Piata de digital advertising a crescut la nivelul Europei cu 13,9% din 2018, pana la 55,1 miliarde de euro, impinsa de cresteri solide in zona de video, mobile si social media. Aceasta este cea mai rapida crestere a pietei din 2011, dublandu-si valoarea fata de 2012, conform IAB Europe. Din pacate, desi piata din Romania creste constant de la an la an, nu exceleaza nici ca viteza de evolutie si nici ca valoare.

Benchmark-ul AdEx este ghidul cel mai exact privind starea digital advertising-ului in Europa, acoperind 28 de piete. In 2018, un total de 21 de piete din Europa au inregistrat cresteri double digit, printre care se numara si Romania. Desi datele amanuntite vor fi facute publice la finalul lunii acesteia, in prima jumatate a anului 2018, Romania inregistra o valoare totala a pietei de publicitate online de 116,5 milioane de lei (25,1 mil. euro), o evolutie de 26% fata de aceeasi perioada a anului 2017.

Video out-stream si mobile-ul au dominat rezultatele pe 2018, ambele medii inregistrand cresteri de doua cifre, in toate cele 28 de piete analizate. Video out-stream (continut video care porneste automat intr-un player de format mare cand navighezi intr-un text/articol, chiar daca publisher-ul nu are propriul continut video – n.r.) a crescut in medie cu 44,7% iar per total advertising-ul din continut video a evoluat cu 30,9%, pana la 7,6 miliarde euro, echivalentul a 33% din display marketing.

Search-ul ramane rege in zona de digital advertising, cu o crestere de 12,5% si o valoare de piata de 25 de miliarde de euro.

Social-ul a inregistrat o evolutie de 33,7% de la an la an, acoperind acum 49% din totalul display advertising-ului.

“Este incurajator sa vedem o crestere atat de solida in toata regiunea, in special datorita mobile-ului si video”, spune Townsend Feehan, CEO al IAB Europe. “Industria digitala contribuie acum cu 55 de miliarde de euro la PIB-ul european si aduce valoare adaugata atat in pietele mature, cat si in cele din dezvoltare. Digital advertising-ul acopera in prezent 45% din toata piata de media din Europa”.

In 2018, din pacate Romania nu a intrat in top 5 tari cu cea mai rapida crestere, desi acestea au venit toate din regiunea CEE. Acestea au fost, in ordine:

  1. Ucraina – 26.9%
  2. Rusia – 24.9%
  3. Belarus – 23.6%
  4. Cehia – 20.9%
  5. Serbia – 20.1%

Norvegia a intrat in top 10 tari in 2018, Spania si Suedia evoluand rapid. Top 10 tari ca marime a pietei de digital:

  1. UK – €18.4bn
  2. Germania – €7.2bn
  3. Franta – €5.2bn
  4. Rusia – €4.1bn
  5. Italia – €2.9bn
  6. Olanda – €2.2bn
  7. Spania – €2.2bn
  8. Suedia – €2.1bn
  9. Elvetia – €2.0bn
  10. Norvegia – €1.1bn


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea New Media »



Citeste si
Piata de publicitate online a crescut in 2018 cu 22%, in Romania