Florin Muresan si Calin Vingan, doi tineri clujeni, au dezvoltat Squirrly, un plugin pentru Wordpress care ajuta utilizatorii platformei de blogging sa aleaga cele mai bune cuvinte cheie pentru a se pozitiona cat mai bine in motoarele de cautare. Produsul gandit de ei ofera recomandari si feedback in timp real, in timp ce utilizatorul compune textul articolului. Ce sfaturi ofera ei pentru antreprenori si ce planuri de viitor au, citeste in interviul de mai jos.

Start-up-ul a primit pana in prezent finantare de la mai multi investitori de tip angel si s-a clasat in primele 8 echipe la How to Web Startup Spotlight, competitie si program de orientare adresat celor mai bune 32 de echipe din regiune. Florin Muresan, CEO Squirrly, ne-a povestit mai multe despre proiect, evolutie si planuri de viitor.

Wall-Street.ro: Cum v-a venit ideea de a lansa un astfel de plugin?
Florin Muresan: Am avut un start-up inainte de a porni Squirrly care ii ajuta pe cei care doreau un site web sa isi creeze unul cu foarte mare usurinta (asa credeam noi, nu a fost chiar asa). Partea cea mai utila pentru utilizatori a fost modulul care ii invata cum sa isi creasca site-ul prin SEO mai bun, diverse tactici de marketing onlne, totul facut intr-un mediu similar unui joc pe calculator (ideea de Gamification).

Avand in vedere ca oamenii tineau la partea de instruire, nu la cea de creare de site, amdecis sa facem instruirea pe platforma Wordpress care atunci avea 60 de milioane de utilizatori. Acum au peste 70 de milioane. Piata era mai mare si stiam ca ne va fi mai usor sa ne facem cunoscuti acolo, plus ca aveam posibilitatea sa ne concentram pe ce faceam mai bine: sfaturile de SEO si de online marketing.

Wall-Street.ro
: De cate ori a fost instalat pana in prezent plugin-ul? Cati utilizatori aveti in prezent si cum estimati ca va evolua numarul acestora?
FM: Estimativ, Squirrly a fost instalat de circa 70.000 de ori. Pe directorul de Wordpress numarul e mai mare datorita numeroaselor update-uri pe care le-am facut. Avem 20,000 de utilizatori si 400 de clienti platitori, avand o rata de conversie de la gratuit la platitor de 2% (asemanator cu BufferApp, un alt start-up din zona de content si inbound marketing).

Estimam ca numarul de utilizatori va creste de 10 ori pana anul viitor datorita unor noi produse pe care le lansam. Acestea au drept scop final promovarea Squirrly catre publicul larg. Am invatat niste lectii destul de serioade de marketing cand am lansat Squirrly in Februarie 2013 si suntem acum mult mai bine pregatiti pentru a aduce mai multi clienti pentru produsul nostru.

W-S.ro: Care este metoda de monetizare a Squirrly? Care sunt sursele voastre de venit?
FM: Metoda de monetizare e bazata pe modelul freemium, usor modificat. Utilizatorul instaleaza pluginul in Wordpress si se conecteaza la serverul Squirrly. Incepe automat o perioada de 14 zile in care beneficiaza de planul PRO, dupa care are optiunea de a cumpara un abonament lunar. Daca nu, atunci poate continua sa foloseasca produsul gratuit, avand insa limitate anumite functionalitati. Tot ce vindem, vindem pe baza de abonamente lunare.

Momentan suntem foarte aproape de break-even, asa ca reusim sa acoperim cea mai mare parte din cheltuieli prin veniturile lunare incasate de la clienti. Banii primiti de la investitori s-au terminat, asa ca ne bucuram ca am reusit sa ajungem in aceasta faza.

W-S.ro: Ce sfaturi le puteti oferi altor start-up-uri in cautare de investitii de tip seed?
FM: Ii pot sfatui sa isi aleaga cu mare grija investitorii. Este un lucru foarte important, si nu din perspectiva evaluarii firmei, a banilor, a actiunilor cedate, etc. Atunci cand iei un investitor sau doi (sau mai multi) trebuie sa alegi oameni cu care te potrivesti in gandire si in modul de a fi, pentru a putea cladi o relatie solida. Nu vreau sa fac asta sa para a fi dating, dar intr-un fel asta este.

Vine o perioada in primul an al startup-ului in care lucrurile merg exagerat de prost si ai impresia ca lumea se sfarseste. In momentul acela, investitorul trebuie sa fie de partea ta, nu impotriva ta. Am vazut destule cazuri nefericite in care investitorul era de cealalta parte, nu de partea fondatorilor. Cand am trecut noi printr-o astfel de perioada, putea sa iasa extrem de rau. Am avut noroc ca si noi si investitorii am zis: „Okay, ce facem aici? Haideti sa povestim cu absolut toate cartile pe fata si sa vedem ce facem”. Ne-am dat seama ca nici unii, nici altii nu am inteles corect anumite aspecte si de aceea existau neintelegeri. Nu cred ca am fi remediat situatia daca nu aveam o relatie de prietenie deja construita. Oricum, dupa ce am lamurit lucrurile, ne-am unit si mai tare, ceea ce a fost incredibil de util pentru noi.

