Inceputul unui discurs capteaza atentia (sau nu) si seteaza tonul intregii prezentari. La inceput, oamenii sunt dispusi sa-ti ofere cateva momente de interes, asa ca modul in care incepi conteaza foarte mult.

Inceputul si finalul unei prezentari sunt partile care merita cea mai mare investitie de timp, pentru a deveni automate in momentul de foc – sa le spui dezinvolt, fara sa clipesti, fara a rata nimic din ceea ce ti-ai propus. Audienta se prinde imediat daca ai exersat sau nu inceputul si finalul – aceasta este concluzia mea dupa sute de prezentari antrenate.

Hai sa vorbim intai despre inceputuri care nu te ajuta si care sunt de evitat total, dar pe care le intalnim foarte des la conferinte:

  1. Scuze: “n-am avut timp sa pregatesc un speech, a fost o perioada incarcata”, “sper sa reusesc sa fiu la inaltimea asteptarilor”, “nu merge slide-ul”, “nu am mai vorbit in public”
  2. Sa spui ca ai emotii

Ambele exemple sunt despre setarea asteptarilor in ochii audientei si seteaza asteptari joase, chiar daca, paradoxal, oamenii care incep asa au continut bun de multe ori

  1. Informatii despre tine si compania ta – “buna, sunt Andrei Popescu, lucrez de 10 ani la compania x si suntem lideri de piata”. Vedem acest gen de inceput des la conferinte si, de fapt, pe oameni ii intereseaza ce poti face tu pentru ei sau ce pot face produsele tale pentru ei.

In schimb, poti folosi aceste informatii in background: “in ultimii 10 ani de cand fac cercetare la compania X…”

Nu e despre a nu folosi credentiale ci despre cum le pui intr-un context care sa vorbeasca audientei despre beneficiile acesteia.

  1. Formalitati – “ma bucur sa fiu aici”, “ati organizat un eveniment asa frumos, multumesc pt invitatie”,

“multumesc colegilor care mi au dat incredere sa vorbesc in numele companiei”, “va multumesc pentru ca v-ati rupt din timp sa veniti”.

  1. O gluma – oamenii considera ca daca vor spune o gluma la care au ras ei, va avea acelasi succes si in

cazul publicului. Da, umorul vinde, dar nu multi sunt cei talentati in a spune glume si ai mai multe sanse sa nu iti iasa decat sa da. O exceptie aici este situatia in care esti recunoscut pentru simtul umorului si face parte din personalitatea ta – atunci, probabil, vei avea succes.

Mare atentie si la subiectele glumelor, pentru ca putem ataca, fara sa vrem, oameni din sala. Singura forma de umor acceptata mereu este autoironia.

Antreaza-ti inceputul si foloseste una dintre cele 5 idei de mai jos:

  1. Incepe cu o poveste personala

Este cea mai des intalnita in prezentarile TED si sunt cele mai recomandate inclusiv in prezentari la nivel inalt.

“Cand eram in studentie, am avut un profesor de cercetare care mi-a spus – daca nu poti sa masori acel lucru, nu exista. Intreaga mea perioada de studiu a fost presarata cu oameni care au crezut astfel”.

https://www.youtube.com/watch?v=yOdVzjei0wo

2. Catchy phrase – este o propozitie cheie, interesanta, care poate fi chiar mesajul cheie al intregii prezentari. Acest mesaj cheie poate fi apoi folosit, pe sistemul picaturii chinezesti, de la inceput si pana la final. In acest caz, scopul speakerului devine sa faca legaturi bune intre povestile care exprima mesajul cheie.

“Oamenii sunt frumosi – prima data am aflat asta la 5 ani, atunci cand tatal meu m-a dus sa vizitez pentru prima data gradina botánica.

“2017, viscol puternic, -20 de grade la altitudinea de 4000 de m la care ne aflam, iar noi ne pregateam sa plecam din nou la drum.”

“Atunci cand crezi ca nu mai poti, poti mai mult. Am invatat asta in 2008, cand am deschis primul business”.

Intotdeauna am fugit de oameni.

https://www.youtube.com/watch?v=HsFRU9lTMsE

Acum urmeaza sa ai parte de cele mai frumoase zile din viata ta.

https://www.youtube.com/watch?v=hiFoZhKkI3o

  1. Cifre si statistici interesante, traduse pentru public. Cuvantul cheie este “traduse”. Foloseste traduceri la secunda, saptamana sau pe cap de locuitor, pentru ca acestea devin memorabile.

De exemplu, in loc de a spune “anul trecut am primit peste 150 de cv-uri”, poti spune “la fiecare 2 zile primeam un cv nou. si 100 de colegi ni s-au alaturat anul trecut”.

De asemenea, ajuta sa legi cifrele pe care le ai cu audienta: “1 din 2 pers din sala e nemultumita azi la locul de munca. Asa spune un studiu realizat de Psychologies, ca 52% din populatie se gandeste sa faca o schimbare profesionala”.

Multe prezentari de business contin multe cifre, care in aparenta sunt plictisitoare, dar, care, de fapt, ascund o comoara, daca stii sa le traduci pe limba oamenilor.

“Imaginati-va cum ar fi ca, la fiecare 2 secunde, fiecare om din sala sa aiba o intalnire care a contat. Asa s-a intamplat in cazul colegilor nostri din echipa de vanzari in 2018.”

  1. O intrebare retorica sau directa, care propune subiectul sau te ajuta sa iti cunosti audienta:

Va aduceti aminte de un moment in care ati crezut ca nu mai puteti?

Stiti ce spune un oltean seara cand sa se duca sa se culce?

https://www.youtube.com/watch?v=LemiiM2JltA

  1. Un citat relevant, puternic, de la un autor cunoscut, insa nu unul foarte popular, devenit deja “prafuit”.

“Mergem inainte ca racul”, spunea Umberto Eco in 2007 – acesta a fost inceputul unei prezentari la Speakings Corporate Cup, evenimentul de public speaking dedicat companiilor pe care il organizam. Citatul a avut scopul de a introduce subiectul involutiei emane si a fost unul dintre cele mai bune discursuri din competitie.

https://www.youtube.com/watch?v=I7ZwEm6u5B0

“Investita in educatie aduce cea mai mare dobanda – Benjamin Franklin

Citatul poate fi si un instrument pentru structura discursului si poate fi impartit in 2-3 etape.

“Este important in viata sa iti propui sa castigi si sa inveti sa pierzi.” – citatul poate fi impartit in 2 bucati si atinse separat in speech.

Stilul personal te poate face sa crezi ca unele inceputul sunt mai potrivite pentru anumite tipuri de speakeri, dar, de fapt, acelasi vorbitor poate sa fie spectaculos incepand cu un citat, sau structurat si serios cu alt citat. Este doar o chestiune de mindset, ce crezi tu ca este de transmis poate fi asezat prin modul in care privesti povestea.

Care este inceputul de discurs preferat de tine?

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »


Setari Cookie-uri