cu numai 5%. Boieng a anuntat la randul sau, marti, ca va reduce productia la avionul 747 jumbo, destinat curselor pe distante lungi, pentru care nu a primit noi comenzi in acest an. Constructorul american are comenzi neonorate pentru 39 de avioane 747 jumbo, care asigura productia in urmatoarele 30 de luni.



Citeste si