Piata serviciilor juridice trece prin transformari radicale datorate reglementarilor tot mai complexe, riscului crescut in arii multiple, evolutiei economiei digitale si presiunii continue privind reducerea costurilor, potrivit rezultatelor studiului global "Tendinte in serviciile juridice" realizat de Deloitte. Potrivit studiului, clientii cauta consultanti care inteleg dinamica afacerilor, dar si impactul deciziilor juridice asupra altor arii de business.

"Clientii nostri cauta solutii care depasesc sfera strict juridica. Provocarile lor sunt multi-dimensionale si au nevoie de consultanti care inteleg in profunzime dinamica afacerilor si impactul deciziilor pe probleme juridice asupra altor arii ale business-ului, mai ales in cazul in care au operatiuni in jurisdictii multiple", a declarat Andrei Burz-Pinzaru, partener Reff & Asociatii, membra a retelei Deloitte Legal in Romania.

Studiul Deloitte Legal arata ca nevoile companiilor se schimba semnificativ, majoritatea respondentilor luand in calcul reevaluarea furnizorilor de servicii juridice. Pe fondul cresterii cererii de servicii juridice, se observa nevoia unui nou tip de consiliere, care sa acopere o gama mai larga de servicii.

Cumparatorii de servicii juridice cauta in special furnizori care sa le inteleaga afacerea si industria, care sa ofere consultanta in zone care depasesc sfera juridica, care sa ofere servicii multidisciplinare in jurisdictii multiple si sa foloseasca mai eficient tehnologia.

O piata de servicii juridice in crestere si in schimbare

Atat cererea cat si bugetele pentru servicii juridice sunt in crestere. Anumite arii inregistreaza cresteri mai mari decat altele, in special in zona de conformare (49%), M&A (42%) si cea a litigiilor (39%).

Conformarea cu reglementarile la nivel global apare ca una dintre cele mai mari provocari ale departamentelor juridice de azi, pe langa nevoia de a realiza mai multe cu resurse mai putine.

Majoritatea participantilor la studiu (55%) - in general directori de departamente juridice, sau CEO si CFO - au reevaluat sau sunt in curs de reevaluare a furnizorilor de servicii juridice.

Studiul arata ca, in timp ce asteptarile privind serviciile furnizate de consultanti externi evolueaza, acestea nu sunt intotdeauna indeplinite mai ales in zone cum ar fi utilizarea tehnologiei, transparenta financiara si furnizarea de servicii integrate.

Unul din trei cumparatori de servicii juridice care au participat la studiu isi doreste ca furnizorul sau de servicii juridice sa cunoasca industria si sa aiba experienta comerciala, nu doar juridica, insa furnizorii actuali nu indeplinesc aceste criterii.

Pe langa furnizarea de servicii juridice specializate, respondentii se asteapta ca furnizorul lor de servicii sa contribuie cu experienta dincolo de sfera juridica (33%) si cu o diseminare proactiva a cunostintelor (18%). 52% au raspuns ca ar angaja o firma de avocati netraditionala.

Cinci tendinte pentru serviciile juridice: ce-si doreste cumparatorul

  • Consultanta integrata la nivel international, care depaseste sfera juridica. Marea majoritate a celor intervievati si-a exprimat nevoia de a beneficia de expertiza care sa includa cunoasterea industriei, expertiza comerciala sau non-juridica. Totodata, acestia isi doresc ca furnizorul lor de servicii juridice sa inteleaga chestiuni legate de securitatea si protectia datelor si sa aiba o abordare pro-activa cu privire la impartasirea experientei in mai multe jurisdictii.
  • Utilizarea mai eficienta si pe scara mai larga a tehnologiei. Majoritatea participantilor (77%) a spus ca tehnologia nu inlocuieste inca activitatile avocatilor interni. Totusi, mai bine de jumatate (52%) au spus ca acest lucru se va intampla in urmatorii cinci ani. Cumparatorii de servicii isi doresc tehnologii mai bune si mai relevante care sa poata fi utilizate de platforme integrate.
  • Consultanta in zona de conformitate. Aproape jumatate (49%) din participantii la studiu au spus ca bugetele departamentelor lor juridice cresc in aria conformitatii de reglementare. In particular, conformarea globala este perceputa drept o problema majora pentru avocatii interni, peste un sfert dintre cei intervievati (26%) spunand ca aceasta este cea mai mare provocare cu care se confrunta departamentul din care fac parte.
  • Costuri fixe, corelarea ofertei financiare cu valoarea adaugata si o mai mare transparenta. Un numar mare de participanti au spus ca doresc mai multa predictibilitate si transparenta in ce priveste facturarea, mentionand frecvent costuri fixe sau plafonate sau stabilirea ofertei financiare in functie de valoarea adaugata adusa de consultant.
  • Cerere pentru furnizori de servicii juridice alternativi sau netraditionali. Majoritatea (55%) participantilor la studiu ia in calcul reevaluarea semnificativa a furnizorilor de servicii juridice. Mai bine de jumatate (52%) au spus ca doresc sa achizitioneze servicii juridice de la o firma de avocati netraditionala care ofera o gama larga de servicii.

Studiul a fost realizat de RSG Consulting la cererea Deloitte Legal pe baza unui chestionar online cuprinzand raspunsurile a 243 de respondenti care ocupa pozitii de CEO, CFO sau director juridic in companii globale, in perioada septembrie 2015 - februarie 2016.

Reff si Asociatii SCA este societate de avocati membra a Baroului Bucuresti si reprezinta reteaua internationala de avocati Deloitte Legal in Romania. Deloitte furnizeaza servicii de audit, taxe, consultanta, consultanta financiara.

Sursa foto: compania

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri