România are cel mai mic procent de femei care investesc raportat la totalul investitorilor, comparativ cu alte țări europene, însă însușirea abilităților financiare a făcut ca multe dintre investitoare să aibă un rol mai mare în gestionarea finanțelor familiilor lor.

Ca parte a mai multor inițiative menite să încurajeze femeile să investească, eToro a întrebat investitoare din 14 țări, inclusiv România, despre obiceiurile lor legate de investiții.
În România femeile reprezintă doar 35% din investitori, țara noastră fiind precedată de Cehia cu 37% și Polonia cu 44%. Deși mai puține comparativ cu bărbații investitori, peste jumatate (65%) dintre româncele care investesc dețin controlul majoritar sau total al finanțelor gospodăriei.

La întrebarea care este cel mai greu lucru în domeniul investițiilor, 19% dintre femei cred că este să știi în ce să investești, in timp ce 15,6% dintre investitoarele intervievate consideră că cel mai dificil lucru este să găsești informații credibile. Una din trei investitoare din România apelează la prieteni și familie pentru recomandări sau informații, în timp ce 45% citesc buletine de informații și rapoarte de la brokeri. Aceste informații sunt folosite de marea majoritate pentru a căuta idei noi sau pentru a-și valida opinia.

Discrepanțele de gen în ceea ce privește proporția investitorilor pot fi explicate prin persistența unor inegalități privind sarcinile din gospodarie. Deși România se află pe locul 2 în UE la egalitatea salarială între femei și bărbați (cu o diferență de 2.4% în favoarea bărbaților, față de media europeană de 13%, un studiu realizat de Eurostat a arătat că femeile petrec mai mult timp decât bărbații cu activități legate de gospodărie și familie. În timp ce femeile din România dedică peste cinci ore pe zi, bărbații petrec mai puțin de trei ore. Acest lucru reduce timpul disponibil pentru a învăța o nouă abilitate pentru femei, fiind una dintre cauzele posibile care împiedică mai multe femei să investească.

De asemenea, datele eToro Female Investor Beat arată că jumătate dintre femeile investitor consideră că este nevoie de educație financiară în școli, iar 58% cred că mai multă educație pe internet și în social media va contribui la creșterea numărului investitoarelor. De asemenea, femeile consideră că pe măsură ce tot mai multe vor participa la conversație, acest lucru va ajuta și alte femei să investească.

Sondajul relevă că principalul motiv pentru care trei din patru femei investitor din România au început să investească a fost acela de a genera venituri suplimentare. Printre alte motive care le-au determinat să investească, una din trei femei spune că a vrut să contracareze ratele scăzute ale dobânzilor și tot una din trei că a vrut să fie provocată în a face ceva diferit. Doar 18% au început să investească gândindu-se la securitatea financiară sau la venitul la pensie. Acest lucru este demonstrat și de orizontul de investiții, o treime investind cu un orizont de 1 până la 5 ani și doar 17% investind pentru 11 ani și mai mult. 19% dintre investitoarele din România au un orizont foarte scurt, de sub un an.

80% din româncele care investesc fac asta cel puțin o dată pe lună, iar 25% dintre acestea investesc o treime sau mai mult din venitul lor și jumătate investesc între 1 și 15% din venitul lunar. Acest lucru arată că, atunci când s-au decis asupra strategiei de investiții, româncele rămân consecvente în a-și crea resursele necesare pentru a investi și pentru a-și atinge obiectivele. Acest angajament față de strategia de investiții este unul din elementele cheie pentru a deveni un investitor de succes.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Money »



Setari Cookie-uri