Impresionati de simplitatea si rapiditatea cu care anumite fintech-uri, precum Revolut, isi intampina noii clienti, dar si la cererea administratorilor de fonduri mutuale din Romania, reprezentantii Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) au lansat un regulament care ar urma sa revolutioneze modul in care un roman obisnuit isi va putea plasa banii intr-un fond de investitii.

Aflat in dezbatere publica timp de 20 de zile, aplicarea noului regulament ar elimina necesitatea ca un roman obisnuit sa se intalneasca fata in fata cu reprezentantii fondului de investitii unde vor sa isi plaseze banii. De asemenea, regulamentul ar muta intregul flux de interactiune client – fond de investitii din plicurile Postei Romane, in aplicatiile mobile dezvoltate de administratorii fondurilor sau in platformele online ale acestora.

“Venim astfel in intampinarea solicitarilor pe care le-am primit de la administratorii romani de fonduri de-a lungul timpului, dar si in contextul progresului tehnologic inregistrat in ultimii ani. Vrem ca interactiunea fizica intre administratorul de fond si clienti sa nu mai fie ceva necesar, atat timp cat administratorul dezvolta solutii online de identificare a clientului. Chiar am vazut recent cat de simplu poate sa fie un astfel de sistem, bazat pe trimiterea online a unui selife si a unei fotografii a cartii de identitate”, spune Florentina Boboc, director Directia Autorizare-Reglementare Sectorul Instrumentelor si Investitiilor Financiare in cadrul ASF.

Revolut, una dintre cele mai populare aplicatii financiare din Romania, se bazeaza pe un sistem similar celui descris de reprezentanta ASF, prin care noii clienti trebuie sa trimita online un selfie si o copie a cartii de identitate pentru a se inregistra si pentru a putea incepe sa faca transferuri bancare sau, mai nou, chiar investitii pe bursa americana.

Misiunea ASF trebuie sa fie digitalizarea si ne propunem sa ne concentram pe acest lucru in perioada urmatoare. Daca ar fi sa dam un nume proiectului i-am spune ‘bursa, la un click distanta

Citeste si:
ASF admite ca soferii aleg asigurarile RCA in functie de pret
ASF admite ca soferii aleg...

Gabriel Gradinescu, vicepresedinte ASF

Romanii care vor sa isi deschida un cont la un fond de investitii vor putea in continuare sa mearga sa discute cu administratorul, sau sa ceara contractul in format fizic. Noul regulament nu elimina aceste metode traditionale, ci permite si folosirea mijloacelor de comunicare online”, a mai adaugat Florentina Boboc.

Cum vor putea romanii sa isi faca un cont la un fond de investitii

Presupunand ca administratorul de fond va lua masurile necesare pentru infiintarea unei platforme online prin care clientii sa se inregistreze, romanii care vor sa investeasca bani intr-un fond mutual vor putea sa faca acest lucru exclusiv online.

Acestia vor completa si trimite online un formular ce va contine datele proprii de identificare, urmand ca ulterior sa trimita si o serie de documente in scopul verificarii informatiilor introduse in formularul mentionat:

Citeste si:
Razvan Szilagyi, Raiffeisen AM: Bursa trebuie sa se digitalizeze
Razvan Szilagyi, Raiffeisen...
  • fotocopie a documentelor de identificare a investitorului (carte de identitate sau pasaport aflat in perioada de valabilitate);
  • documente de evidenta a locului de rezidenta al investitorului;
  • adresa de corespondenta postala a investitorului;
  • adresa de corespondenta electronica a investitorului;
  • informatii privind contul bancar al investitorului;
  • numar de telefon al investitorului;
  • acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal ale investitorului, in conformitate cu legislatia in vigoare.

“In vederea verificarii identitatii investitorului, suplimentar fata de documentatia prevazuta la alin. (2), S.A.I./societatea de investitii autoadministrata poate utiliza si alte modalitati tehnice audio-video, ce permit identificarea persoanei”, se mentioneaza in regulamentul ASF, care permite astfel si alte metode de identificare, precum cea video.

Dupa primirea, prelucrarea si verificarea datelor si documentelor mentionate, societatea de investitii transmite catre investitor, online sau in forma fizica, contractul incheiat la distanta. Acesta este semnat electronic sau fizic de catre investitor, urmand ca apoi sa fie retrimis administratorului de fond.

“In momentul de fata, pana la aplicarea noului regulament al ASF, intregul proces de inscriere al unui client nou dureaza si 10 zile lucratoare, din cauza ca toate aceste documente necesare sunt trimise fizic, prin posta, in scrisori recomandate. Este un proces complicat si greoi, care ii face pe multi potentiali investitori sa renunte la ideea de a face plasamente”, mentioneaza Horia Gusta, director general al administratorului de fonduri Certinvest.

Administratorii de bani lauda proiectul ASF, dar nu isi fac iluzii ca piata va exploda peste noapte

Noul regulament propus de ASF a fost intampinat pozitiv de administratorii de fonduri din Romania, care in trecut nu s-au ferit sa critice legislatia invechita din piata de capital locala.

Citeste si:
Uniqa Asigurari de Viata, amendata de catre ASF cu 40.000 lei
Uniqa Asigurari de Viata,...

“Proiectul arata foarte bine si suntem bucurosi ca exista. Era ceva necesar deoarece, in trecut, aproximativ 40% din cei care incercau sa isi faca un cont online la noi, renuntau complet la investitie dupa ce isi dadeau seama cat de complicat era intregul proces si cat de mult putea sa dureze. Cred ca in Romania avem potential pentru 2 milioane de investitori care pot investi in fondurile mutuale”, spune Horia Gusta.

Aproximativ 330.000 de romani sau firme locale au banii investiti in fondurile mutuale, averea totala a acestora ajungand la 23,4 miliarde lei. Numarul investitorilor s-a mentinut relativ constant in ultimii ani, in ciuda faptului ca romanii au avut din ce in ce mai multi bani la dispozitie, fapt evidentiat de evolutia depozitelor bancare, dar si in ciuda faptului fondurile au reusit constant sa ofere castiguri mai mari decat depozitele bancare traditionale.

“Schimbarile anuntate de ASF sunt binevenite, fiind ceva ce trebuia sa se intample in piata romaneasca. Aplicarea regulementului ii va ajuta in special pe clientii deja existenti, care nu vor mai fi nevoiti sa completeze si sa depuna formulare fizice de fiecare data cand vor sa cumpere sa sau vanda unitati de fond. Problema este ca persoanele care nu stiu ce este un fond de investitii nu vor sti in continuare acest lucru, in ciuda simplificarii procesului de inscriere. Cea mai mare provocare este sa ajungem la ei”, a concluzionat Florin Dolea, CEO Amundi Asset Management (fost Pioneer Investments).

Sursa foto: Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Piete de capital »



Citeste si
Cum "cultiva" Orange Money clienti digitali si ce planuri are