Manuela Ciugudean a lucrat 15 ani in domeniul marketingului, desi debutul carieri a avut loc in sfera jurnalismului politic. Astazi este trainer, brand strategist, antreprenor si iar misiunea ei, asa cum povesteste chiar ea, este sa le dea incredere in ei oamenilor care, desi au potential nermarginit, sunt inca nesiguri de cate pot realiza si sunt mai putin populari decat isi doresc. Fie ca sunt antreprenori/soloprenori/freelanceri, fie angajatori, angajati, persoane care stau acasa sau vor sa porneasca o afacere, cu totii doresc sa fie apreciati la adevarata valoare, sa faca lucruri la care sunt buni si care le plac. Sa fie recunoscuti si recompensati pe masura financiar sau emotional.

1. Cine este Manuela Ciugudean in acest moment si cum arata o zi tipica din viata ta?
Sunt coach, trainer si brand strategist, antreprenor, sotie si mama unui baietel de 3 ani, Andi. O zi obisnuita din viata mea e compusa din rutina, ritualuri si noutati si e presarata cu dragoste pentru familie. Ma trezesc devreme, sunt foarte activa dimineata. Atunci sunt singura cu mine, gandurile, starile si planurile mele pentru ziua care incepe. Apoi imi intru in atributiile de mama si sotie, ma pregatesc pentru sesiunile de coaching sau consultanta la birou, imi umplu paharul de stare de bine in prezenta lui Andi, cat il duc la gradinita. Apoi ziua continua cu intalniri, discutii, negocieri, timp pentru mine, pranzul. Dupa-amiaza revin la gradinita, il iau pe Andi si plecam spre casa. Uneori ne intalnim cu sotul in oras si petrecem timp impreuna, de cele mai multe ori venim acasa, ne jucam, gatim, ne dragalim si adormim. Weekendurile sunt pentru familie, mai putin cele in care organizez diferite workshopuri.

2. Ce este brandingul personal?
Este activitatea prin care ne facem cunoscuti brandul propriu. Iar brandul propriu, pe scurt, poate fi descris ca impresia pe care o lasam celorlalti. E sinonim cu ceea ce se spune despre noi cand nu suntem in incapere. Prin branding personal devenim mai cunoscuti, mai populari profesional, ne facem auziti ca specialisti in ceea ce stim sa facem. Indiferent ca suntem angajati sau angajatori, freelanceri, soloprenori, voluntari etc.

3. De ce este important un brand personal?
Pentru a ne putea diferentia de competitie pe o piata suprasaturata de branduri mai mici, mai mari, de companie sau personale. Pentru a pleca din pozitie de favorit la o pozitie nou deschisa intern sau in afara firmei. Pentru a fi noi cei are castigam clientul. Pentru a lasa ceva valoros in urma noastra, ca profesionisti.

4. Cat de importanta este vocatia in acest sens?
Foarte importanta. Brandul personal se bazeaza pe 4 piloni esentiali: valori, talente/expertiza, interese si motivatii. Vocatia intra la “talent si/sau expertiza”. Cei 4 stalpi care alcatuiesc brandul personal sunt deopotriva de importanti. E esential sa ai talent, chemare, vocatie, experienta sau expertiza in domeniul in care activezi, ca sa faci din tine un brand. Daca unul din acesti 4 piloni e instabil, se va vedea si in constructia brandului personal.

5. Fiecare dintre noi are un potential uman si profesional imens insa numarul celor care il fructifica este surprinzator de mic. Ce anume ne impiedica sa ne accesam si sa ne fructificam acest potential?
Actiunea. Simplul fapt de a face ceea ce spunem ca vom face. Din confortul canapelei noastre de acasa sau al scaunului de la birou, nu prea ies lucruri marete. Cei care fac sau au facut lucruri extraordinare, care au un brand personal puternic - si va dau cateva exemple: Oprah, Michelle Obama, Steve Jobs, Andreea Esca, Mirela Retegan, au iesit din zona de confort si au facut. Au valorificat acel potential pe care desigur, multi dintre noi il avem. Au pus potentialul la munca.

