Desi multi romani traiesc cu fata intoarsa spre alte meleaguri si lasa complet in urma traditiile autohtone, altii isi aduc contributia la pastrarea identitatii nationale, a obiceiurilor si a mestesugurilor romanesti. Printre acestia din urma se numara Asociatia Culturala Mostenitorii si comunitatea La Blouse Roumaine, ale caror proiecte completeaza imaginea culturala a Romaniei in lume.

Ia romaneasca, in trendurile internationale in 2020

La Blouse Roumaine are ca simbol tabloul cu acelasi nume, pictat de Henri Matisse intre 1939 si 1940, la Nisa, si expus in prezent la Centre Pompidou din Paris. Andreea Tanasescu, fondatoarea acestei comunitati care promoveaza ia ca brand national, spune ca La Blouse Roumaine a generat aceasta miscare de repozitionare a iei si a costumului traditional, incepand cu 2013, cand a initiat ziua universala a iei. De aproape 7 ani, Romania se imbraca din nou in ie, femeile fiind cele care cumpara mai multe, deoarece camasa lor de sarbatoare este mai spectaculoasa decat a barbatilor.

“Ce am reusit noi sa realizam in acesti ani este sa pozitionam Romania in trendurile internationale de fashion in 2020. Li Edelkoort, care este fashion forecaster (specialist in tendintele modei) a lansat trendul folclor pentru 2020 cu ia romaneasca la capitolul tunica universala, adica o piesa care sa stea in garderoba oricarei femei”, a declarat, pentru wall-street.ro, Andreea Tanasescu, fondatoarea comunitatii La Blouse Roumaine.


Din pacate, in Romania nu exista o legislatie care sa reglementeze protejarea modelelor de ii, motiv pentru care apar tot felul de copii mai mult sau mai putin reusite.

Speram ca in cativa ani sa inceapa cu adevarat o productie de moda sustenabila si culturala in Romania, pentru ca, in acest moment, din lipsa unei legislatii, mestesugurile, inclusiv protectia modelelor, se afla in pericol.

La Blouse Roumaine pregateste pentru luna mai un eveniment grandios dedicat costumelor traditionale. “Primul festival de moda culturala, la Bihor, acolo de unde s-a inspirat Dior, este raspunsul nostru la campania Bihor, not Dior. Acolo va exista o prima selectie despre ce inseamna cu adevarat un brand romanesc cultural care poate sa ne reprezinte oriunde in lume”, a completat reprezentanta La Blouse Roumaine.

“Vrem sa lansam primul hub cultural la Vaideeni”

Asociatia Culturala Mostenitorii este un ONG creat de un grup de tineri, care vor sa transmita mai departe ce au invatat de la bunicii si strabunicii lor si din lumea satului unde si-au petrecut copilaria si adolescenta: valorile morale, credinta, iubirea de familie, obiceiurile si traditiile. Asociatia promoveaza identitatea romaneasca, dar se adreseaza si celor plecati din tara, pentru ca acestia sa nu uite faptul ca “acasa” inseamna Romania si pentru a-si aminti ca succesul poate fi atins si acasa, prin promovarea valorilor adevarate, a traditiilor si prin cunoasterea trecutului.

Primul proiect al Asociatiei Culturale Mostenitorii care a avut un real succes in spatiul media a fost “Saculetul de Vaideeni”, pe care asociatia l-a transformat in marca identitara locala si l-a dus in peste 100 de locuri din lume, fiind purtat de oameni de pe cinci continente. “Inca nu se poate cumpara pe internet, dar lucram la acest lucru, speram ca anul viitor sa dam startul comenzilor online, pentru ca sunt cereri. Tot anul viitor vrem sa lansam si primul hub cultural la Vaideeni si deja am luat mai multe initiative in acest sens. De asemenea, suntem intr-o colaborare cu La Blouse Roumaine si in 2020 vom face primele tururi de textile”, a declarat, pentru wall-street.ro, Simona Dumitrescu, reprezentanta asociatiei.



“Zestrea Vaideenilor”, un alt proiect de succes initiat anul acesta, se adreseaza si turistilor, si celor care vor sa descopere nu numai traditiile si gastronomia locala, ci si imprejurimile, pentru ca Vaideeni este un sat asezat la poalele muntilor Capatana. “Cu toate ca e in Oltenia de sub munte, aici o sa gasiti toate traditiile aduse de bunicii si strabunicii nostri din Marginimea Sibiului cand au trecut muntii cu primele valuri de migratie si s-au asezat in zona”, precizeaza Simona.

Camasi vechi de peste 80 de ani, readuse la viata

“Povestea camasilor cu suflet”, o alta initiativa a asociatiei Mostenitorii, este un manifest dedicat femeilor din Vaideeni, care au tesut si inca mai tes camasi traditionale cu specific din Marginimea Sibiului. Dupa cum marturiseste Simona, “am scos din lazile de zestre camasi vechi de peste 80 de ani, 100 de ani si am transpus pe hartie si povestile lor, din cuvintele celor care le-au cusut sau care le-au purtat”.

O alta idee a asociatiei este crearea unui album in care sa apara aceste camasi foarte vechi. Cu ajutorul unor femei din sat care inca mai lucreaza si prin atragerea unor tinere care sa invete sa coasa dupa modelele puse pe hartie, se incearca salvarea modelelor si reintegrarea lor in procesul de purtare. Desi in Vaideeni se coase doar in alb si negru, in trecut se foloseau si alte culori, practic o influenta din Marginime.

Camasile vechi salvate au povesti dintre cele mai interesante. De exemplu, sotia unui barbat disparut pe front in 1942 i-a pastrat camasa de ginere. Inrolat la scurta vreme dupa nunta, Pavel Jinaru a comunicat cu sotia sa, Maria, prin scrisori, dar, dupa batalia de la Stalingrad, comunicarea a incetat. Desi Maria si Mariuca, fetita lor, nu si-au pierdut speranta ca Pavel ar putea fi inca in viata, acesta nu s-a mai intors acasa niciodata. Camasa lui de ginere, insa, amintire nepretuita pentru sotie, a reusit sa strabata timpurile.

Sursa foto: unsplash.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »


Setari Cookie-uri