26 Iunie 2018

Ioana Filipescu, Deloitte: Suntem intr-o piata a cumparatorilor. Fara underwriting, antreprenorii romani nu fac exit pe bursa



Piata de fuziuni si achizitii (M&A) se afla intr-un moment dominat de cumparatori si este in crestere dupa minimele atinse in perioada 2011-2012, dupa criza financiara globala. Chiar si asa insa, piata romaneasca de M&A nu va mai ajunge probabil niciodata intr-o situatie precum cea din 2008, in care vanzatorii faceau legea profitand de ciclul economic, dar si de contextul extrem de pozitiv in care tara se afla dupa aderarea la Uniunea Europeana, considera Ioana Filipescu, partener in cadrul companiei de consultanta si audit Deloitte.

“Categoric, in Romania, suntem intr-o piata a cumparatorilor, cu mici exceptii in cazul unor active foarte atragatoare. Acest lucru are loc si pentru ca suntem o piata mica, Romania nefiind in general destinatia final al niciunui investitor strain. In schimb, in 2008 – inainte de criza, ne-am aflat intr-o piata a vanzatorilor mai ales pentru ca tara noastra se afla intr-un context international foarte bun, avand in vedere aderarea la UE si faptul ca multi investitori straini isi doreau afaceri aici datorita acestui lucru. Nu cred ca vom mai ajunge sa avem o piata de M&A precum cea din 2007 – 2008”, a declarat Ioana Filipescu.

Potrivit acesteia, piata romaneasca de fuziuni si achizitii a ajuns la aproximativ 4 mld. euro in 2017, dupa ce in 2008 nivelul tranzactiilor depasise 6 mld. euro. 2017 a fost cel de-al patrulea an de evolutie pozitiva pentru piata de M&A.

O listare nu poate fi comparata exact cu o tranzactie directa, dar in prezent antreprenorii pot obtine o evaluare mai buna in afara bursei

In ciuda unor semnale de revenire a listarilor de companii private pe Bursa de Valori Bucuresti (BVB), Ioana Filipescu nu crede ca in momentul de fata un antreprenor poate obtine un pret mai bun pentru compania sa pe bursa, in comparatie cu o vanzare directa, in afara pietei.

“O vanzare directa si o listare pe BVB sunt greu de comparat in primul rand pentru ca pe bursa se vand in general doar pachete minoritare de actiuni si nu asistam la exit-ul complet al actionarului majoritar in IPO. Per ansamblu cred insa ca in cazul unui exit o evaluare mai buna a companiei poate sa fie obtinuta la o tranzactie in afara bursei”, spune partenerul Deloitte.

Purcari Wineries, Sphera Group, Digi Communications, Medlife, Aages si Transilvania Broker sunt cele sase companii care s-au listat pe Bursa de Valori Bucuresti in ultimii doi ani. In cazul niciuneia dintre acestea nu au fost vandute pachete majoritare de actiuni.

“Fara existenta unui underwriting, antreprenorii romani nu vor face un exit complet pe bursa… este dificil sa asistam la o asemenea situatie in momentul de fata”, a mai adaugat Ioana Filipescu.

Procedura de underwriting presupune ca sindicatul de banci si firme de brokeraj care intermediaza un IPO sa asigure vanzarea ofertei la un anumit pret, cumparand chiar ei actiunile scoase la vanzare. Acest proces presupune un risc si un efort financiar initial considerabil din partea bancilor care intermediaza IPO-ul, efort pe care acestea nu sunt in prezent dispuse sa si-l asume in Romania.

Valoarea totala a IPO-urilor realizate pe Bursa de Valori Bucuresti din decembrie 2017 si pana in prezent (cele sase companii mentionate anterior) a ajuns la 1,65 mld. lei.

Deloitte a participat, in T2 2018, la incheierea unor tranzactii care insumeaza peste jumatate de miliard de euro, fiind implicati atat de partea cumparatorului, cat si de partea vanzatorului. In contextul cresterii pietei de M&A, compania de consultanta a decis sa formeze o echipa dedicata in departamentul de servicii fiscale, coordonata de Alin Chitu – director.



Citeste si