6. Care este primul pas in construirea brandului personal?
Primul pas e introspectia. Sa stii cine esti si ce vrei, la ce esti bun, ce valori ai si de ce te dai jos din pat dimineata. De cele mai multe ori, e greu sa aflam raspunsurile singuri, asa ca recomand serviciile unui brand strategist inca de la aceasta faza.
Daca stii lucrurile acestea, nivelul tau de dezvoltare personala e suficient de ridicat incat sa poti incepe sa construiesti brandul personal. inseamna ca ai acumulat destula experienta in domeniul de interes, ca te cunosti suficient de bine, stii ce vrei si ce nu vrei sa faci, cunosti ce te motiveaza si poti incepe sa “dai” si celorlalti din invatamintele tale.
Provocarea e sa stim ce vrem si e o provocare mare. E cea mai grea intrebare a existentei noastre, poate. “Ce vrei?” Sa poti avea raspunsul indiferent la ce ora din noapte esti intrebat(a). Brandurile personale puternice stiu ce vor. Au siguranta de sine, sunt autentice. Ne fac sa le iubim tocmai fiindca se iubesc pe sine si se autostimeaza.
Dupa faza introspectiei, urmeaza alte trei: constructia brandului; dezvoltarea brandului; mentinerea brandului.

7. Cum ii poate ajuta acest concept pe cei care nu sunt antreprenori sau freelancers?
ii ajuta la fel de mult ca pe antreprenori sau freelancers. Sa vorbim de exemplu despre angajati. Brandul personal ii ajuta sa se faca observati in companie si sa isi faca auzite ideile. Sa isi exercite nivelul de influenta, sa obtina cu usurinta aprobarea sau sprijinul colegilor/superiorilor. Sa fie identificati ca experti in aria lor de activitate. in firma si in afara ei. Fiindca exista o lume si in afara companiei, de care majoritatea uitam, fiindca lasam day-to-day job sa preia controlul vietii noastre profesionale. Un brand personal solid in interiorul companiei ne poate aduce proiecte aditionale, care sa ne scoata in mod pozitiv din zona de confort si sa ne ajute sa trecem la urmatorul nivel in cariera. Odata ce esti recunoscut ca expert in cadrul firmei tale, urmatorul pas e sa cresti popularitatea in industria in care activezi. Apoi sa iti largesti orizonturile chiar si dincolo de industrie, sa ai o voce pe scena economica, politica, socio-culturala etc.
Brandul personal in companie poate insemna sa faci parte din echipe de voluntari, sa scrii articole pe intranet sau pe blogul companiei, sa ajuti la organizarea evenimentelor pentru angajati etc.
Valoarea brandului personal se vede mai ales cand exista un proces de selectie pentru o noua pozitie interna. Angajatii cu brand personal solid, cei vocali, care manifesta interes pentru auto-dezvoltare, spirit de echipa, voluntariat etc. vor avea avantaje competitive semnificative fata de cei care nu fac toate aceste lucruri. Daca procesul de selectie este extern, atunci cu atat mai mult brandul personal eficient va contribui la obtinerea acelui job.
Exemple de branduri personale solide, din interiorul organizatiilor: Sheryl Sandberg, COO Facebook; Elon Musk – CEO Tesla; Steve Jobs – fost CEO Apple. Ei sunt cunoscuti pentru ceea ce fac/au facut in afara jobului lor day-to-day. Sheryl este activista in miscarea Lean-In, a gasirii echilibrului munca-viata pentru femei in pozitii de conducere in SUA. Elon Musk este pionierul lumii moderne, care ne-ar putea duce pe Luna. Steve Jobs a reinventat modul in care interactionam cu tehnologia.
in Romania, Marius Ghenea este un brand personal solid in afaceri. El a evoluat mult in ultimii ani, de la statutul de angajat la cel de fondator de scoala de afaceri, antreprenor, business angel, mentor etc.

8. Ce ofera un workshop de branding personal?
Workshopul este inceputul conversatiei despre brandul personal.
Exista numeroase formate de workshopuri – unele dureaza o zi, altele, precum cel la care sunt invitata sa vorbesc la retreat-ul Kudika, doua ore si jumatate.
Etapele sunt aceleasi: introspectia, analiza asset-urilor personale si profesionale, cum incepem sa construim, cum construim, cum dezvoltam, apoi cum mentinem brandul personal relevant pe piata. Foarte important dupa pasul introspectiei este stabilirea canalelor de comunicare, identificarea publicului-tinta, frecventa cu care se va comunica etc.
De obicei, workshop-urile au menirea de a produce niste momente de constientizare, asa-numitele “aha” moments. La evenimente, trainerul pune lucrurile in perspectiva, ceea ce ajuta mult participantii sa inteleaga exact ce este si ce nu este brandul personal. Dinamica de grup, experienta celorlalti participanti e foarte importanta la workshop-uri. Participantii invata de la trainer despre brandul personal si invata si de la ceilalti din sala.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »


Setari Cookie-uri