1 Octombrie 2013

IPO-ul Twitter versus Facebook: isi risca investitorii banii pe inca o retea sociala?



Anuntul listarii retelei sociale Twitter i-a facut pe investitori sa compare oferta publica initiala (IPO) cu cea facuta de Facebook in 2012, care la acel moment a atras valuri de critici din cauza esecului pe care l-a inregistrat in prima faza. In realitate insa situatia pare sa fie mult mai favorabila pentru Twitter.

Forbes scrie ca teama cu care Mark Zuckerberg, fondatorul si CEO-ul Facebook, a privit Bursa a reprezentat principalul motiv pentru care IPO-ul companiei a fost un esec. Zuckerberg nu a vrut sa listeze reteaua sociala temandu-se de presiunea la care este supusa o companie listata. Chiar saptamana aceasta seful Facebook a recunoscut ca i-a fost prea frica de IPO. „Am sustinut mereu sa ramanem o companie privata cat mai mult timp posibil. Nu cred ca acest lucru era necesar”, a declarat el.

Twitter in schimb se va lista mai repede decat Facebook. Zuckerberg a asteptat peste opt ani pentru a face IPO-ul, si pana cand a luat aceasta decizie asteptarile si sumele investite deja in faza de pre-IPO devenisera atat de mari incat oferta publica initiala propriu-zisa a devenit imposibil de administrat.

De cealalta parte, Twitter va face oferta publica la sapte ani de cand a fost lansat. Aparent diferenta nu este foarte mare, insa trebuie avut in vedere ca daca Facebook s-ar fi listat in 2011, compania ar fi fost evaluata la 50 mld. dolari (avand in vedere investitia Goldman Sachs din acel an). In schimb, Facebook s-a listat in 2012 la o evaluare umflata care se cifra la 100 mld. dolari, acesta fiind de altfel unul dintre principalele motive pentru care actiunile Facebook s-au prabusit dupa IPO.

Twitter este in prezent evaluata la 10 – 20 mld. dolari.

Mai trebuie mentionat si faptul ca Twitter se listeaza intr-un moment in care cifra de afaceri a companiei este in crestere, un lucru pe care investitorii de pe Wall Street il urmaresc cu interes. Reteaua sociala are in prezent venituri sub 1 mld. dolari pe an, comparativ cu Facebook care in 2011 avea venituri de 3,1 mld. dolari. Practic, Twitter are mai mult de crescut decat Facebook.

Nu in ultimul rand, este posibil ca Twitter sa nu se listeze pe Nasdaq, asa cum obisnuiesc companiile americane din IT.



Citeste si