Merg românii la mall mai mult decât alții? Cum arată la noi piața de comunicare indoor, cum a supraviețuit restricțiilor din pandemie și care este tendințele în următorii ani? Primim răspunsuri de la Laurențiu Jiga, fondator şi CEE Managing Director Brand Management, liderul pieței românești de comunicare indoor și prima companie de profil cu acoperire națională.

România pare o țară unde se merge foarte mult la mall și unde centrele comerciale sunt pline chiar și după sărbători. Este aceasta doar o impresie sau datele confirmă acest lucru? Laurențiu Jiga spune că suntem o piață mai bună pentru comunicarea indoor decât multe altele și că românii chiar merg mult la mall.

Mall-ul, una dintre cele mai importante atracții pentru est-europeni

”După ce a căzut zidul Berlinului, noi, est-europenii, am început să mergem către tot ce însemna vest. Mall-ul este unul dintre aceste elemente, una dintre atracțiile importante. Vorbeam odată cu un director de marketing austriac care întreba de ce să facem promovare acolo și i-am spus «Ca să-ți dau un exemplu simplu ar fi așa: când toată lumea merge la biserică, noi mergem la mall». Duminica, noi umplem mall-urile”, afirmă el.

Fondatorul Brand Management explică că este foarte eficientă comunicarea indoor în zona de retail, deoarece ea se întâmplă într-un moment în care persoanele sunt predispuse la cheltuială, la a face cumpărături. Practic, orice brand își dorește să atingă consumatorul exact atunci când el ia decizia de consum.

Awareness + vânzări

De ce este atât de eficientă comunicarea indoor în spațiile de retail? ”Fie că e un reminder că apărut un produs, «ia să-l încerc și eu», fie e un reminder de tipul «n-am trecut pe lista de cumpărături cutare lucru, hai să-l iau» - adică ai în același tip awareness și vânzări”, spune Laurențiu Jiga. Ca urmare, cam toate industriile importante vin în indoor, chiar dacă nu întotdeauna sunt prezente permanent.

Însă există și alte zone de interes, afară de spațiile comerciale – centre de fitness, cinematografe, hoteluri și chiar zone rezidențiale. Laurențiu Jiga consideră totuși că și în 2023 centrele comerciale vor fi pline, pentru că românii au deja ”în sânge” obiceiul de a merge la mall.

Cum a afectat pandemia comunicarea indoor

Cum a fost afectat indoor-ul de pandemie? Liderul pieței românești recunoaște că ”ne-a rezolvat, în ghilimele. A fost extrem de provocator. Bugetele au fost tăiate, n-au existat, n-aveai unde să faci expunere. Noi ne-am dus către hipermarketuri care erau încă deschise și care au rămas deschise, chiar și restricționat. Am reușit să mai facem câte ceva acolo, astfel încât să mai punem pâine pe masă. Nu la nivelul la care se putea anterior, dar oricum am avut cu ce să trecem strada”.

Laurențiu Jiga a profitat de această perioadă și a făcut un master axat pe digitalizare la o universitate din Statele Unite. Iar lucrarea sa de diplomă a fost o platformă pe care a început să o construiască și care va fi lansată în România în a doua parte a anului 2023. Practic, este un agregator de spații de advertising astfel încât, în baza demograficelor, orice brand va putea să facă o selecție a locurilor în care vrea să facă advertising, să comunice. În plus va veni cu servicii complete, astfel ca în platformă brandurile să poată să facă comandă pentru print, decorare, neutralizare etc.

”Tot ceea ce astăzi se face, în principiu pe digital screens, noi vom implementa în offline screens”, spune Laurențiu Jiga. Iar trendul viitorului, afirmă el, ar putea fi din ce în ce mai multe investiții în zona de IOT, internet of things, care vor ajuta mai mult la strângerea de date demografice.

De ce nu se va digitaliza 100% comunicarea indoor

Însă indoor-ul, în România, rămâne încă un mediu destul de clasic și de puțin digitalizat. Care este motivul? Principala cauză, explică Laurențiu Jiga, este că advertiserii își doresc expunere 24/7. Or ”digital screens” oferă o expunere în buclă numai pentru un anumit număr de secunde.

”Ai sau nu noroc să fii văzut în momentul în care ești afișat. Pe când atunci când ești permanent acolo, toată lumea te vede”. De aceea, diferența o poate face creativitatea – de pildă, Brand Management propune un mix cu webvertising. Iar unii clienți sunt tot mai interesați să facă un mix de canale media.

Când am putea ajunge la o digitalizare completă a comunicării indoor? ”Nu cred că este ceva ce se va întâmpla vreodată, să fie 100% digital. Brandurile își doresc să fie acolo, să fie expuse iar consumatorul să le vadă. E complicat să folosești și offline-ul ca pe online”, spune Laurențiu Jiga. Online poți să treci peste o reclamă, în digital screens poți să o ratezi, dar ”atunci când ești afișat, de exemplu pe o scară rulantă sau pe o ușă de intrare, ești acolo permanent. Această componentă va conta întotdeauna pentru marketeri să fii prezent, pentru că până la urmă cumperi expunere”.

Sursa foto: wall-street.ro

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Radu Pircă
Radu Pircă a lucrat în presa scrisă, online, TV și radio la ProTV, Cotidianul, stirileprotv.ro, ProFM, Jurnalul și Cultura, printre altele. A ținut seminarii de istoria gândirii politice și istorie politică și a publicat articole de istorie în România și Franța. Este absolvent de Științe Politice, în cadrul SNSPA.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri