Administrator de fond: "Fiecare se uita in gradina vecinului sa vada cum implementeaza MiFID II"

Introdusa ca o directiva menita sa transparentizeze pietele financiare si sa protejeze investitorii, MiFID II va avea genera si situatii cel putin ciudate, precum interzicerea angajatilor din unitatile bancare sa faca orice sugestie sau recomandari clientilor privind fondurile de investitii pe care le au in oferta.

Cerintele complexe prevazute de MiFID II, in special cele ce vizeaza relatia client – firma de servicii financiare, l-au facut pe Andreas Treichl, seful Erste Grup (proprietarul BCR), sa declare ca noile reglementari trateaza atat bancile cat si clientii precum “niste copii care habar nu au ce fac”.

Prima directiva MiFID a fost introdusa in noiembrie 2007, chiar inainte de izbucnirea crizei financiare globale. Scopul initial era integrarea variatelor piete financiare Europene si scoaterea la lumina a tranzactiilor facute in afara pietelor reglementate (OTC – over the counter).

MiFID II a intrat in vigoare la inceputul acestui an, insa directiva trebuie transpusa si adaptata in legislatia locala a celor 28 de state membre UE. Potrivit Comisiei Europene, doar 11 tari au facut acest lucru pana in prezent, iar Romania nu se afla printre ele. Tara noastra si alte state europene au primit o derogare de sase luni pentru implementarea directivei.

Pana la transpunerea in legislatia romaneasca, bancile, brokerii si administratorii de fonduri pregatesc terenul pentru implementarea MiFID II, insa situatia actuala dominata de incertitudine ii face pe unii reprezentanti ai administratorilor de fonduri sa declare ca “fiecare se uita in gradina vecinului” pentru a vedea cum se adapteaza.

Citeste si:
Topul fondurilor românești care au făcut bani și pe timp de pandemie
Topul fondurilor românești...

Unul dintre cele mai importante efecte ale MiFID II asupra brokerilor si administratorilor de fonduri din Romania este reprezentat de conditiile extrem de limitate in care acestia mai pot face recomandari clientilor. De altfel, potrivit unor surse din piata, exista deja firme de brokeraj active pe Bursa de Valori Bucuresti care din acest motiv au renuntat la serviciile de consiliere ale clientilor.

“In primul rand, clientul va trebui sa decida singur ce anume alege. Sugestii privind produsele sau recomandari nu vor putea fi facute in formatul actual, la ghiseu. Fluxurile de vanzare se vor schimba, clientul va trebui sa-si asume in scris alegerea produsului, iar intermediarul va trebui sa pastreze mereu o urma a interactiunii cu clientul. Intr-un cuvant, dintr-o vanzare activa a intermediarului se va trece la o vanzare pe baza de solicitare din partea clientului. Intr-o piata cum este cea locala, va fi extrem de dificil de crezut ca marea masa a clientilor va solicita de la sine fonduri de investitii, fara vreo implicare a fortei de vanzari”, a explicat seful uneia dintre cele mai mari companii de administrare de fonduri din Romania.

Astfel, noile cerinte vizeaza determinarea profilului de client, produsele de investitii trebuind a fi vandute doar celor care potrivit criteriilor se incadreaza in gradul de risc rezultat. Persoanele interesate sa isi plaseze banii intr-un fond mutual vor fi evaluate de administratorul de fond pentru a determina un indicator de risc, fondurile fiind achizitionate (nu recomandate) in functie de acest scorul obtinut.

“Practic, va trebui sa punem in fata clientului oferta de fonduri de investitii, dar nu ii vom putea face nicio recomandare, chiar daca acesta nu a mai investit niciodata intr-un produs financiar”, a declarat administratorul.

Citeste si:
Manager de bani, după pandemie: cea mai intensă perioadă trăită în...
Manager român de bani, după...

De asemenea, clientii vor lua la cunostiinta toate costurile si comisioanele aplicabile lor, sub semnatura. Post investitie, vor avea transpunerea procentelor de cost in sume efective aplicate sumelor investite (personalizare costuri). Toti acesti pasi implica modificari IT si in fluxurile operationale ale companiilor financiare, insotite evident de costuri suplimentare. La nivel european, costurile de implementare ale MiFID II au fost estimate de autoritati la aproximativ 800 mil. dolari.

In prezent nu exista o astfel de estimare la nivelul Romaniei, insa este de asteptat ca nivelul costurilor sa urce semnificativ. De altfel, Raiffeisen a anuntat in decembrie 2017 ca se retrage din activitatea de intermediere pe Bursa de Valori Bucuresti, unul dintre motive fiind costurile in crestere ca urmare a implementarii noilor reglementari europene.

Vanzarea activa se va transforma in executare de ordine de la client sau in cel mai bun caz in prezentare detalii produse fara stimularea finalizarii tranzactiei. Administratorii vor investi mai mult in promovarea directa a produsului lor, urmarind sa stimuleze clientii sa vina active in retelele de intermediere si sa solicite produsele lor”, spune sursa citata.

In aceste conditii este de asteptat ca administratorii de fonduri din Romania sa se confrunte cu o scadere a vanzarilor, cel putin in prima parte a acestui an, fapt remarcat anterior si de Horia Gusta, CEO al Certinvest, unul dintre ce dintre cei mai importanti administratori independenti de fonduri din Romania. Acesta a subliniat ca bancile ar putea sa fie nevoite sa desfasoare procese de training pentru specializarea angajatilor din agentii care se ocupa de vanzarea fondurilor de investitii, ca urmare a implementarii MiFID 2. Din cauza dificultatilor anticipate, Certinvest a renuntat la orice colaborare cu bancile in vederea vanzarii fondurilor de investitii pe care le are in oferta.

Citeste si:
Vanzarea fondurilor de investitii, ca medicamentele fara recomandari
Managerii de fonduri: Nu...

Administratorii de fonduri din Romania spun insa ca vor avea capacitatea sa depaseasca momentul dificil al trecerii la MiFID II si se bazeaza pe faptul ca dobanzile extrem de mici la depozitele bancare vor continua sa impinga romanii catre alternativa fondurilor mutuale.

Sursa foto: Shutterstock

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Piețe de capital »



Setari Cookie-uri