Piata de media din Romania a inregistrat o noua crestere in 2018, ajungand la 454 milioane de euro la sfarsitul anului, cu 10% mai mult fata de anul 2017, potrivit noului raport Media Fact Book, realizat de agentia Initiative.

“Piata de media va mai astepta inca un an pentru a atinge jumatate de miliard de euro. Romania a intrat intr-o perioada de incetinire a cresterilor economice, fapt care are efecte asupra industriei noastre. Cresterile rapide ale anilor trecuti nu mai sunt sustenabile, deoarece parametrii importanti care influenteaza volumele cheltuite de advertiseri s-au plafonat, de exemplu: increderea consumatorului sau puterea de cumparare, aceasta din urma deteriorandu-se, pe fondul inflationist al preturilor produselor de consum. In acest context, piata de media a redus pasii de crestere la 10% in 2018 si un estimat de 7% in 2019, cu posibilitatea de a fi martorii unor procente mai mici in anii urmatori”, spune Alexandra Olteanu, Managing Director, Initiative.

Investitiile in TV si-au continuat cresterea si in 2018, cu 10%, atingand nivelul de 300 de milioane de euro, in timp ce restul canalelor – online, radio, OOH – si-au confirmat trendul ascendent, singura exceptie fiind printul, care continua sa scada moderat.

In 2019, piata de TV va inregistra acelasi trend, insa intr-un ritm mai slab, spre aproximativ 5% in termeni de venituri din vanzari.

Televiziunea a dominat obiceiurile de consum ale romanilor, cu o medie de 5,1 ore pe zi in randul populatiei din zona urbana, cu varste intre 18 si 49 de ani. Cu toate acestea, piata TV se contracteaza usor in favoarea industriei digitale, ca urmare a cresterilor inregistrate in utilizarea internetului si a tehnologiilor Smart.

Un roman, inclus in top 13...
Citeste si: Un roman, inclus in top 13 cei mai apreciati creativi din lume

Piata OOH isi continua trendul de crestere inceput in 2017, in ciuda masurilor legislative, cu un procent de 5% mentinut si in 2018. Piata de Radio s-a aflat de asemenea pe un trend de crestere, ajungand la 25.7 milioane de euro. Pe de alta parte, dificultatile din perioada recesiunii au continuat sa aiba un impact negativ asupra presei tiparite, care a scazut pentru al zecelea an consecutiv, cu aproximativ 5%.

In digital, retelele de socializare si search-ul raman principalii piloni in activitatea online. In plus, majoritatea utilizatorilor de internet (76%) au aratat un apetit ridicat pentru continutul video si pentru audio streaming, unde estimam o crestere in urmatori ani, pe masura ce apar tot mai multe optiuni de servicii.

Facebook ramane extrem de popular in Romania, inregistrand un numar de 10 milioane de utilizatori in 2018.

Normele GDPR de protectie a datelor nu au redus timpul petrecut in digital si nu au oprit bugetele sa ajunga in online. In 2019 se estimeaza ca piata de publicitate online sa creasca cu 16% fata de 2018 (99 milioane de euro).

Sondaj PwC: Masurile de...
Citeste si: Masurile anti-frauda afecteaza mai mult companiile de buna credinta

Pentru 2019, Initiative estimeaza o noua crestere a pietei de media cu pana la 7% (485 milioane de euro).

In ceea ce priveste topul investitorilor in publicitate in 2018, la fel ca in anul precedent, cele mai mari bugete au fost alocate de companiile din industria farmaceutica, urmate de cele de telecomunicatii mobile, respectiv cosmetica, ingrijire personala si frumusete.

Consumatorii au cheltuit in online shops, in medie, 10 milioane de euro pe zi, o crestere semnificativa fata de 2017, cand au fost cheltuiti 7,67 milioane de euro.

Media Fact Book este singurul raport de analiza a pietei romanesti de media si publicitate, ghid editat anual de agentia Initiative, incepand cu 1997. Editia din 2019 include un capitol special dedicat fenomenului video streaming, cercetare bazata pe servicii actuale si predictii pentru viitor. Totodata, Media Fact Book contine un capitol dedicat evolutiei economiei romanesti in 2018 si 2019, alaturi de o analiza a pietei de media in Europa Centrala si de Est. Raportul integral poate fi descarcat in format digital, gratuit, la www.mediafactbook.ro.

Dancila anunta scaderea TVA...
Citeste si: Dancila: Vom reduce TVA de la 9% la 5% pentru produsele agricole

Initiative este una din cele mai mari retele independente de media din lume, asigurand servicii specializate de planificare si cumparare de media, de strategie, consultanta de media si new media. Initiative este membra a Interpublic Group of Companies si este afiliata retelei internationale Initiative Worldwide. In Romania, Initiative este membra a grupului de companii din care mai fac parte agentiile MullenLowe, Golin, Profero, Medic One si BPN.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Media & Pub »



Citeste si
Romania digitala: In crestere, dar tot mediocra