Guvernul a adoptat Codul Administrativ prin OUG, dupa ce acesta a fost declarat neconstitutional in integralitatea sa de CCR in toamna lui 2018. Printre cele mai controversate prevederi se refera la acordarea de pensii speciale pentru alesii locali, la reducerea numarului de voturi din Consiliul local pentru proiectele care vizeaza administrarea patrimoniului la jumatate plus unu, de la doua treimi acum, si la criteriile dupa care se fac angajarile si detasarile in institutiile publice. Presedintele Klaus Iohannis, care a reclamat Codul initial la CCR, critica dur adoptarea acestuia prin OUG.

Presedintele Klaus Iohannis spune ca adoptarea Codului Administrativ prin OUG reprezinta un grav atentat la adresa intregului sistem administrativ.

Iohannis spune ca ”PSD vrea sa distruga Administratia de dragul baronilor locali” si ca ”arhitectura de functionare a intregii administratii publice din Romania va fi dramatic alterata prin acest Cod Administrativ”.

Iohannis: Sfidarea romanilor, prioritatea zero a acestei guvernari

"PSD vrea sa demonstreze cu toata taria ca sfidarea romanilor este prioritatea zero a acestei guvernari", se arata in comunicatul prezidential.

Potrivit acestuia, este extrem de grav ca o lege esentiala precum Codul Administrativ, care inglobeaza sute de reglementari, cuprinse in prezent in mai multe acte normative, si care reprezinta practic baza legala a administratiei publice din Romania, a fost adoptata de catre Guvern prin Ordonanta de Urgenta. OUG este un instrument prevazut in Constitutie in mod explicit doar pentru situatii extraordinare, a caror reglementare nu poate fi amanata.

Citeste si:
Datoriile companiilor de stat au ajuns la 6% din PIB.Unde se duc banii
Datoriile companiilor de stat...

Presedintele Klaus Iohannis avertizeaza Guvernul ca acest instrument nu mai poate fi folosit in continuare excesiv, in conditiile in care cetatenii s-au exprimat atat de clar pe 26 mai pentru nevoia de transparenta si predictibilitate in legiferare.
"Credibilitatea si buna-credinta ale PSD de a face singuri reforme, indiferent de domeniu, sunt nule, iar interventiile catastrofale ale PSD in legislatia penala si fiscala sunt cele mai edificatoare exemple", se subliniaza in comunicat.

Codul a primit aviz NEGATIV in Consiliul Economic si Social, insa nu ar fi pentru prima oara cand PSD ignora acest aviz.

Mai multe prevederi din proiectul Codului Administrativ scot de facto ANFP din procesul de organizare a administratiei publice si dau puteri nelimitate conducatorilor de institutii (primari, presedinti de consilii judetene, ministri, directori de agentii guvernamentale sau deconcentrate).

Noua OUG preia mare parte din prevederile legii declarate neconstitutionale in 2018, prevederi care periclitau finantari europene de pana la 553 milioane de euro. Acele prevederi, promovate de Liviu Dragnea si Paul Stanescu, au fost denuntate oficial de Comisia Europeana, care avertiza ca legea anuleaza eforturile de profesionalizare a functionarilor publici si anuleaza pasii anteriori.

Citeste si:
Cum pleaca romanul in vacanta si care sunt cele mai populare destinati
Cum pleaca romanul in vacanta...

Comisia mai arata ca esecul indeplinirii obligatiilor asumate de Romania (ex-ante) constituie temeiul pentru suspendarea platilor. Codul Administrativ a fost votat anul trecut, dar a fost declarat neconstitutional in intregime de Curtea Constitutionala pe 6 noiembrie.

Cele mai nocive prevederi din OUG privind Codul Administrativ

1. Pensii speciale pentru alesii locali

Ordonanta prevede acordarea unei indemnizatii pentru limita de varsta pentru primar, viceprimar, presedinte al consiliului judetean si vicepresedinte al consiliului judetean. Indemnizatia pentru limita de varsta se cumuleaza cu orice tip de pensie stabilita in sistemul public de pensii sau in alt sistem de pensii neintegrat sistemului public.

Daca facem un calcul bazat pe formula din codul administrativ, alesii locali ar putea primi in plus cateva zeci de mii de lei. De exemplu, un primar care a avut un mandat va primi 19% din indemnizatia lunara bruta pensie speciala, unul care a avut doua mandate 38%, iar unul care a avut trei sau mai multe mandate - 57%. Mai concret, daca un primar de comuna are o indemnizatie bruta de 6.000 lei si a avut doua mandate, va primi o pensie speciala de 1.800 lei.

