În ultimii ani, restaurantele de tip tradițional, legate de un loc fix unde consumatorul să comande tot ce-i poftește inima, nu mai sunt principala opțiune pentru o masă în oraș. Precum ciupercile după ploaie, mii de food-truck-uri și van-uri ce oferă ultimele noutăți în materie de burgeri și mâncare tip fast-food au împânzit peisajul orașelor, dar și al pădurilor sau plajelor unde se țin marile festivaluri. Mobilitatea le oferă de altfel food-truck-urilor un avantaj competitiv suficient de mare în fața restaurantelor încât unii jucători din piața HoReCa să le prefere. Așa cum se întâmplă de multe ori în România, însă, legislația nu le ține neapărat partea, astfel că un business precum cel reprezentat de un food-truck nu este neapărat și ușor de înființat sau operat.

"E un avantaj, un food-truck îți dă libertatea de a-ți muta businessul. Când investești într-o locație fixă, rămâi doar acolo și atunci ești legat. Investești într-un loc care dacă nu funcționează, pierzi banii. Pe când într-un food-truck, dacă nu merge locația, poți să te deplasezi. Iar acum este un avantaj cu evenimentele și festivalurile" a explicat pentru wall-street.ro Ionuț Nenciu, proprietarul food truck-ului bucureștean Coco Van.

Acesta mai explică faptul că are o rulotă mică, de 3 pe 2 și face această activitate din pasiunea pentru bucătărie.

De asemenea, antreprenorul povestește faptul că, punând la socoteală autorizațiile, colantarea și conceptul, a investit în afacere undeva în jur de 12-13.000 de euro.

Pe de altă parte, Ionuț nu și-a făcut o socoteală exactă dacă investiția s-a amortizat sau nu în cei doi ani de când funcționează businessul, dar recunoaște faptul că în 2022 și 2023 a mers destul de prost, observând o scădere de cel puțin 30% a vânzărilor.

Cât despre autorizațiile pentru food-truck-uri, acesta explică faptul că sunt aceleași ca la restaurante, operatorii acestora având aceleași obligativități precum cei care au locație fixă.

La ONRC trebuie să declari că faci această activitate, după care urmează DSV și DSP, care sunt obligatorii. Ești cumva la mâna celor care te controlează, dacă s-ar aplica efectiv legea nu ar mai fi niciun food-truck în România pe legislația actuală.

Ionuț Nenciu, proprietar food truck

Cât despre procurarea materiei prime, acesta spune că nu lucrează cu producătorii locali, fiind puțini cei care pot oferi continuitate, cel puțin din punct de vedere al cărnii.

Mai mult decât atât, afirmă Ionuț, statul nu ajută absolut deloc relația vendorilor cu producătorii locali, normele pe care le dau autoritățile ducând doar spre industrializare, adică avantajarea marilor companii precum Mc Donald's și KFC.

Din păcate, însă, având în vedere felul în care stau lucrurile, el consideră că are de pierdut în primul rând consumatorul.

Luând în considerare, prin urmare, că proprietarul Coco Van nu lucrează cu producători locali, acestuia îi rămâne opțiunea marilor lanțuri de retail, în acest sens el aprovizionându-se de la Metro.

Nu în ultimul rând, Ionuț Nenciu mai spune faptul că cele mai vândute produse ale sale sunt cele din seria pulled - pulled chicken, pulled pork, pulled beef, prețurile acestora fiind în jur de 25 de lei.

Legislația le complică viața operatorilor de food truck-uri

Din păcate pentru cei care doresc să înființeze o afacere de tip food-truck, aceasta formă de alimentație publică se află însă pentru moment într-un vid legislativ.

Astfel, legislația în vigoare, actualizată chiar în luna mai a anului 2023, nu face nicio referire la această formă de activitate comercială.

Concret, acest lucru înseamnă că autorulotele de tip food truck nu pot fi încadrate la comerțul ambulant, din simplul motiv că acesta se poate face doar în anumite condiții stabilite prin Hotărâri ale Consiliilor Locale.

Astfel, food truck-urile se pot amplasa pe un teren privat doar dacă există posibilitatea de racordare temporară la utilități, acestea fiind puse de obicei la dispoziția operatorului food truck de catre proprietarul terenului.

De asemenea, trebuie menționat faptul că nu există posibilitatea încheierii individuale a contractelor de furnizare utilități, pentru că aceste food truck-uri nu pot beneficia de autorizație de construcție.

La fel de important este însă și faptul că, odată amplasat, food truck-ul trebuie să rămână în respectivul punct fix, chiar dacă este mobil.

Astfel, dacă operatorul acestuia dorește să activeze în mai multe locuri, procesul de autorizare se reia pentru fiecare punct de lucru.

Avantajele și dezavantajele unui food truck

Pe lângă avantajul evident al mobilității, un business de tip food truck comportă însă și o serie de avantaje și dezavantaje de care cei care vor să își deschidă o astfel de afacere trebuie să țină cont, după cum urmează:

Avantaje

- Chirie mult mai mică raportat la o locație fixă pe terenurile pe care sunt amplasate
- Posibilitatea de închiriere a unui food truck gata echipat, astfel de opțiuni fiind disponibile inclusiv pe OLX
- Costuri mici de întreținere și exploatare
- Nu necesită un buget mare de pornire a afacerii

Dezavantaje

- Spațiu de producție redus
- Dificultatea amenajării interioare și a autorizării
- Neclaritatea în legislația privitoare la food truck-uri
- Lipsa grupului sanitar pentru angajați
- Paleta limitată de produse

Sursa foto: Shutterstock / wavebreakmedia

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Luca Dinulescu
Luca Dinulescu este jurnalist, activând anterior pentru publicații precum Digi 24, Adevărul sau Academia Cațavencu. A desfășurat de asemenea o activitate publicistică constând în patru volume publicate, între acestea numărându-se proză, nuvele și benzi desenate. Este absolvent de Regie Film și a fost de asemenea posesor al bursei J.W.Fulbright pe scenaristică și regie de film.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »


Setari Cookie-uri