(a) separarea proprietatii asupra sistemului de transport (entitatea care detine sistemul de transport este si operator de transport, daca indeplineste anumite cerinte de separare fata de alte activitati);
(b) operatorul de sistem independent (operatorul de transport nu este si proprietarul sistemului de transport);
(c) operatorul de transport independent (sistemul de transport este proprietatea operatorului de transport, acesta indeplinind o serie de cerinte de independenta).
Implementarea oricaruia dintre modelele de mai sus implica efectuarea unei proceduri de certificare.
Prin proiectul de modificare a Legii energiei electrice se pare ca se intentioneaza implementarea modelului 2. Aplicarea acestui model ar putea aduce restructurari importante la nivelul organizarii OTS si al desfasurarii serviciului de transport al energiei electrice, implicand, printre altele:
(a) asigurarea independentei OTS fata de alte entitati active in domeniul producerii si furnizarii energiei electrice, avand in vedere particularitatile actionariatului in societatile din domeniul energiei electrice si
(b) desfasurarea unui proces de certificare a OTS conform Directivei 2009/72/CE.
Romania ar fi trebuit sa transpuna cerintele de mai sus pana pe 3 martie 2011 si sa asigure independenta OTS pana pe 3 martie 2012.
In prezent, insa, Romania se numara printre statele membre care nu au informat Comisia referitor la adoptarea masurilor de transpunere a prevederilor europene. Comisia a trimis la inceputul anului 2012 avize motivate statelor membre in cauza, acestea avand la dispozitie 2 luni pentru a raspunde.
Autor: Bianca Pop, asociat in practica de energie a NNDKP
Citeste si:
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: