29 Octombrie 2009

Schimbare de trend: Brokerii institutionali se lupta pe felia de retail de la bursa



In mai putin de doua saptamani, trei intermediari ce mizau pe investitorii “premium” si-au reorientat business-ul pe zona de retail, intr-un moment in care banii si increderea nu sunt la cele mai inalte cote. Ce sanse va avea aceasta strategie?

Miza pe retail, online si piete internationale

In spatele potentialului urias pe care il vad brokerii in micul investitor sta criza. Actorii pietei anticipau inca de anul trecut ca scaderea volumului de tranzactionare va duce la o regandire a afacerilor de la bursa. Si cum un bun manager vede potential in vremuri tulburi, brokerii institutionali de altadata isi indreapta atentia spre o zona subdezvoltata, dar cu potential pe termen lung.

In ultima saptamana, Credite Europe Bank, KBC Securities si Alpha Finance au anuntat lansarea unor platforme online destinate investitorilor de retail, cu expuneri pe pietele internationale.

Tinand cont de conjunctura politica si economica instabila, ce va continua sa influenteze piata de capital romaneasca, mai degraba in sensul incertitudinii, pasul expunerii pe alte piete este firesc. Dar si mult mai dificil, crede Mihail Ion (foto), presedintele Raiffeisen Asset Management.

“Este nevoie de multa expertiza. Daca pana acum, in Romania, ne-am bazat pe firmele de brokeraj care faceau analize ale emitentilor, acum vorbim de nume mari si de rapoarte ample de research. Pe termen lung, este un pas important. Este o diversificare a business-ului, o evolutie in contextul in care universul investitional local este ingust”, explica seful RAM.

Presedintele Bursei de Valori Bucuresti, Stere Farmache, spune ca aceasta tendinta de extindere spre servicii online, globale era conturata de mai mult timp, fiind fireasca.

“Perioada pe care o traversam a accelerat acest proces, brokerii nu mai sunt atat de presati si se pot concentra pe acest aspect. Este o perioada propice pentru societatile care au resurse sa isi dezvolte accesibilitatea si deschiderea catre mai multe piete”, a declarat Farmache, pentru Wall-Street.

Asadar, este vorba de o repozitionare, intr-un context deloc favorabil.

Dan Paul, presedintele Asociatiei Brokerilor, spune ca brokerii incearca orice ca sa faca bani, in conditiile in care o buna parte din clientii actuali nu mai tranzactioneaza si, implicit, veniturile din comisioane sunt in scadere.

“Companiile mizeaza pe bursele straine pentru ca vin cu know-how-ul, platforma le este servita de grupul financiar din care fac parte si incearca aceasta abordare si in Romania”, explica Paul.




Cum se compenseaza retragerea investitorilor institutionali

Marii brokeri se lupta insa pe o felie mica. Conform datelor Bursei de Valori Bucuresti, in primele sase luni erau 6.000 de conturi active in piata.

Mai mult, in acest moment, investitorii de retail de la BVB sunt inca speriati de scaderile dramatice din ultimul an, iar increderea si portofoliile lor nu sunt la cele mai inalte cote.

In spatele potentialului ridicat, pe care marii brokeri institutionali il vad pe segmentul investitorilor de retail, sta o explicatie mai dureroasa.

Plecarea investitorilor de calibru sau blocarea, cel putin pentru moment, a banilor destinati pietei de capital, poate lasa urme in business-urile brokerilor care, pana acum, vizau doar clienti de talie mare.

Specialistii spun ca aceasta reorganizare a business-ului vine din nevoia companiilor de a activa si alte surse de venit. “Astfel, sustinerea financiara de care beneficiaza, imprumutarea platformelor de la firmele din grup si costurile reduse pentru expunerea pe burse internationale sunt avantajele principale in fata unei mici firme de retail”, explica un broker.

Astfel, intermediarii au avantajul de a oferi servicii menite sa atraga investitorii, mai ales in aceasta perioada in care bursa locala nu ofera o paleta foarte larga de instrumente.

Aceasta explicatie a fost data si de reprezentantii KBC Securities, ce au mentionat, odata cu lansarea platformei uTrade, pe 21 octombrie, ca unul din motivele pentru care mizeaza pe retail este lipsa institutionalilor si nevoia de regandire a planului de business.

