DIUD este una dintre putinele case de productie emergente, modelate dupa o agentie de publicitate. Acest lucru inseamna ca nu se bazeaza numai pe freelanceri, ci au in-house un financiar, accounti, creative, editori si graficieni. Am stat de vorba cu Andrei Gheorghe, manager DIUD, discutand despre provocarile in ani turbulenti din punct de vedere economic, dar si despre evolutia pietei.

“Anul trecut a fost destul de turbulent si cu multe provocari pentru noi, dar dupa fiecare provocare ne-am reasezat si am iesit castigatori. Am avut cea mai buna cifra de afaceri de pana acum, in ciuda faptului ca activam intr-un mediu extrem de schimbator”, spune Andrei.

Wall-Street.ro: Cine se afla in spatele DIUD?

Andrei Gheorghe: In spatele numelui DIUD se afla o echipa de 9 angajati si aproximativ 20 de colaboratori cu care lucram constant. Mai pot spune ca in 2018 DIUD a avut contracte cu aproape 200 de profesionsti din industrie.

Echipa permanenta DIUD este formata din:

  • Andrei Gheorghe – Manager – A terminat regie si are 13 ani de experienta in domeniul cinematografie/publicitate
  • Andreea Calina – Account Manager/Producator - Facultatea de film in UK, internship la BBC si lucreaza la DIUD de aproximativ 2 ani
  • Claudia Asanache – Account Manager/Producator – Vine din zona de PR, inainte sa vina la noi a lucrat in departamentul BTL de la MSL The Practice
  • Madalina Martin – Account Manager/Producatr - a terminat istoria artei si pana sa vina la DIUD a lucrat ca manager intr-un spatiu de co-working
  • Oxana Gandila – Departamentul Financiar
  • Anca Galu – Departamentul Financiar
  • Georgiana Surugiu – Editor/Grafician
  • Ovidiu Alexandru – Editor/Grafician
  • Carmen Gheorghe – Logistic/Administrativ

W-S.ro: Care au fost provocarile lansarii DIUD & cum v-a venit ideea?

AG: Casa de productie, brandul, s-au construit treptat, incepand din 2011.

Mi s-a parut o provocare si o decizie importanta de luat atunci cand am inchiriat primul sediu, apoi cand am angajat prima persoana, cand ne-am dat seama ca ne trebuie cineva la financiar si tot asa. Fiecare decizie a fost luata dupa multe nopti de gandire si in conditii de stricta necesitate.

Perioada de incubatie a businessului a fost destul de fragila pentru ca nu am avut finantare in spate si atunci fiecare pas a fost facut cu multa precautie. Am avut o crestere destul de inceata in primii ani, dar asa am reusit sa ne construim portofoliul. Am lucrat mult, am facut multe proiecte micute, dar ne-am dorit sa le facem cat mai bine si sa devina portofoliul nostru, cartea noastra de vizita.

Cand am inceput sa lucram cu prima agentie de publicitate am facut tot posibilul sa stam cat mai aproape de ei pana ne remarca o alta agentie si tot asa. In 2015 estimez ca 70% din cifra de afaceri venea de la un singur client, iar genul asta de dependenta poate genera tensiuni. Ulterior, am inceput sa lucram cu o alta agentie, apoi s-a marit si echipa, dar am ramas in garda permanent.

Cred ca diplomatia te ajuta atunci cand esti la inceput pentru ca serviciile si preturile se schimba in mod constant. Pe de-o parte vrei sa iti maresti echipa, iar asta genereaza costuri si alta dinamica in relatia cu clientul. Pe de alta parte vrei sa pastrezi relatia cu vechii clienti cat mai stabila pentru a avea un safety-net.

Pentru noi, o strategie de crestere sustenabila a fost sa mentinem calitatea produselor indiferent de profit sau pierderi pentru clientii vechi, stabili. Astfel, am ramas ancorati in industrie si am reusit sa supravietuim. Pentru clientii noi am decis sa insistam pe calitate, dar sa ne setam si pe un profit mai mare. Profitul l-am reinvestit in echipa, lumea a remarcat ca facem proiecte misto si suntem seriosi si asa am ajuns in punctul asta.

W-S.ro:
Prin ce incercati sa diferentiati DIUD de alte studio-uri (mai mici sau mai mari), din ce in ce mai numeroase?

