Într-un context social și economic care se schimbă literalmente de la o zi la alta, guvernele lumii sunt într-o continuă căutare de soluții legislative care să răspundă noilor provocări. În această cursă, prin ultimele modificări aduse Ordonanței de Urgență nr. 30/2020, pare-se că avem în sfârșit o soluție viabilă, sau măcar mai realistă decât cele precedente, pe problema șomajului tehnic.

Șomajul tehnic reprezintă o măsură de suspendare a contractului individual de muncă, dispusă de angajator atunci când activitatea companiei este întreruptă sau redusă temporar din motive economice, tehnologice, structurale sau similare.

În mod normal, pe perioada șomajului tehnic angajatorul este obligat să achite salariaților afectați de măsură o indemnizație de minim 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, fără ca salariații să poată fi obligați să presteze vreun fel de muncă în schimbul indemnizației.

Particularitățile șomajului tehnic în contextul COVID-19

Având în vedere efectele economice produse de răspândirea COVID-19, foarte multe companii au fost puse în situația de a-și întrerupe sau de a-și reduce activitatea în mod semnificativ, nemaifiind astfel în măsură să poată susține indemnizațiile ce trebuie plătite conform legii salariaților trimiși în șomaj tehnic.

Citeste si:
Tătaru: Spitalele vor relua activitatea non-covid; pandemia e...
Nelu Tătaru: Spitalele vor...

Pentru a contracara efectele negative ale acestui fenomen (care putea conduce foarte rapid la un val mare de concedieri și/sau de suspendări ale contractelor individuale de muncă ca efect al forței majore), guvernul a adoptat o soluție legislativă prin care și-a asumat în anumite condiții plata indemnizației datorată salariaților trimiși în șomaj tehnic. În cele ce urmează vom face o scurtă trecere în revistă a tuturor acestor măsuri.

  • În ce constă ajutorul acordat de stat, și cine poate beneficia de acest ajutor?

Potrivit ultimelor modificări aduse OUG nr. 30/2020, beneficiază de ajutorul acordat de stat toți salariații companiilor a căror activitate a fost redusă sau întreruptă temporar, total sau parțial, ca urmare a efectelor epidemieisalariati COVID-19. Indemnizația acordată de stat este în cuantum de 75% din salariul de bază, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu brut aprobat prin Legea nr. 6/2020.

  • Ce se întâmplă în cazul salariaților a căror salarii de bază depășesc salariul mediu brut?

Pentru salariații a căror salariul de bază este mai mare decât salariul mediu brut aprobat prin Legea nr. 6/2020 (adică mai mare de 5.429 lei brut), diferența de indemnizație nesubvenționată de stat poate fi suportată de angajator, neexistând însă o obligație în acest sens.

  • Este indemnizația acordată de stat supusă impozitării și plății contribuțiilor sociale. Dacă da, cine suportă aceste contribuții?

Indemnizația acordată de stat în baza OUG 30/2020 este supusă impozitării și plății contribuțiilor sociale obligatorii, acest aspect fiind cert. Potrivit ultimelor clarificări aduse Ordonanței de Urgență nr. 30/2020, sumele datorate cu titlu de impozit pe venit și contribuții obligatorii urmează a fi plătite din indemnizațiile încasate de angajatori de le bugetul asigurărilor pentru șomaj, deci sunt suportate tot de către stat.

Citeste si:
Industria tutunului din Romania, de la pandemie la relaxare [INTERVIU]
Industria tutunului din...
  • Care este procedura de urmat pentru obținerea indemnizației ?

Într-o primă etapă, angajatorul trebuie să emită o decizie prin care să dispună suspendarea contractelor individuale de muncă și trimiterea salariaților în șomaj tehnic. Decizia trebuie comunicată salariaților afectați de măsură (comunicarea putându-se face inclusiv prin e-mail) și trebuie înregistrată în Revisal.

Într-o a doua etapă, angajatorul trimite către agenția județeană pentru ocuparea forței, prin poștă electronică, următoarele documente : o cerere semnată și datată prin care se solicită acordarea indemnizației, o declarație pe propria răspundere privitoare la reducerea sau întreruperea activității, și lista persoanelor care urmează să beneficieze de indemnizație, listă ce trebuie să fie asumată de către angajator.

Cererea însoțită de documente se depune în luna curentă pentru plata indemnizației din luna anterioară, iar indemnizația se virează de către stat în cel mult 15 zile de la depunerea cererii.

Așadar, după mai multe modificări și frământări, am ajuns într-un final să avem reglementată o procedură viabilă de solicitare și obținere a indemnizațiilor acordate de stat pentru salariații trimiși în șomaj tehnic.

Citeste si:
Autorităţile de la Berlin au ajuns la un acord cu UE privind...
Autorităţile de la Berlin au...

Deși procedura pare relativ simplu de pus în aplicare, există o serie de documente ce trebuie întocmite în mod corespunzător, precum și o serie de pași ce trebuie urmați cu strictețe.

Eventualele erori, intenționate sau neintenționate, săvârșite în procedura de solicitare a indemnizațiilor, vor fi depistate cu prilejul controalelor care în mod cert vor fi efectuate, și vor fi sancționate cel mai probabil prin obligarea angajatorului la restituirea indemnizațiilor încasate, indemnizații la care se vor aplica probabil inclusiv dobânzi și penalități de întârziere. Pentru evitarea unor astfel de neplăceri, este recomandat ca implementarea procedurii să se facă cu consultarea prealabilă a unor specialiști în domeniu.

Urmează să monitorizăm atent implicațiile juridice și economice pe care lupta împotriva COVID-19 le va avea asupra mediului de afaceri pentru a aduce clarificări suplimentare pe acest subiect.

Sursa foto: Bakhtiar Zein / Shutterstock

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Citește și
Guvernul va lansa o schemă de ajutor pentru companiile mari
Setari Cookie-uri