Comportamentul personalului HoReCa este adesea adus în discuție și criticat sau lăudat, însă conduita oaspeților este deseori trecută cu vederea. Bookingham și-a propus să evalueze manierele românilor la restaurant, printr-un chestionar în care respondenții au descris comportamentul celor din jur.

Transilvania e cea mai manierată regiune din țară. Dobrogea se află la polul opus

Topul reflectă comportamentul românilor în ceea ce privește bunele maniere la restaurant, în general:

  • cât e permis să întârzii,
  • să nu vorbești cu gura plină,
  • să ții ușa deschisă pentru alte persoane
  • cum ar trebui să te comporți cu personalul.

Conform datelor, Transilvania se situează pe primul loc în topul bunelor maniere la restaurant, 52% dintre respondenții din această regiune îi descriu pe cei care iau masa în oraș ca fiind manierați sau foarte manierați. Aceasta e urmată de Banat (50%) și Crișana (45%), ultimele locuri fiind ocupate de Dobrogea, Maramureș, și Bucovina.

În Maramureș și Bucovina, se vorbește tare și cu gura plină

Unul dintre cele mai nepoliticoase lucruri pe care le poți face la masă e să vorbești cu gura plină. Desigur, asta e considerat lipsit de respect indiferent de locul în care te afli – acasă ori într-un spațiu public -, dar cu atât mai mult la restaurant, unde există și alte persoane care ar putea fi deranjate de comportamentul tău. Datele arată că maramureșenii (67%) și bucovinenii (67%) întâlnesc cel mai frecvent persoane care vorbesc cu gura plină la restaurant.

Un alt aspect analizat a fost tonul și nivelul de zgomot provocat de români, când ies în oraș. Conform codului bunelor maniere la restaurant, a vorbi tare nu e politicos. La fel ca în cazul vorbitului cu gura plină, și aici se remarcă negativ Maramureș (100%) și Bucovina (100%).

Bănățenii se află, în schimb, la polul opus. Datele arată că în Banat se remarcă cel mai puțin astfel de comportamente, fapt care îi susține locul 2 în topul celor mai politicoase zone din țară.

Dobrogenii, printre cei mai nepunctuali

Punctualitatea e un alt lucru discutabil în codul bunelor maniere la restaurant. Unele persoane consideră esențial să ajungi la timp, altele preferă să ajungă înainte de ora stabilită, pe când alții iau în calcul sfertul academic.

Rezultatele arată că majoritatea românilor (58,5%) sunt punctuali, ba chiar 32% ajung mai repede, și numai 9,5% întârzie în jur de 15 minute. Uitându-ne strict pe regiuni, Dobrogea se remarcă drept cea mai nepunctuală regiune din țară, unde 33% dintre respondenți obișnuiesc să întârzie.

Întrebați dacă țin ușa deschisă pentru alte persoane la intrarea în restaurant, 92,5% dintre români afirmă că fac asta. Analizând datele pe regiuni, se remarcă în mod negativ Maramureșul, unde numai 33% dintre ei țin ușa deschisă pentru altcineva.

Bucovinenii sunt cei mai nerespectuoși cu ospătarii

În urma pandemiei, românii au observat schimbări negative în comportamentul angajaților din mediul HoReCa. Totuși, discuțiile cu ospătarii arată faptul că nici clienții nu sunt cei mai politicoși cu personalul localurilor pe care le frecventează.

Pe lângă faptul că sunt gălăgioși și vorbesc cu gura plină la masă, datele arată că bucovinenii sunt și cei mai nepoliticoși cu ospătarii, chelnerii sau ceilalți membri din personal. Banatul, una dintre cele mai manierate regiuni din țară, se remarcă pozitiv și în ceea ce privește atitudinea față de angajații restaurantelor.

Ce îi deranjează pe români când ies la restaurant?

Localurile pet-friendly sau kid-friendly sunt tot mai des întâlnite. Restaurantele s-au adaptat cerințelor publicului, oferind locuri de joacă pentru copii și snack-uri pentru animalele de companie. Întrebați dacă sunt deranjați de localurile pet-friendly, datele arată că 37% dintre români le evită.

Iar când vine vorba de copii în restaurante, 29% dintre români se declară deranjați, iar dintre aceștia, 9% evită localurile kid-friendly.

În luna iulie, s-a stârnit o adevărată polemică pe această temă. Totul a început cu o postare pe Facebook, prin care localul bucureștean J’ai Bistrot își ruga clienții să-și supravegheze copiii pe parcursul vizitei la restaurant. Comentariile apărute ulterior au arătat faptul că există două tabere: cei care nu au nicio problemă cu cei mici în localuri, indiferent de comportament, și cei care sunt deranjați și aleg să nu mai treacă pragul restaurantelor kid-friendly.

Cât de deranjați sunt românii de fumul țigărilor electronice? Datele arată că lucrurile sunt destul de echilibrate, doar 1 din 3 români se declară foarte deranjați de acest obicei.

Un alt lucru considerat nepoliticos e dacă cineva de la masă stă pe telefon. În proporție de 49%, românii văd asta ca o lipsă de respect și, drept urmare, nici ei n-o fac, decât dacă au o urgență. Totuși, îl mai folosesc și pentru a face poze dish-ului (55%), mai ales dacă acesta arată foarte bine și mai sunt și într-un local instagramabil.

31% dintre români ciocnesc paharele la restaurant. Tradiție sau lipsă de bun simț?

Codul bunelor maniere la restaurant cuprinde reguli evidente, asumate de majoritatea oamenilor ca fiind de bun simț, dar și aspecte mai puțin cunoscute, care pot părea exagerate sau nepotrivite pentru o comunitate anume.

De exemplu, codul bunelor maniere spune că e lipsit de respect să ciocnești paharele la masă. Teoretic, paharele se ridică și se închină doar la nivelul ochilor, fără a se atinge. Această regulă nu poate fi aplicată și în cazul românilor, care – dimpotrivă – percep ciocnitul drept un gest festiv.

Cât de des încalcă românii regulile impuse de codul bunelor maniere, în necunoștință de cauză?

Datele obținute au fost analizate și în funcție de regiunea de proveniență. Au fost luate în calcul și regulile de bază, dar și chestiunile moderne, care țin de folosirea telefonului când ești la masă, fumarea țigărilor electronice, sau localurile pet-friendly și kid-friendly.

Sursa foto: unsplash.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »


Setari Cookie-uri