AG:

  • Client Service. Inca de la inceput am vrut sa punem accentul pe partea asta. Avem servicii in-house asemanatoare unei agentii de publicitate, pentru a raspunde agentiilor si clientilor directi intr-o formula cu care sunt obisnuiti deja. Multe studiouri nu au aceasta practica si, in opinia mea, lucrurile se pot complica destul de tare atunci cand regizorul sau DP-ul este si client service.
  • Spre exemplu: daca regizorul unui clip este si editor si implementeaza modificarile, s-ar putea sa inceapa sa ia destul de personal feedbackul negativ al clientului. De aceea este bine sa fie un buffer intre viziunea creativa si client, care sa implementeze in mod obiectiv feedbackul si sa lucreze in avantajul produsului final. O alta situatie neplacuta este atunci cand o echipa mica lucreaza la mai multe proiecte si nu are timp sa raspunda la mailuri fie pe situatii financiare cu colaboratorii/clientii sai, fie pe feedback. Din experienta am mai observat ca atunci cand nu exista un buffer intre managerul casei de productie si colaboratori apar situatii neplacute si certuri pentru ca lipseste fix al treilea punct de vedere care sa incline balanta si sa deblocheze situatia.

  • Astea sunt probleme pe care noi reusim sa le evitam in mare parte.
  • Incercam sa maximizam calitatea produselor in bugetul agreat. Niciodata nu se pune problema sa renuntam la o idee buna pentru a genera un profit mai mare. Atata vreme cat nu iesim in pierdere, stoarcem tot ce se poate din proiectul respectiv.
  • Facem anual destul de multe proiecte pro-bono pentru ong-uri, fundatii, prieteni, cauze sociale, videoclipuri etc. In felul asta ne diversificam portofoliul si ne facemnoi prieteni. Asa am inceput sa lucram cu mai multe agentii.
  • Dezvoltam mult content online propriu cu diversi influenceri. Distribuim materialele pe paginile noastre de social media. Astfel, incercam sa fim cat mai prezenti si vizibili in comunitatea de advertising din Romania si sa crestem o comunitate a noastra. Pe viitor sper ca zona asta va acoperi un procent cat mai mare din cifra de afaceri.

W-S.ro: Care a fost cel mai provocator proiect al vostru si de ce/cum ati depasit provocarile?

AG: Fiecare proiect vine cu anumite oportunitati, dar nu am simtit pana acum ca am trecut printr-o criza demna de mentionat. Incercam sa nu luam lucrurile personal, sa fim calmi, iar asa rezolvam orice provocare potentiala. Majoritatea filmarilor sunt proiecte complexe, cu multi oameni de gestionat si multe variabile. Cateodata lucrurile nu merg exact asa cum ne-am dori sau asa cum ne-am planificat, dar s-a intamplat sa gasim solutii intotdeauna si sa terminam proiectul cu capul sus.

De cand facem asta am trecut prin tot felul de situatii, de la proiecte neplatite cu anii, la oameni care ne-au lasat balta in buza deadline-ului sau in ziua filmarii. Dar nu imi amintesc sa nu fi finalizat un proiect sau sa fi livrat un produs slab din aceasta cauza. Am avut proiecte cu echipa de 70 de oameni care au mers bine si proiecte cu echipa de 5 oameni cu potential dezastruos. Dar preferam sa evitam crizele si sa ne pregatim cat mai bine inca din pre-productie.

Provocarile sunt lucruri personale si tin foarte mult de targeturile pe care ni le setam fiecare. Au fost situatii care mie nu mi s-au parut asa de dificile, dar poate colegilor mei li s-au parut. Sau situatii dificile pentru firma, dar care s-au oprit la mine, fara sa afecteze workflow-ul echipei.

W-S.ro: Ce (fel de) clienti aveti & cati la numar? In ce conditii REFUZATI un proiect?

AG: Sunt 23 de agentii si 19 clienti directi cu care am lucrat in 2018. Prin agentii vin majoritatea contractelor, dar avem si clienti directi cu care avem contracte anuale.

Refuzam un proiect daca ne dam seama ca in bugetul negociat nu putem livra ceva de calitate. Nu suntem de neclintit si incercam sa gasim solutii pentru fiecare proiect, dar cateodata ne facem calculele si realizam ca nu are cum sa iasa bine in primul rand pentru client, asa ca preferam sa ne retragem.

Anul trecut s-a intamplat de cateva ori, iar cei care au castigat pitch-ul au avut probleme cu implementarea proiectelor.