Primarul unui oras mai mare, care poate avea intre 10.000 si 20.000 lei pe luna brut si doua mandate, va primi in plus pana la 7.600 lei/luna. Daca are trei mandate ajunge la 11.000 lei pe luna.

De exemplu, primarul Gabriela Firea a avut in 2017, potrivit declaratiei de avere, un venit net de aproape 120.000 lei. Venitul brut aproape se dubleaza.

2. Proiectele care vizeaza administrarea patrimoniului vor putea fi adoptate doar cu votul a jumatate plus unu din consilierii in functie (acum este obligatorie majoritatea calificata de doua treimi).

In acest caz, principala miza este introducerea in legalitate a celor 20 de companii municipale infiintate de primarul Gabriela Firea.

Citeste si:
SURSE Dancila nu s-a prezentat la negocierile cu ALDE
SURSE Dancila nu s-a...

Hotararile de infiintare pentru 20 din cele 22 de companii au fost anulate in instanta, intr-un proces deschis de USR, pe motiv ca nu au fost aprobate legal, respectiv cu votul a doua treimi dintre consilieri. Decizia instantei este definitiva, dar primarul general spune ca mai sunt cai exceptionale de atac.

Primaria Capitalei a investit in cele 22 de companii municipale circa 2,8 miliarde de lei prin majorari de capital succesive. In plus, din 2017, de la infiintare, la aceste societati au fost angajati mii de oameni si le-au fost delegate principalele servicii publice din oras, de la iluminatul public, semaforizare, intretinere strazi la parcari sau cimitire.

In 2018, acestea au avut un buget estimat de 1,2 miliarde lei, iar in 2019 de circa 1 miliard de lei.

3. Sefii de institutii pot angaja practic pe oricine, sub forma unui post temporar care apoi se poate permanentiza. Filtrele de profesionalizare dispar. Practic, orice client de partid poate ajunge functionar public ocolind concursurile normale.

Astfel, articolul 382 prevede ca ”In cazul functiilor publice de executie temporar vacante, anterior aplicarii uneia dintre modalitatile de ocupare a functiilor publice de executie temporar vacante prevazute la alin.(1) lit.b) si c), persoana care are competenta de numire in functia publica poate transforma functia publica in cauza, temporar vacanta pe o perioada de cel putin o luna, prin raportare la necesarul de personal al autoritatii sau institutiei publice, pentru perioada vacantarii temporare a postului”.

Cu alte cuvinte, prevederea creeaza cadrul necesar pentru ca seful unei institutii sa angajeze pe un post vacantat temporar un debutant sau un functionar fara calificarea necesara pentru acel post, pentru ca nu exista criterii de experienta sau calificare. Or, acest lucru inseamna ca un primar isi poate propulsa un loial care nu are experinta si calificare intr-un post superior.

Odata ajuns in acel post, daca titularul nu revine, respectivul debutant poate fi angajat pe termen nedeterminat, potrivit articolului 383, care introduce o singura conditie: ”in cazuri temeinic justificate”. O prevedere lipsita de predictibilitate si in spatele careia se pot ascunde decizii pur politice.

4. ANFP e scoasa din circuitul promovarii inaltilor functionari publici printr-un artificiu prevazut la articolul 516. Astfel, proiectul arata ca ”In mod exceptional, la propunerea justificata a conducatorului autoritatii sau institutiei publice in al carei stat de functii exista functia publica corespunzatoare categoriei inaltilor functionari publici vacanta sau temporar vacanta, exercitarea cu caracter temporar a acesteia poate fi realizata de functionari publici sau, dupa caz, de functionari publici cu statut special care indeplinesc conditiile prevazute la alin. (2), cu notificare prealabila a Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, cu 10 zile inainte de dispunerea masurii”.

Cu alte cuvinte, dispare avizul ANFP, care pana acum era obligatoriu, conform legii 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, aviz inlocuit de o simpla notificare.

5. Proiectul de OUG pastreaza una dintre prevederile extrem de controversate din actuala legislatie privitoare la functionarii publici – mobilitatea acestora. Aplicarea mobilitatii (mutarii in alta localitate) functionarilor fara acceptul acestora este una dintre metodele folosite de sefii de institutii pentru a scapa de angajatii incomozi.

Sursa foto: AGERPRES FOTO

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Politic »



Citeste si
CCR lasa primarii fara pensii speciale!