Ieri, Credit Europe Bank, recent inclusa in sistemul de tranzactionare al Bursei de Valori Bucuresti, a anuntat ca vrea sa se adreseze investitorilor de retail prin lansarea unei platforme de tranzactionare online, care sa ofere posibilitatea accesarii in timp real atat a pietelor autohtone, cat si a celor externe, crescand gradul de diversificare a portofoliilor.

Banca vrea sa ajunga anul viitor la un rulaj tranzactionat pe BVB de 20 milioane euro, in contextul in care numarul de clienti "premium" ar putea sa urce la 100 pana la jumatatea lui 2010, scrie NewsIn.

In urma cu o saptamana, si Alpha Finance lansa platforma Alpha Cosmos Trade, serviciu ce ofera investitorilor autohtoni acces la produse financiare listate pe mai mult de 20 de piete de capital.


Tendinta marilor jucatori - un glont in capul brokerilor mici?

Aceasta reorientare a brokerilor de retail ar putea insemna doza letala pentru multi jucatori mici din piata, care isi fixeaza business-ul strict pe BVB si Sibex, in unele cazuri, tintind clientii de retail.

O expunere pe pietele internationale inseamna diversificare, accesibilitate si investitii mature, exact ce are nevoie micul investitor in prezent.

Asadar, daca in urma cu un an multi actori ai pietei prevedeau reorientari de business, dar si disparitii de SSIF-uri, iata ca primul pas a devenit o tendinta.

“In urmatorii ani, piata de brokeraj ar trebui sa arate o consolidare, numarul de actori este destul de mare raportat la nivelul pietei si este posibil sa vedem fuziuni si achizitii. Brokerii mici nu au forta sa iasa pe alte piete si daca pana acum au trait pe BVB, situatia este destul de delicata. Cred ca in viitor vor ramane cativa jucatori in piata”, explica un analist.

Presedintele Bursei de Valori vede potential pe zona de retail si crede ca furnizarea unor solutii de accesare rapida a pietelor internationale, cu costuri reduse va atrage mai multi investitori, atat corporate, cat si de retail.

“In Romania, componenta de retail are o pondere redusa in economia tranzactionabila, iar globalizarea si nevoia de a creste accesibilitatea pietelor a determinat gasirea de solutii in acest sens. Cred ca, pe termen lung, tranzactionarea si oferirea de servicii globale vor diferentia activitatile bursiere”, a mai spus Stere Farmache (foto).




Activitatea redusa din prezent permite dezvoltarea treptata a firmelor

La prima vedere, perioada aleasa de Credit Europe Bank, KBC Securities si Alpha Finance pentru a-si lansa platformele online nu pare a fi cea mai buna.

Lichiditatea bursei este in scazuta, investitorii sunt reticenti si nehotarati, unii din ei speriati de posibilitatea unui nou val de scaderi. Dupa ce multi si-au vazut portofoliile prabusite, in toamna anului trecut sau in primavara, piata de capital a iesit, cel putin pentru moment, din prioritatile lor.

Pe de alta parte, specialistii spun ca este un moment bun, in care brokerii pot lucra linistiti la imbunatatirea sistemelor si platformelor, nefiind sub presiunea unei activitati intense pe piata de capital.

“Firmele se pozitioneaza pentru vremuri mai bune. In timpul unui boom, au multa treaba si lucreaza sub presiune. In aceste vremuri, au mai mult timp pentru a construi un business solid si treptat”, a explica Dan Paul (foto).

De aceeasi parere este si Stere Farmache, care admite ca activitatea bursiera redusa din aceasta perioada permite brokerilor sa conceapa programe de dezvoltare si sa le implementeze strategic.

Chiar daca in prezent, numarul investitorilor de retail este foarte mic la BVB, ei fiind impartiti de peste 70 de societati de servicii de investitii financiare, potential exista, spun actorii pietei.

“Nivelul investitorilor de retail este foarte scazut, dar exista premise ca numarul sa creasca. Chiar si in aceasta perioada, investitorii cauta oportunitati de investitii, nu s-au blocat cu totii”, a mai spus Farmache.

Ramane de vazut daca cei mai noi jucatori de pe zona de retail vor concura cu brokerii mici existenti in piata sau vor incerca sa atraga noi clienti. Ultima varianta este mai greu de concretizat in aceste vremuri, cand restantele la creditele bancare sunt in continua crestere si nivelul depozitelor in Romania ramane scazut, fata de alte tari.









Citeste si