WS.ro: Care a fost cel mai vizualizat proiect video al vostru? Care considerati ca sunt ingredientele unui clip de succes?

AG: Este greu de cuantificat aici pentru ca majoritatea clientilor nostri sustin proiectele cu bugete media. Am avut anul trecut si cateva clipuri care au facut peste 500.000 de vizualizari organic, dar a fost total neasteptat.

Succesul unui clip depinde in primul rand de nevoile clientului, iar asta difera foarte mult de la un clip corporate, la un clip statement de brand.

Cat despre succesul unui clip in mediul online, daca ne uitam in Youtube Trends ne dam seama ca este destul de greu de identificat o reteta. Dar cred ca este important sa fii autentic si contextual, fara aceste doua lucruri nu poti sa iti creezi o comunitate.

Probabil cel mai vizionat clip este primul episod din serialul nostru, Casting. Are 45.000 de vizualizari pe Youtube, dar rata de retentie este de peste 10 minute.

W-S.ro: Cum s-au schimbat preferintele clientilor in industria publicitatii in aceasta perioada, comparat cu 5-7 ani in urma? Pe ce ar trebui sa se puna mai mult/mai putin accent?

AG: Mie mi se pare ca shiftul masiv s-a produs in ultimii doi ani. Simtim o asumare a faptului ca nu se doreste calitate, se doreste pur si simplu cantitate. Din ce in ce mai multa lume este confortabila cu ideea asta.

Este o nevoie reala a clientilor de a genera cat mai mult material video pentru YouTube, Facebook, Insta, Stories si IGTV, iar noi incercam sa gasim pe fiecare proiect balanta cea mai buna intre calitate si cantitate.

La urma urmei, cred ca fiecare brand are nevoie sa comunice catre mai multe targeturi. Deci are nevoie si de o serie de videos, si sa se asocieze cu vloguri filmate cu telefonul, dar si de continut calitativ care sa ii reprezinte pozitia brandului.

Intr-un fel este bine ca se produce mai mult continut video, dar asta inseamna ca preturile vor scadea tot mai mult. Depinde de noi cum ne asezam in piata si daca reusim sa profitam din schimbarea asta.

W-S.ro: 2-3 tips pentru a construi un video bun pentru YouTube.

AG:

  • Drive-ul sa fie autentic. Sa faci continut de succes pe Youtube inseamna sa iti asumi un drum de lunga durata. Ca sa poti sa postezi constant si sa te tii de treaba, cred ca trebuie sa fie un subiect de care esti cu adevarat pasionat. Nu cred ca este de ajuns sa fie doar un hobby, pentru ca oricum in scurt timp se va transforma intr-un job.
  • Continutul sa fie contextual. Pentru ca oamenii sunt atat de conectati la evenimentele din jur, ajuta ca atunci cand postezi ceva sa fie foarte prezent. Contextualitatea ofera videourilor o linie usor de urmarit si un motiv de share-uit.
  • Continutul sa fie calitativ. Sa stii multa carte nu inseamna neaparat sa castigi mai mult, ba din contra. La fel si in zona de continut video online, un clip de calitate nu iti aduce neaparat mai multe views. Dar noi preferam calitatea, la finalul zilei de asta suntem cei mai mandri si asta cred ca ne uneste.

W-S.ro: Unde vedeti DIUD peste 2-3 ani & de ce?

AG: Acum livram continut customizat pentru branduri, as vrea ca in 2-3 ani DIUD sa livreze si continut original pentru comunitatea noastra. Asta inseamna ca as vrea sa avem posibilitatea sa continuam linia asta de business, in care producem materiale video pentru necesitati stricte ale clientilor: rebranduire, lansari de produse, campanii, etc. Dar sa avem si produsele noastre video, clientii sa poata veni catre noi pentru ca vor sa investeasca in productiile noastre originale.

W-S.ro: Va influenteaza in vreun fel climatul politico-economic-legislativ din prezent? De ce (nu)?

AG: Da. Este greu de mentinut o linie clara de business proiectata macar pe un an in avans. Este greu sa dai impresia de stabilitate angajatilor. Este greu sa faci investitii pentru ca te gandesti de doua ori daca sa faci un saving sau nu. Este greu sa mai angajezi pentru ca salariul este mai competitiv in mediul bugetar si pentru ca nu mai gasesti forta de munca.

Cred ca sunt probleme cu care se confrunta orice antreprenor roman.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri