26 Martie 2012

Cat de relevante sunt rapoartele pe companii? Analistilor le este frica sa dea "sell"



La mai bine de un deceniu dupa ce autoritatile de reglementare au impus asa-zisul “zid chinezesc” intre departementele de research si de trading ale bancilor si caselor de brokeraj, analistii sunt in continuare ezitanti atunci cand vine vorba sa dea un rating anumitor actiuni. In prezent, doar 9% din recomandarile emise de analistii din intreaga lume sunt de “sell” (vanzare), noteaza Yahoo! News.

Cu zece ani in urma recomandarile de “sell” au depasit 20% din totalul rapoartelor de analiza din intreaga lume, dupa stabilirea regulilor care vizau eliminarea conflictelor de interese dintre bankeri/brokeri si analisti.

In prezent s-a revenit la sub 10%, in ciuda turbulentelor care au lovit pietele financiare in ultimii ani.

„Rapoartele de analiza sunt asociate, in mod corect sau eronat, cu o anumita organizatie. Daca cineva recomanda „sell” nu vor fi foarte multi incantati de acest lucru”, a declarat David Baran, co-fondatorul fondului de hedging Symphony Financial Partners.

Potrivit acestuia, un analist cu perspectiva negativa asupra unei actiuni va prefera de cele mai multe ori sa nu spuna public acest lucru, temandu-se ca reactia sefilor companiei unde sunt angajati, care cel mai probabil sunt interesati sa aiba o relatie buna cu firma sau compania din raportul de analiza.

„In general este dificil pentru multi analisti sa dea recomandari negative pe o companie, iar apoi sa se mai astepte sa fie bine primiti la intalnirile cu investitorii companiei in cauza, sau sa aiba acces la managerii acelei companii”, a mentionat David Baran.

Doar 6% din recomandarile analistilor din SUA sunt de „sell” la aceasta data. Pentru comparatie, in Asia procentul este de 10%, iar in Europa cifra ajunge la 14%.



Citeste si