Daca statul privatizeaza pe bursa o companie, managementul acesteia ar trebui sa aiba un plan clar in privinta felului in care banii adunati de la investitori vor fi folositi in viitoarele proiecte, in caz contrar existand riscul ca noii actionari sa se simta pacaliti iar capitalul de incredere al companiei sa se prabuseasca, mentioneaza Kurt Weber, partener in cadrul firmei de consultanta Horvath & Partners.

“Este in general o problema la companiile de stat care vor sa mearga la bursa, sau atunci cand se listeaza. Inteleg dorinta, dar daca vrei sa ai succes pe bursa trebuie sa ai o poveste buna pe care sa o spui investitorilor. Ii pacalesti o data, dar ulterior vei fi penalizat si iti vei pierde capitalul de incredere. Vorbind la modul general despre companiile de stat, exista o lipsa de viziune si proiecte pentru acei bani care sunt stransi pe bursa”, mentioneaza reprezentantul Horvath & Partners.

Lipsa proiectelor viabile, prin care cash-ul obtinut din IPO sa fie reinvestit, a fost un subiect intens dezbatut mai ales dupa IPO-ul Electrica din 2014. Electrica a atras la acel moment 1,95 mld. lei (444 mil. euro) de la investitorii de pe bursa, devenind cel mai mare IPO romanesc din istorie. Criticii au subliniat la acel moment ca societatea nu a avut suficiente proiecte care sa foloseasca in mod efectiv numerarul obtinut, iar ca urmare actiunile EL au avut o evolutie mediocra pe bursa. Dupa primele 9 luni din 2019, compania avea 665 mil. lei cash in bilant, la o capitalizare de 3,7 mld. lei.

Vorbind la modul general despre companiile de stat, exista o lipsa de viziune si proiecte pentru acei bani care sunt stransi pe bursa

Firma de consultanta Horvath & Partners a fost implicata, in urma cu aproape 5 ani, in faza initiala de pregatire a listarii pe bursa a Hidroelectrica. La acel moment, Horvath & Partners a oferit consultanta in vederea construirii modelului financiar ce includea proiectele de investitii ale companiei ce urmau sa fie bazate pe banii obtinuti din IPO-ul pe bursa.

Citeste si:
OMV Petrom produce un nou combustibil pentru nave la Petrobrazi
OMV Petrom produce un nou...

Listarea Hidroelectrica a fost insa constant amanata in ultimii ani. Ultimele declaratii oficiale despre un posibil IPO au fost facute de Florin Citu, ministrul Finantelor, in noiembrie anul trecut, atunci cand acesta a promis listarea CEC si Hidroelectrica in 2020.

Companiile de stat merg din inertie. Performanta si competentele nu sunt mereu definitorii pentru functiile ocupate

Kurt Weber subliniaza ca lipsa de viziune in privinta proiectelor de investitii la companiile de stat porneste de la faptul ca acestea functioneaza de multe ori “din inertie”.

“Uneori companiile de stat sunt politizate in interior si pur si simplu merg din inertie; sunt prea multe schimbari de directii la nivel de management. De asemenea, performanta si competentele nu sunt neaparat definitorii pentru a ajunge in anumite pozitii de conducere, iar acest lucru se perpetueaza in intreaga organizatie”, spune partenerul Horvath & Partners.

Uneori companiile de stat sunt politizate in interior si pur si simplu merg din inertie; sunt prea multe schimbari de directii la nivel de management

Citeste si:
Petrom va pune statii de incarcare electrica in 30 de benzinarii
Petrom va instala statii de...

O alta problema a firmelor de stat listate pe Bursa de Valori Bucuresti este reprezentata de faptul ca actionarii minoritari nu au, in mod realist vorbind, un cuvant de spus atunci cand deciziile majore sunt luate in cadrul companiilor, adauga Kurt Weber.

“Statul decide in continuare cine conduce aceste companii, chiar si dupa listare. O problema majora este faptul ca minoritarii au foarte putine parghii prin care pot influenta mersul companiei”.

Problema multinationalelor? Adaptarea la piata in care se afla. A firmelor antreprenoriale? Faptul ca se bazeaza pe un singur om

Daca lipsa transparentei si a viziunii sunt principalele probleme in companiile de stat, la nivelul multinationalelor de top principala provocare in prezent consta in adaptarea la specificul pietelor in care activeaza.

Horvath & Partners lucreaza in Romania, in general, cu o serie de companii ale caror afaceri depasesc 25-30 mil. euro. Printre clienti se afla si s-au aflat OMV Petrom, Raiffeisen, CEZ, sau BCR.

Citeste si:
OMV Petrom anunta dividendul. Castigul depaseste 7%
OMV Petrom anunta dividendul....

“In companiile de top din Romania guvernanta corporativa functioneaza si exista viziune. Provocarea consta in faptul ca uneori au fost replicate modele de business din alte tari unde compania-mama este prezenta, modele care trebuie adaptate la piata locala. Este o chestiune de ce tine de localizarea modelului de business deoarece fiecare tara este altfel, concurenta este altfel”, mentioneaza Kurt Weber, care subliniaza ca aceasta este o provocare intalnita mai ales in banking si telecom.

De cealalta parte, in sectorul energetic si al productiei de petrol si gaze, principala problema pe care companiile o au de infruntat este optimizarea operatiunilor intr-o “piata disfunctionala”, asa cum este adesea cea din Romania.

“Daca ne uitam la Romania, piata de energie nu functioneaza sanatos. Am avut, de exemplu, OUG 114/2018 (“Ordonanta Taxelor”), care a avut efecte in ciuda faptului ca intre timp a fost abrogata. De asemenea, piata gazelor naturale, chiar daca este liberalizata, nu functioneaza in mod optim avand in vedere ca inca exista autoritati si legislatie secundara care nu este aliniata cu legislatia primara. Aceasta situatie franeaza dezoltarea pietei si a companiilor din domeniu”, mentioneaza Weber.

Nu in ultimul rand, in cazul firmelor antreprenoriale din Romania, cea mai mare problema la nivel de management este faptul ca acestea se bazeaza mult prea mult pe fondator – adesea persoana cheie fara de care firma nu poate exista.

“Provocarea este sa schimbi modelul de business astfel incat firma sa nu depinda de o singura persoana, ci pe un consiliu de administratie si pe o echipa de management”, a declarat Kurt Weber.

Reprezentantul Horvath & Partners a facut parte din juriul Made in Romania, un proiect al Bursei de Valori Bucuresti, lansat in 2017, lansat cu scopul de a identifica si promova firmele care ar putea sa devina viitoarele motoare ale economiei romanesti. In cadrul proiectului, firmelor li s-a oferit asistenta si consultanta in vederea dezvoltarii afacerilor si imbunatatirii transparentei si a vizibilitatii.

Sursa foto: Horvath & Partners

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Piețe de capital »



Citește și
BERD vrea "o felie" de 5-10% din Hidroelectrica la momentul listarii pe bursa
Setari Cookie-uri