Piața fondurilor de investiții din România s-ar putea tripla în următorii 5-7 ani pentru că, pe lângă lichiditatea din piață, există interes pentru economisire și investiții, dar mai trebuie dezvoltată latura educațională și îmbunătățit dialogul cu clienții, elemente esențiale pentru a-i convinge pe potențialii clienți că investițiile reprezintă cel mai bun instrument de economisire.

Managerii de fonduri spun că trebuie să pună un accent mai pronunțat pe o diversificare mai mare a produselor din portofoliu dar și pe dezvoltarea digitală, inclusiv AI, care facilitează mult procesul investițional și atrage cu precădere tinerii.

”Există două dimensiuni: una a limbajului - cum comunicăm pentru a convinge mai mulți clienți să investească în acest tip de produse, și a doua – proactivitatea – pentru a crea o întelegere corectă asupra evoluției acestor produse. Trebuie să dăm încredere clienților și să-i sprijinim în atingerea obiectivelor personale, iar pentru noi pasul următor este să dezvoltăm comportamente și instrumente care să ne ajute să ne ducem targetat către clienți. Putem folosi inteligența artificială pentru a identifica acei clienți cu apetit pentru investiții, pentru a-i educa și pentru a veni către ei proactiv, acolo unde vedem o intenție potențială de investire ca să le explicăm avantajele acestor produse. Procesul digital este o ușă deschisă atât pentru oamenii care își doresc să investească, înlesnindu-le accesul, dar și pentru noi, în scopul de a-i ajuta să se familiarizeze cu acest tip de economisire, mai avansat, astfel încât să cunoască în detaliu produsele care li se potrivesc”, a spus Mădălina Teodorescu, Director General Adjunct Retail BRD Groupe Societe Generale, prezentă la ediția a V-a a Summitului Administratorilor de Fonduri din România.

Fondurile de investiții au atras 80.000 de noi investitori în ultimele 12 luni, o consecință a simplificării cadrului fiscal și a programelor de educație financiară. Piața fondurilor de investiții devine tot mai atractivă pentru clienți, consideră Dana Dima, Vicepreședinte Executiv Retail și Private Banking BCR-Erste.

”Statisticile noastre arată că, dintre clienții mass market care au decis să investească, 78% au făcut-o în fonduri. Această tendință este susținută de faptul că s-au creat aceste planuri de investiții, cu sume mici, regulate, care reprezintă un suport real în dezvoltarea nivelului de educație și sporirea celui de încredere. Să nu uităm, emoția și încrederea sunt cele două elemente extrem de importante care trebuie luate în calcul în industrie. Încrederea pe care oamenii au căpătat-o în fonduri i-a determinat să înceapă să investească sume mici, chiar din salarii mai mici”, a explicat vicepreședintele BCR.

Primul pas pe care ar trebui să-l facă orice manager de fond este un dialog financiar cu fiecare client. Planul se construiește pe obiective clare, iar baza este piramida investițională, plecând de la un fond de urgență, apoi unul de protecție și apoi se ajunge la zona de investiții. Consilierul trebuie să expună întreaga paletă de investiții, să o explice foarte clar, pentru a ghida clientul să facă alegerea cea mai potrivită pentru el.

În opinia managerilor de fonduri, piața s-ar putea tripla, în 5-7 ani, sau chiar ”înzeci” pe un orizont de timp mai lung, cu condiția ca administratorii să crească nivelul de educație al publicului și să atragă spre fonduri mai mulți tineri. În prezent, mai mult de jumătate dintre clienții care investesc au vârsta peste 50 de ani. Generația tânără, cu vârsta sub 35 de ani, începe să ocupe un loc pe piața investițiilor, însă tinerii vor câștiguri rapide și mari, de aceea, în cazul lor, educația financiară și felul în care piața se promovează au un rol extrem de important.

Jumătate dintre investitori au peste 50 de ani. Cum pot fi atrași tinerii?

”Problema nu este lipsa banilor - sunt bani în piață -, ci modul în care reușim noi - băncile și fondurile de investiții -, să captăm interesul clienților spre produsele noastre. Este sarcina noastră să-i direcționăm către fonduri. Dacă ne uităm la cifrele din alte țări și la banii care există în România, eu cred că potențialul de creștere nu este de 2-3 ori ci ” înzecit”. Depinde însă cum transmitem mesajele și cum captăm atenția potențialilor investitori. Trebuie să construim produse de investiții, astfel încât ele să reprezinte pentru mulți o aspirație”, este de părere Aurel Bernat, Director Executiv Investiții Financiare și Relația cu Investitorii, Banca Transilvania.

Piața mai are nevoie și de o schimbare de percepție, în sensul în care oamenii trebuie învățați că banii lor sunt în siguranță și se pot face investiții chiar și cu sume mici.

”Piața are într-adevăr un potențial foarte mare, dar cred că avem nevoie de o schimbare de percepție. Oamenii continuă să-și țină banii în depozite, pentru că acestea sunt produsele pe care le înțeleg. Rolul nostru este să explicăm, să-i învățăm, să le arătăm ce se întâmplă cu banii lor și să construim alături de aceștia un plan financiar personalizat. Tehnologia ne poate ajuta să facem simulări și să arătăm concret, în funcție de sumele economisite, cum situația lor financiară se îmbunătățește. Astfel, oamenii înțeleg mai ușor. Rolul nostru este acela de a crea o cultură în care oamenii să înțeleagă că este bine să avem un portofoliu de investiții și economisire, ca să ne protejăm pentru viitor. Banii în sine nu sunt decât energie cu care poți să faci ceva. Trebuie să dezvoltăm această percepție că și cu puțini bani se pot face economii și investiții”, a explicat Vladimir Kalinov, Vicepreședinte Retail Raiffeisen Bank România.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Piețe de capital »



Setari Cookie-uri