21 Octombrie 2009
Lectiile schimbarii - Ce au invatat managerii din ultimele 12 luni
Cum au trecut pana acum companiile globale de top prin recesiune si cum se pregatesc pentru perioada de redresare economica? La aceasta intrebare au raspuns mai multi manageri in cadrul materialului „Lectiile schimbarii”, realizat pe plan mondial in decursul ultimelor luni.
Afaceri ca de obicei
A existat un consens ca pot fi si trebuie sa fie invatate multe lectii din experienta ultimelor optsprezece luni. Acum un an indicii pietei de capital s-au prabusit cu 10% intr-o singura dimineata; intre timp ei s-au restabilit si, cu toate ca multe companii nu mai sunt pe marginea prapastiei, putine dintre ele cred ca vor face de acum inainte „afaceri ca de obicei” (business as usual).
"La prima vedere, este o perspectiva destul de sumbra pentru mediul de afaceri, in aceasta lume noua, cea post-recesiune. Ca o tendinta generala, cererea va fi scazuta in orizontul de timp previzionabil, iar somajul va ramane in continuare la un nivel ridicat. Acelasi lucru se va intampla si cu cotele de impozitare, pentru ca este necesara finantarea programelor guvernamentale de facilitati acordate companiilor in diverse tari pentru iesirea din criza. Prin urmare, va mai dura ceva timp pana ce se va recastiga increderea consumatorilor. Nu exista nici o indoiala ca vom vedea, de asemenea, reglementari mai profunde si mai agresive, care, prin cerinta de implementare, vor aduce un cost suplimentar pentru afaceri ", explica Steve Almássy, vicepresedinte al Ernst & Young.
Mediu de afaceri diferit, prioritati diferite
Dupa cum explica Steve Almássy, "cu sase luni in urma, clientii ne spuneau ca a fost vorba de supravietuire si de obtinerea de suficient numerar pentru a isi putea plati personalul si furnizorii. Acum, corporatiile sunt mai interesate de reevaluarea modelului lor de afaceri si de flexibilizarea operatiunilor. Cash-ul este inca important, dar la fel de importanta este planificarea pentru viitor si pentru cresterea cotei de piata, fie prin extindere geografica, fie prin produse si servicii noi."
Va reevaluati modelul de afaceri?
O mare parte din companii si-au reevaluat, de asemenea, strategia lor fata de clientii-cheie (84%) si si-au revizuit tintele de rentabilitate pe categorii/segmente de clienti (85%).
Imbunatatirea eficientei
Numarul de companii care au apelat deja la outsourcing sau la centre de servicii in comun (shared service centers) a fost mai mic (55%), dar alte 31% dintre companiile cu care am discutat au afirmat ca intentioneaza sa introduca un program de eficienta pentru functiile de suport in afaceri. In aceasta perioada, companiile au fost preocupate in mod activ de introducerea de programe pentru reducerea costurilor fixe.
De asemenea, firmele au identificat nevoia de a putea face previzionari si analize mai bune (80%) si de a continua sa caute noi modalitati de a avea un program de lucru flexibil, ca si contrapondere la optiunea reducerii numarului de angajati (71%).
Lectii din diverse sectoare industriale
"In pofida diferentelor dintre sectoare in ceea ce priveste modul in care acestea au fost afectate de recesiune, exista unele principii comune pe care toate le-au invatat in ultimii doi ani. Nu exista companie, indiferent de sector de activitate, care sa isi poata permite sa creada ca va realiza o revenire la normalitate intr-un termen scurt si mai mult fiecare industrie are jucatori care nu vor supravietui pe termen lung", spune Steve Almássy.
Diversificare pe noi piete
La aceasta intrebare 85% din companii au raspuns ca au facut deja acest lucru (59%), sau au in vedere un astfel de plan (26%).
"Este cel mai probabil ca pietele emergente isi vor reveni in cea mai mare parte a lor ceva mai rapid din recesiune; clientii nostri vad ca acum 15% din companiile Fortune 100 isi au sediul principal in tarile BRIC (Brazilia, Rusia, India si China), aceasta insemnand ca oportunitatile de crestere economica si potentialul de a se extinde sunt cu adevarat globale. Chiar daca in prezent companiile pun accent pe activitatile lor de baza, asta nu le impiedica sa caute clientii si piete noi", spun oficialii Ernst & Young.