Ceea ce vreau sa zic este: „vanati oamenii din spatele investitiei. Nu banii din investitie”. E cel mai bun sfat pe care il pot da pe aceasta tema. Noi am refuzat diversi investitori de-a lungul timpului (chiar si la vechiul startup) si acelea au fost decizii excelente. Oamenii nu erau potriviti. Ma bucur ca nu am inceput o colaborare cu ei, pentru ca pur si simplu nu ne potriveam.

W-S.ro: Care sunt planurile voastre de dezvoltare pentru urmatoarele 12 luni?
FM: Tocmai am lansat un nou plugin de Wordpress, pe care il distribuim gratuit (pentru generare de emailuri targetate) si urmeaza sa il promovam puternic. Acest plugin ofera un Author Box care ii pune in lumina pe autorii din spatele articolelor si le ofera Google Authorship facut in mod corect, pentru fiecare autor in parte.

Am inceput sa imbunatatim produsul si rapoartele pe care le ofera Squirrly legate de strategia de Online Marketing si rezultatele optimizarilor pe care le fac clientii nostri. Urmeaza sa lansam o aplicatie web care iti ofera rapoarte referitoare la 6 aspecte ale strategiei generale de Online Marketing si la modul in care competitorii se ocupa de aceste aspecte. O vom arata in Private Beta la How To Web 2013. In februarie 2014 o vom lansa oficial.

Pe urma, trecem la dezvoltarea Squirrly ca aplicatie Web, care va putea publica articolele optimizate pe multe platforme de blogging, direct din aplicatia noastra. Ne vom axa mai mult pe optimizarea continutului pentru oameni, nu doar pentru motoare de cautare. Nu avem inca o data de lansare concreta pentru aceasta parte, dar suntem convinsi ca ne va lua ceva timp dezvoltarea.

W-S.ro: Care sunt principalele provocari pe care le confruntati in prezent si cum planuiti sa le depasiti?
FM: Cea mai mare provocare momentan este sa ajungem la break-even, moment in timp pe care l-am indepartat putin prin faptul ca ne-am extins echipa. Eram 4, acum suntem 6. Planuim sa o depasim prin cele 2 produse noi pe care le-am descris mai sus, pluginul nou de Wordpress, Starbox, si unealta de rapoarte pentru strategia de online marketing. Ne vor ajuta sa strangem suficient de multe leaduri, astfel incat sa putem vinde produsul nostru principal.

W-S.ro: Anul trecut ati fost selectati printre cele mai bune 32 de echipe din regiune si ati participat la How to Web Startup Spotlight, cea mai importanta competitie si program de orientare pentru start-up-uri din Europa de Sud-Est. Ce a insemnat pentru voi experienta Startup Spotlight?
FM: A fost o experienta superba, care ne-a permis sa obtinem multe informatii utile. Acum concret: Daca nu am fi fost acolo, ne-ar fi luat cateva luni sa strangem toate informatiile de care aveam nevoie, despre domeniul in care am intrat si domeniile in care ne gandeam atunci sa patrundem. Pe langa asta, am cunoscut oameni foarte importanti care ne-au ajutat sa gandim unele strategii de dezvoltare si am facut Customer Development intens cat timp am fost acolo. Cred ca ne-am urmarit foarte atent scopurile cat timp am fost prezenti la competitie, si asta ne-a ajutat sa beneficiem de multe lucruri de valoare ca rezultat al participarii.

Startup Spotlight a fost evenimentul care ne-a ajutat sa ne formam o directie foarte clara, pe care am mers chiar si atunci cand incepeam sa ramanem fara bani si abia lansaseram Squirrly. Se pare ca a fost util acest lucru, avand in vedere ca am ajuns atat de departe, in ciuda tuturor lucrurilor potrivnice care s-au ivit de-a lungul acestei lungi calatorii.

W-S.ro: Ce le recomandati echipelor care se gandesc sa aplice anul acesta pentru a participa in program?
FM: Sa aiba un plan clar legat de ceea ce isi doresc sa obtina prin faptul ca vor fi selectati sa participe. Unii vor sa inchege parteneriate, altii cauta investitori, altii vor sa se ocupe de Customer Development. E foarte important sa stii ce vrei sa obtii. Sunt convins ca daca se gandesc foarte specific la ce am spus mai sus, vor avea o experienta superba care ii va ghida spre un an bun alaturi de startupul lor (si poate chiar mai multi).

Acest material face parte din campania „Let’s grow together” a How to Web, cel mai important eveniment dedicat tehnologiei si antreprenoriatului din Europa de Sud-Est. How to Web 2013 are loc pe 20 si 21 noiembrie in Bucuresti. In Cadrul conferintei va avea loc si Startup Spotlight, competitie si program de orientare adresat celor mai performante start-up-uri din regiune.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea New Media »


Setari Cookie-uri